Dag 1

Josips lejrskole                                                                                          Dag 1, Mandag

Vi kom til Rønne vandrehjem, jeg syntes at det var meget flot. Vi stillede vores bagage og slappede lidt af fordi vi havde gået ret langt. Der var fællesbesked i spisesalen, og der fik vi vores værelseskammerater af vide. Vi skulle allesammen ønske nogen værelseskammerater, jeg havde ønsket Simon og Wali. Vi tre fik et lille hyggeligt værelse, med tre senge og et lille skrivebord.og en vask hvor vi kunne børste tænder. Den dag skulle vi ikke ud på nogen ture hvor vi skulle lave alle mulige ting, den første skulle vi bare lege og slappe af. Vi gik ned til stranden og hoppede og legede. Mig og nogle andre fandt en stor klippe som vi hoppede fra og ned i det bløde sand. Der var ret mange der badede. Efter det var vi allesammen helt færdige. Da vi kom var det første vi gjorde, at vi gik ind på værelserne og lagde os i vores senge. Efter det kaldte Mogens og Per os ind for at spise aftensmad. det var dem som ejede vandrehjemmet. Vi spiste pasta med kødsovs. Efter vi allesammen var mætte, skulle vi skrive logbog i en halv time. Efter det havde vi noget tid til at løbe rundt og lege eller hvad vi nu gad. Og så var det tid til at børste tænder og i seng.

fakta
Logbog var et hæfte hvor vi skrev hvad vi lavede hver dag, eller hvordan vi havde det. Vi havde gået fra Bornholmerfærgen, og direkte til Rønne vandrehjem.
Minde
Det bedste minde fra første dag var, da vi allesammen skulle ned på stranden. Vi hoppede fra alle de der klipper, som jeg allerede har skrevet. Og vi løb rundt og legede til vi var så trætte at vi faldt om. Og da vi kom hjem, og hyggede os hjemme i stuen, hvor vi sad og snakkede. Og da vi prøvede at få penge fra alle de der slikautomater der var på vandrehjemmet. Og da alle løb rundt på gangene og legede om aftenen. Eller da vi bankede på nogens døre, så de kom ud og løb efter os. nogen gange blev Per og Mogens rigtig sure fordi vi larmede så meget. Der var også et tidspunk hvor morten fortale at, en dag da han vågnede op kom han til at lave et hul i væggen hvor han fandt en seddel om en eller anden mand der dræbte rigtig mange børn. Og bagefter det var der natløb. Jeg vidste allerede at det ikke var rigtigt og så gik jeg ind, der var 10 andre der gik med ind fordi klokken var mange og vi orkede ikke til natløb. vores lærer Mariane sagde også at det ikke var rigtigt.

Dag 2,Tirsdag

Vi stod op, klokken var 07.00 vi sindsyg trætte. Da vi stod op gik vi ind og spiste morgenmad. Jeg spiste cornflakes med rigtig meget sukker. Mig Simon, og Wali sad ved et rundt tre personet bord. Vi sad og snakkede. Efter det gik vi ind på vores værelser og børstede tænder og tog vores tøj på. Lærene havde lavet nogle hold vi var på, jeg var sammen med Simon. Vores hold skulle mødes ved en minigolf bane. vi skulle cykle 16 km ud til et museum. det var meget hårdt. Da vi kom der ud var jeg helt færdig. vi stillede vores cykler og låste dem. Der var en mand der viste os rundt og snakkede om de ting der var. Det meget godt vejr den dag, og det var meget varmt. Der var en butik der inde hvor vi kunne købe slik. Jeg købte en chips-pose. Så var det tid til at tage hjem, vejen hjem var meget god fordi det alt sammen gik ned ad bakke. Da vi kom hjem sad vi i Spisesalen og snakkede fordi vi var så trætte. Mig, Wali og Simon gik ud for at spille minigolf. Det troede at det ville blive meget kedeligt men det var ret sjovt. Bagefter det spillede vi fodbold med nogen fra x klassen det var ret sjovt fordi vi spillede på sand. Der var mange der var udenfor fordi der var nogle der var blevet kærester, alle fulgte bare efter dem. Vi skulle ind og spise, vi fik kylling i cary. Det smagte rigtig godt. Efter det legede vi allesammen på gangen og alle mulige steder på vandrehjemmet. Det var en slikautomat, sodavandsautomat, isautomat og en kaffe og kakao automat. Efter det, skrev vi logbog i en halv time, så børstede vi tænder. vi faldt ikke direkte i søvn, vi sad og snakkede og sang i sengene, og læste Andersandblade før vi gik i seng.
                                                                                    Fakta
Der var morgenmad fra klokken 7 til klokken 8. Efter vi havde låst vores cykler skulle vi give nøglerne til vores lærer. Vi skulle være inde på værelserne klokken 9, og lyset blev slukket klokken 10. NaturBornholm blev indviet 16. maj år 2000 af husets protektor, Prins Henrik og initiativtageren Birthe Juel Jensen. Det er Bent Jørgensen, hun var en tidligere Direktør for Zoologisk Have i København, der bliver fortalt om Bornholms tidsrejse i det enorme stenhus. En lang række naturvejledere er knyttet til centeret. Det er den største turistsatsning på Bornholm, der er blevet til noget, og det kan være inspireret af Anders Nyborg og Jørn Utzons storslåede planer til Naturama i Gudhjem. Den store stenbygning er tegnet af Henning Larsen som er Arkitekt. NaturBornholm drives af Den erhvervsdrivende fond NaturBornholm.

Minde
Det bedste minde for den her dag var, da vi var ude og køre cykel tur, det var meget hårdt men det var også meget sjovt. vi var ude og Besøge NaturBornholm. der var alle mulige sjove udstillinger, som vi skulle gå rundt og kigge på. Der var en mand som gik rundt og fortalte om sten og klipper som der er på Bornholm. Han talte også om grannit. Vi gik rundt på en slaks mark, hvor der var nogen træer hvor der boede myre der smagte af citron, og dem skulle vi allesammen prøve at smage. På et tidspunkt plukkede han også en eller anden svamp der bare lå på græsset, og så spurgte han om der nogen der ville prøve at spise et lille stykke, det var der ikke nogen der gad. Vi var også inde i et rum hvor vi skulle se en lille film hvor man kunne se Bornholm fra 1000000 år siden. Nogen gange kom der jordskæld og så rystede stolene og det var sjovt. Bagefter det skulle vi hjem, vi troede allesammen det ville blive hårdt, men så kom jeg i tanke om at det hele gik ned af bakke, fordi det havde manden sagt som havde vist os rundt.
Natur Bornholm

dag 3, Onsdag
Da vi var vågnet op, gik vi direkte ind for at spise morgenmad, fordi vi orkede ikke at børste tænder, så vi bestemte at vi ville gøre det efter vi havde spist. Vi kom lidt efter den her gang, fordi jeg kan bedre lide når der ikke er så mange, fordi så er det meget hyggeligere. Da vi skulle ind på værelset for at børste tænder begyndte de andre at komme for at spise morgenmad. da vi var færdige med at gøre os klar satte vi os ind i massage stolene, vi havde ikke penge men vi gjorde det alligevel. Efter det skulle vi ud og vandre i rønne. Vi skulle høre en dame snakke om Bornholm under 2. Verdenskrig. Vi var nede i alle mulige bunkere. Efter det skulle vi ud og løse opgaver, det var nogenlunde sjovt og spændende. Bageefter vi var ude at løse opgaver, og gå rundt og købe slik, gik nogle af drengene ud for at samle flasker fordi vi havde ikke så mange penge tilbage. Vi fik ikke særlig mange, og nogle fra pallelklassen fik over 70 kroner hver. Bagefter gik vi ind i sportsmaster for at se på nogle sko, der var nogle sko uden snørrebånd eller noget som helst der var kun en lille knap ude i siden hvor man pumpede skoen så den sad stramt på foden, så hvis man godt ville have skoene af skulle man bare holde en knap inde så gik alt luften ud, og det syntes jeg at var rigtig sejt. Og efter det skulle vi hjem jeg havde vildt ond i fødderne.

Fakta
Vi var inde på et museum hvor der var en kvinde som skulle tale om Bornholm under 2. Verdenskrig, jeg syntes at det lidt spændende men det var også lidt kedeligt. Hun viste os alle mulige steder hvor der var nogen der boede under 2. verdenskrig som nu er døde. Og bagefter måtte vi gå rundt og hygge og bruge vores penge.

minde
Nogen af de sjove ting var Fx da vi gik rundt og samlede flasker, og fik lidt penge for det. Der var også et tidspunkt hvor vi gik Ind og så nogle vildt fede sko hvor der var en knap hvor man pumpede skoen op hvis skoen skulle sidde stramt, og hvis man godt ville have skoene af skulle man bare holde en anden knap inde, så alt luften gik ud. jeg syntes at det var rigtigt sejt. Der var også et tidspunkt hvor vi drak massere af cola, som peter havde købt, han havde købt 10 liter cola fordi det var så billigt.

Dag 4, Torsdag

Vi vågnede op, jeg havde ikke sovet hele natten næsten. Jeg sov i køje seng, og jeg havde ikke nogen kræfter til at gå ned af min stie, så jeg hoppede ned i Simons seng, han vågnede af det. Han fik et chok af det. Wali sov som en sten. Vi lå og læste AndersAndblade alle tre. Da vi kunne høre at der var mange der løb op og ned ad gangene, så gik vi ind for at spise morgenmad, jeg var altid den første der vågnede op. Da vi kom ind for at spise morgenmad sad alle der bare, det var lidt pinligt fordi alle kiggede på os. da vi havde taget vores morgenmad gik vi over til vores bord som vi plejede at sidde på. Efter vi havde spist morgenmad løb vi hen på vores værelse. Vi gik ind og børstede tænder. Det skummede rigtig meget da jeg børstede tænder. Vi gik ud af værelset, vi gik ned af gangen. Der var nogle piger der råbte sindsygt højt, og slog på dørene. Vi gik ind i stuen og prøvede masage stolene. Det var rigtigt dejligt. Bagefter gik vi ud for at spille volleyball med alle de andre fra klassen efter vi havde prøvet masage stolene. Vi hoppede rundt i sandet. Der var en der fik en fyrende bold i hovedet. Vi spillede ikke så lang tid klokken var ni, bussen kom, buschaufføren hed Claus. Han var meget sjov og flink. Vi sad helt nede for enden i bussen. Vi sad og spiste slik. Vi kom til en gade hvor der boede nogle usynlige trolde, de trolde bliver meget sure hvis der nogle der holder på deres vej, så Claus han slukkede for bussen og så skubbede troldene bussen op ad en bakke, det var totalt uhyggeligt. Vi kom til et stort tårn, som vi skulle op i. det var mega højt der var mange der havde højder skræk og gik ned, det var kun mig og 3 andre der blev deroppe. Morten kom også op for at tage billeder, men han havde også højder skræk så han gik også ned. Så skulle vi videre, vi klatrede ned af klipper for at nå hen til bussen. Det var meget sjovt. Der var et sted hvor det gav meget ekko, alle stod og råbte. Vi nåede hen til bussen, Claus sad allerede inde i bussen og ventede på os. Vi kørte videre til alle mulige andre steder. Da vi kom hjem, gik vi hen til de andre for at vise dem hvad vi havde købt. Efter vi havde været nede ved stranden og leget skulle vi spise. Vi skulle have kartofler med brun sovs, det smagte også godt. Vi stillede en kande med saftevand på vores bord, så vi ikke hele tiden behøvede at rejse os op hver gang vi skulle have noget. Efter vi havde spist skulle vi skrive logbog. jeg gjorde det i spisesalen med Simon og Wali. Efter vi skrev logbog havde vi en time som sædvanlig. Der gik vi bare rundt sammen med alle de andre fra de andre klasser udenfor. Så skulle vi ind på værelserne og rydde op og børste tænder, da vi gik i seng, lå vi og sang godnatsange meget højr for hinanden for sjovt
                                                                                Fakta
Der var en konkurrence der galt om at have det pæneste værelse, så hver aften skulle vi rydde op og så fik vi point. Vi kørte rundt med bussen til alle mulige steder. Da vi kom hen til alle de stede vi var, skulle vi gå der lidt og se hvad der var. Vi gik i alle mulige uhyggelige grotter. bagefter fik vi lov til at gå rundt og købe slik. Hammershus er en ruin af en middelalderborg på Bornholms klippeknude ud til kysten syd for Hammerknuden på Bornholms nordvesthjørne. Kong Valdemar I grundlagde det første Hammershus 1158
for at markére sin magt på Bornholm specielt over for ærkebispen i Lund,
men også for at beskytte befolkningen over for de tiltagende anfald af sørøveri.
Hammershus blev efterhånden udbygget til at administrere hele Bornholm. Her opkrævedes skatter i form af korn, smør og forskellige dyr, der blev opbevaret på slottet, indtil de kunne afskibes til afsejling over vandet, oftest til det nærliggende Skåne, der jo også var dansk.I Skåne reciderede ærkebispen i Lund, og magten over Bornholm skiftedes ofte mellem kongen og ærkebispen, der begge havde interesse i opkrævning af skatter i deres to sideløbende magthierarkier. I Middelalderen var borgen fuldstændig uindtagelig, og da man havde masser af mad og altid er vand i søen, selv om den ligger 74 meter over havets overflade, kunne man klare en lang belejring.

Minde
Det bedste minde fra den tur var da han kørte os rundt i bussen til alle de der steder som vi skulle gå, vi gik på et tidspunkt oppe på et bjerg hvor man kunne se havet som udsigten, det var rigtig flot. Der var også et tidspunk, hvor der var en lille vej med mark rundt om hvor der boede nogen usynlige trolde som ikkekunne lide når der var andre der parkerede på deres vej, så Claus han slukkede for hele bussen på et tidspunk, og så skubbe troldene bussen over bakken, det var totalt uhyggeligt men jeg troede ikke på det. Vi var henne ved en lille hyggelig by hvor der var en kæmpe stor slikbutik hvor der var en slikkepind der kostede 3000 kroner. Man kunne også købe en is der var en halv meter høj.
bornholm

Stranden

Der vi skulle ned til stranden var der en smal sti som vi skulle gå af. Der var mange hundelorte. Vi gik altid ned af en klippeskrant hver gang vi skulle ned. Man blev rigtig beskidt af at lege på stranden, og man fik rigtig meget sand i skoene.

Fakta

Vi var kun på et plads hele tiden på stranden, der var et andet sted hvor man kunne være men der var der alt for farligt.
Rønnevandrehjem

om rønne
Rønne er den største by på Bornholm og hovedbyen i Bornholms Regionskommune. Byen har 13.579 indbyggere 2015 1 og ligger i Rønne Sogn, hvor Sankt Nicolai Kirke er sognekirke. Udenfor Folkekirken er bl.a. Pinsekirken, Baptistkirken og Jehovas Vidner.
Rønne har mange vigtige funktioner: Bornholms Hospital, Bornholms Gymnasium, elværket Østkraft, avisen Bornholms Tidende, slagteriet samt administrationsbygninger for Bornholms Regionskommune.

Fakta

Polen. Køgeruten erstattede 1. oktoRønne er Bornholms vigtigste havneby mod vest i Østersøen. Der er indenlandsk færgeforbindelse til Køge samt udenlandsruter til Ystad i Sverige, Sassnitz i Tyskland og Swinoujscie i ber 2004 den gamle rute RønneKøbenhavn.
Bornholms Lufthavn Rønne Lufthavn er nu den eneste på Bornholm. Den hører direkte under Statens Luftfartsvæsen. Lufthavnen er international med ruter til bl.a. Tyrkiet Antalya og Tyskland Berlin de internationale ruter kun i sommerhalvåret, mens lufthavnen er åben hele året for transport til København.

Rønne

Vi var ude at gå på torvet i rønne, vi skulle alle sammen lave nogen opgaver, hvor vi skulle finde alle mulige steder som vi skulle skrive om, vi skulle også lave et interview med en eller fremmed person. Vi måtte godt gå rundt og købe ting imens vi skulle gøre det, jeg købte en fransk hotdog, fordi jeg var meget sulten. Vi gik hen til nogen mennesker der gik på fortovet men de gad ikke at tale med os, så vi gik videre for at finde nogen andre. Det var et dejligt solskinvejr den dag.
                                                          Nu kommer interviewet:
1. Person
Spørgsmål: Hvad er din livret?
Svar: Lassange
Spørgsmål: Er det sjovt at bo på Bornholm.
Svar: Det kan godt være kedeligt. Kedeligt når man er ung, men sjovt når man er gammel.
Spørgsmål: Hvad er dit yndlings supermarked:
Svar: Meny.
Spørgsmål: er der mange tilbud på Bornholm:
Svar: Nej
Spørgsmål: Hvad er din yndlings butik/supermarked.
Svar: pølse butik.
Spørgsmål: er der noget dårligt ved Bornholm:
Svar: nej, kun bøller der stjæler cykler.
2. person
Spørgsmål: hvad er din livret:
Svar: boller i karry.
Spørgsmål: er det dejligt at bo på Bornholm:
Svar: ja dejlig natur, der er ikke så mange mennesker.
Spørgsmål: er der gode tilbud.
Svar: masser af natur, gode tilbud.
Spørgsmål: Hvad er dit yndlings supermarked:
Svar: netto.

ude på torvet for at interviewe en fremmed

Fredag

Fredag var den sidste dag, jeg syntes at det var lidt syndt at vi allerede skulle hjem. Dagene gik rigtig hurtigt. Da vi vågnede op skulle vi have en fællesbesked, inde i spisesalen. De sagde at vi skulle stille vores kuffertter udenfor, fordi vi skulle allesammen ned til standen. Der var nogen der skulle til rønne og lave noget, og så var der nogen andre der kunne blive. Jeg blev sammen med alle mulige andre drenge, fordi jeg orkede ikke at gå så langt. Jeg syntes at det var sjovere at hoppe ned fra klipperne og ned i sandet, end at gå så langt. Mig og Christoffer faldt begge i vandet fordi, vi hoppede på nogen sten, og så var der en to sten der var lidt langt fra hinanden og så var vi så dumme og prøve at hoppe fra den ene til den anden. Så begge vores ben faldt i. Så vi lagde vores sokker og sko i solen så det kunne tøre men det hjalp ikke særlig meget. Jeg skulle gå med bare tær hele vejen hjem, på asfalt og grus og grene, det gjorde pisse ondt. jeg havde nogle andre sko i tasken så jeg tog bare dem på. Alle klasser skulle mødes ude foran vandrehjemmet der hvor Bussen holde. Så skulle gå hele vejen ned til Bornholmerfærgen, det var meget varmt og jeg havde 3 trøjer og en jakke på, så det var lidt hårdt. Da vi kom op på færgen var der rigtig mange børn der sad deroppe, men lige da vi kom skulle vi ind på færgen, så det var meget godt. Vi løb op af trapperne for at tage de samme pladser som da vi kom til Bornholm. Vi gik ud på dækket hvor det blæste meget, mit hår var meget stort da vi kom ind igen. Vi sad sammen med lærene. Da vi var nået til Bornholm skulle hver klasse tage en bus helt til københavn. Jeg troede at det ville tage langt tid men vi snakkede rigtig meget, så tiden gik. Jeg sad sammen med Simon inde i bussen. Da vi ankom stod alle forældrene der næsten men min mor stod der ikke. jeg ventede 10 minutter før min mor kom. Men så endelig kom hun, da hun kom hen til mig, gav hun mig en kæmpe krammer. Vi skulle skynde os hjem, så jeg løb hen til Lp og Mariane og sagde farvel. Vi var på vej til bilen, jeg så min bror inde i bilen der var igang med at spille på sin mobil. Jeg listede mig hen til bilen og åbnede døren hårdt så han fik et kæmpe chok. Da vi var inde i bilen stillede min mor mig 1000 spørgsmål om hvordan der var på Bornholm.
billede
Bedste ven på turen
Simon var min allerbedste ven på turen, Ikke fordi han ikke er min bedste ven i skoletiden, men vi var hele tiden sammen, og Wali. Vi grinede sammen hver aften, og han ventede på mig hvis jeg var langsom til at tage sko på. Der var en dag hvor jeg tror at jeg sagde noget sjovt og så besvimede Simon næsten af grin. Nogen gange talte jeg Kroatisk for sjovt om aftenen, Så sagde jeg sutsko på Kroatisk, som hedder slape på Kroatisk, men så lavede Simon sjov og sagde det på en svensk accent sjoppe, vi grinede rigtig meget. Bogstaveligt talt vi var sammen hele tiden og hverdag, der var nogen gange hvor vi ikke var sammen det var hvis en af os var udenfor og den anden indenfor. Jeg troede at en af os ville få hjemve men fordi vi grinede så meget og havde det så sjovt sammen, så tror jeg slet ikke at der var nogen af os der havde hjemve.