Min lejrskole
af Jessica

Velkommen til min side. Her kan du læse om da jeg var på Bornholm med min årgang.

Mandag D. 28/9

Logbog dag 1: Rejsedagen.

Vi skulle alle møde klokken 06:00 på hovedbanen. Vi var meget trætte, men L-P var måske lidt mere træt end os andre. For vi stod alle og ventede på ham, fordi han kom en halv time for sent. vi skulle afsted med toget 6 min. efter mod Ystad. Jeg sad sammen med Kia, Maja og Clara vi hyggede, snakkede og spiste morgenmad. Clara og Maja hørte også svensk radio i toget. Så skulle vi med færgen hvor vi skulle sejle i 1 time og 20 min. På færgen gik vi ud på dækket, hvor det blæste vildt meget.

Efter vi havde sejlet skulle vi så gå 2 km hen til vandrehjemmet hvor vi skulle være, det var som om vi gik meget længere fordi vi havde meget tunge kufferter og tasker med. så da vi endelig ankom fik vi hvem vi skulle bo på værelse med. Jeg skulle bo på værelse sammen med Kia, Clara og Maja

så pakkede vi ud og vi alle fire havde taget makeup med. Vi satte os ned og lagde makeup det vat virkelig hyggeligt. Så efter det, skulle vi gå en tur ned til stranden, hvor der var nogle der badet og andre der bare hyggede og nød solen. Fordi Bornholm er jo solskinsøen og det kunne man godt mærke den dag.
Oplevelse
Da vi skulle med færgen var jeg og Kia rigtig bange for hvis den skulle vippe. For så ville vi blive søsyge. Så da vi havde fundet et sted at sidde satte vi os ned. Jeg sad sammen med Kia, Maja og Clara, vi sad bare og snakkede og havde det vildt sjovt. Vi sad i lidt tid og ventede på at færgen ville sejle, så efter mig og Kia havde ventet i omkring 5 minutter blev mig og Kia enige om at vi skyndte os på toilettet, men da vi var ude på toilettet begyndte færgen ligepludselig at sejle.
Først stressede vi bare og skyndte os at komme ud også skyndte vi os at vaske fingre og lige hurtig tage en brækpose med fra toilettet, som var der hvis man fik det dårligt. Da vi så kom hen til bordet lagde vi os hurtigt ned, både fordi vi var bange og fik det dårligt ved tanken om hvis færgen vippede. Mig og Maja lå og kedet os lidt, vi havde det begge dårligt så vi lå bare og kedet os. Så begyndte vi at ligge og lege med vores ben som om vi cyklede og alt mugligt. Det var virkelig sjovt og alle der gik forbi kiggede bare mærkeligt på os. Så kom Mariane lige pludselig og tog et billede hvor vi lå på en virkelig mærkelig måde. så flækkede vi bare af grin bagefter. Tilsidst faldt Maja i søvn og vi alle fire lå bare lidt og slappede af fordi vi var alle meget trætte efter at havde været oppe kl halv 5 om morgenen. Vi havde også været nede i shoppen. Vi fik selvfølgelig også spist lidt slik. så efter vi havde sejlet i ca 1 time og 20 minutter var vi endelig kommet til Bornholm, så skulle vi af færgen og hen til det vandrehjem hvor vi skulle være i alt 5 dage. Det var virkelig en sjov tur, men heldigvis vippede båden ikke såååå meget, men alligevel lidt så vi kunne mærke det.
Fakta
•Bornholmer har ders egen dialekt som hedder Bornholmsk. Bornholmsk er et af de sværeste (sprog/dialekter) at forstå. Fx. På Bornholmsk hedder København Tjøvnhavn. Bornholmsk lyder rigtig meget ligesom svensk.
• Bornholmer færgen sejler 75 km i timen og det tager 1 time og 20 minutter at sejle fra ystad til Rønne eller fra Rønne til ystad som er 73,6 km. •På Rønnevandrehjem er der i alt 26 værelser. •Bornholm er en ø der ligger i Østersøen, På Bornholm er der også meget skov. •Mandag morgen var den morgen hvor der var blodmåne ved klokken 5 om morgenen og næste gang blodmåne kommer er i år 2033 ca.
•Rønnevandrehjem ligger 2 km væk fra færgen og ligger lige ved siden af en skov og meget tæt på stranden. På Rønnevandrehjem er der et meget stort udeareal, hvor der er en legeplads og man kan også spille Volly Ball.

Tirsdag D. 29/9
Logbog dag 2 Busturen
Vi tog afsted klokke 9 om morgenen med bussen. Jeg sad sammen med Kia, Søren, Jakob, Tobias og Alexander. Det første sted vi tog hen til, var rytterknægten som var et højt tårn man kan komme op i, da man var der oppe kunne man se ud over det meste af Bornholm. Bag efter gik vi igennem en skov, der var ligesom et eventyr næsten da vi gik der. Da vi så kom til Ekkodalen råbte vi fx. "Hvad er det værste firma" (Irma) så kørte vi videre til en hyggelig by Gudhjem hvor mig og Kia fik en stor is med 5 kugler, flødebolle, softice, guf og syltetøj, efter den is var vi meget mætte. Så kom vi til den sortegryde det var en hel fantastisk oplevelse, især med de kæmpe bølger og de mange og store klitter. Der var ret uhyggeligt nede i selvegrotten.
Efter det kørte vi videre til hammershus hvor vi gik rundt mig og Kia legede lidt rundt og dansede men det var meget sjovt.
Så kom vi til opalsøen det er en virkelig smuk sø solen skinede ned på vandet så det blev helt turkis. Vi besluttede at gå hele vejen rundt, mig og Kia gik næsten forest så vi kom til at gå forkert så vi råbte "hjæææælp vi er faret vild" det var ret sjovt. Da vi endelig havde fundet vejen gik vi ned og hen til bussen. Til sidst kørte vi til john's kapel. Hvor der var vildt mange trapper.
Oplevelse
Da vi kom til en rigtig flot sø som hedder opalsøen. vi stod bare lige først og tog billeder og kiggede på opalsøen. Jeg synes at opal søen er en virkelig flot fordi der er en masse flotte klipper ved siden. vi besluttede alle at gå op og rundt om opalsøen. Så vi begyndte at gå op på de vildt høje klipper. Jeg gik sammen med Kia og alle de andre. vi stod ved kanten af klippen ned til opalsøen, vor vi tog en håndfuld små sten ved og kastede dem ned i søen, det så vildt flot ud fordi der kom sådan nogle små vand ringe eller bobler. Der hvor vi gik oppe på klippen. På vej der op var der også nogle sorte og vide får,som var ret dovne. Så det betød at der var meget fåre lort. Da vi endelig var kommet sådan rigtigt op gik mig og Kia forrest. Det gik meget godt indtil vi på et tidspunkt gik lidt forkert, fordi vi kom hen til en slags kæmpe militær ting så vi gik hurtigt den vej tilbage hvor vi kom fra og råbte hjæææææælp vi er faret vildt og alt mulig. Vi råbte især meget "L-P"  Det var ret sjovt, men vi fandt rigtig hurtig Sofie og  sagde at den vej vi kom fra ikke var den rigtige vej. Så gik vi ellers bare videre, hen mod den sti der førte ned til bussen. L-P og Sofie var vist gået tilbage efter en elev der ikke var med. Så vi gik bare videre. Da vi kom til et sted hvor vi kunne gå ned, blev vi glade. Vi var bare ikke helt sikre på at det var den rigtige vej, men så fik mig og Asta heldigvis øje på vores røde bus. så vi skyndte os ned og satte os ind i bussen, lidt efter kom L-P og Sofie med de andre elever. Da vi sad der i bussen grinte vi og havde det rigtig sjovt
Fakta
•Der er rigtig mange klipper på Bornholm fordi Bornholm er en klippeø. •Bornholmer snakker rigtig meget og har gode humor. •Opalsøen er 10 meter dyb og er meget brugt til at bade i om sommerren, hvor der også er en svævebane der går oppe fra en klippeskrænt der føre ned til opalsøen. •Der er fire rundkirker på bornholm som hedder Nylars rundkirke, olsker rundkirke, Østerlars rundkirke og nyker rundkirke. Nylars rundkirke er den rundkirke på Bornholm der er mest besøgt. •På christians ø bor der ca. 100 menesker og man må ikke køre i bil, cykle eller andet kun gå. Der er heller ikke nogle  toge eller busser på Christians ø. I alt tager det 20 min at gå hele vejen rundt om Christians ø.
•Sorte får spiser mere end hvide får
Onsdag 30/9
Logbog dag 3 Cykelturen
Vi cyklede klokke 9:30 afsted på vores cykler. Jeg havde fået en lyserød damecykel, med en lidt bedere sadel en nogle af de andre. L-P kørte forrest og Sofie var bagtrop bagved. Vi kørte igennem skoven med et godt tempo. Det var lidt koldt da man cyklede. Da vi havde kørt omkring 4 km holdet vi lige en lille pause, for Sofie blev nød til at køre tilbage med en elev som fik det dårligt. Mig og Kia spurgte L-P  om vi skulle være bagtrop. Det blev vi så, også cyklede vi videre. Det gik meget godt i starten, mig og Kia cyklede bare og sang og havde det sjovt på sammentid med at vi var bagtrop. Det begyndte at være ret hårdt da mange blev trætte. Da vi endelig var kommet der ud til natur Bornholm efter en lang cykel tur på 19,3 km der havde taget 1 time og ca. 25 minutter. Så sad vi på nogle sten og spiste vores madpakker og slappede af i benene. Så kom vores tur guide der hed Erik Lind han talte meget Bornholmsk så det var ret svært at forstå, men han lærte os om noget grundfjeldet og alt mugligt om sten. På vej hjem skulle vi ikke køre lige så langt som der ud. Så kørte vi lige forbi super bruges for at købe noget slik og chip. Det var en virkelig sjov tur da vi cyklede fordi hver gang vi bremsede råbte vi "bremz" og L-P cyklede med sin mobil i hånden og tog et selfie. Vi nåede også lige forbi Østerlarsrundkirke og et sted i skoven hvor der var en mand der havde brugt hele sit liv på at hugge eventyr's figure ud i sten.
Oplevelse
Det var aften og vi sad mange rundt om bålet og sang med L-P spillede på guitar. Den aften var der også natteliv ting, men det vidste vi ikke.Vi skulle mødes ude ved skurvognen kl 20:30 om aften. Hvis man ture og var modig nok. Vi havde fået at vide at det var noget meget alvorligt og selv de voksne var blevet meget rystet af situisionen og at selv en af de voksne var taget hjem til sin bror, i Rønne fordi han ikke kunne klare det. Vi trode at der var sket noget eller det var noget med en Facebook ting, vi blev rigtig bange. Så mig og clara blev enige om at vi godt ture så vi tog om til skurvognen kl 20:30. Der var blevet helt mørkt og jeg havde ikke nogle lommelygte så jeg valgte at gå sammen med Clara, fordi hun havde en lommelygte, også havde vi hinanden. Så da Morten kom ud, var det ret navepirrende og skrœmmende. Mig og Clara trode det var noget med ånder og spøgelser. Han fortalt at da han vågnede om morgenen havde han kommet til at banke håndet ind i væggen så der gik hul, men så så han ligepludselig en seddel der inde. Hvor han først ser et nasi tegn på. Så læser han at der en mand der expermenterede med børn, hvor han puttede væsker ind i dem. Han boede på den modsatte side af is heldigvis. Han hed noget med hr. Schulst også den 30. September blev han nød til at slippe alle barne sjælene fri. Så Morten sagde at der også var nogle der i nærheden liftede deres hunde eller gik en aften tur så hørte de barne skrig, fordi hr. Sculst holder dem fanget.mså det vi skulle gøre var at finde et nasitegn inde i skoven som skulle være format af græne, jord eller noget helt andet, hvor vi så skulle lave en cirkel også skulle vi finde en grandkoglevog gå tilbage til bålet for at brande den. En grandkoglevog svaret til en børnesjæl. Men så var det at mig og Clara og en masse andre kom til at gå alt for langt. Jeg ture ikke selv gå tilbage fordi vi var gået helt hen til en kirke gård som vi stod lige ved siden af, også havde jeg heler ingen lommelygte. Da vi besluttede for at gå tilbage gik mig og Clara forrest jeg var ret bange også ligepludselig så jeg en gren stikke ud ved siden af kirkegården så jeg skreg vildt højt og alle de andre skreg også. Det endte heldigvis med at vi kom tilbage og så sagde de at det bare var noget de havde fundet på. Det var ret uhyggeligt.
Fakta
•Bornholm har et grundfjælt der hænger sammen med andre lande, så hvis man står på det står man både på Sverige, Norge og Letland. Grundfjeldet er omkring 30 km. dybt det har været meget højere, men på grund af istiden har isen slidt meget af grundfjeldet af. Fordi når isen eller sneen køre over grundfjældet virker det som et sandpapir som slipper på stenene.
Derfor er grundfjældet blevet meget lavere.
•På Bornholm er der mange togbaner eller ringbaner der er blevet lavet om til cykelstier så man kan cykle der.
•Østerlars rundkirke er Danmarks's største rundkirke. I alt er der 7 rundkirkerne tilbage her i Danmark, men fire af dem ligger på Bornholm. Østerlars rundkirke er fra 1150.
•Bornholm har kun en lufthavn på hele Bornholm. Lufthavnen liger 5 km fra Rønne. Bornholm's lufthavn er den eneste der bliver sådan drives af staten. Den er ikke specielt stor.
• Istiden på Bornholm er fra meget langt tid siden.
Torsdag 1/10
Logbog dag 4 skattejagt i Rønne
Vi gik klokken lidt over 10. Vi skulle nemlig ind til Rønne for at løse en skattejagt. Det var kun L-P der var den eneste voksen på turen ind til Rønne fordi at Sofie tog på skadestuen med Line fordi hun havde vraget om på sin højre fod. Vi var blevet delt op i nogle grupper som man skulle gå sammen med når man skulle løse skattejagten. Jeg var sammen med Dagmar, Laura, Vitus og Mikas. Enden vi tog afsted havde vi fået et kort over Rønne og et papir hvor der stod hvor vi skulle gå hen og hvad vi skulle gøre. Da vi havde gået i et kvarter kom vi til store torv hvor vi alle skulle Starte, vi skulle mødes halv 1 igen. Mig og min gruppe startede med at gå ned til en vej hvor vi kom til et hus hvor vi skulle spørge nogle om hvilken fabriks hus det havde været, det havde været en elektronik's farbrik. Vi gik videre til de næste poster for at løse dem. Det var nogle gange ret svært at finde de steder vi skulle hen på kortet, det var heller ikke så varmt jeg frøs helt vildt. Så da vi havde løst alle opgaverne gik vi tilbage til storetorv hvor vi skulle mødes med de andre. Jeg skulle gå sammen med Kia. Mig og kia startede med at tage i Tiger som er Danmarks største Tiger, den er fire etager. Bagefter gik vi bare i søsternegrene, H & M og netto. Så da kl blev halv 3 gik vi hen til det museum vi skulle til. Da vi kom der hen stod der en dame der skulle fortælle os en masse om hvordan det var under anden verdenskrig på Bornholm. Så til sidst viste hun os rundt ved nogle gader og fortalt om en dreng der hed Boye som havde oplevet krigen og havde boet lige i nærheden. Da vi endelig var færdige og var kommet hjem gik mig og Kia lige rundt og legede og snakkede med drengene. Så gik vi i bad også spiste vi aftensmad bagefter det havde vi en halv time til at gære os klar, de fleste af pigerne stod inde på vores værelse og gjorde sig klar. Så da festen startede dansede vi bare, men det var kun os piger, drengene gad ikke. Efter vi havde danset lidt skulle mig, Kia, Clara og Maja vores disco dans. Det gik helt vildt godt. Da festen var slut blev vi lidt uvenner inde på værelset, men det blev hurtigt løst da Sofie kom.
Oplevelse
Det her var den aften vi skulle holde fest. Jeg havde været på skattejagt i Rønne og museum. Da vi kom hjem gik vi i bad, fordi vi skulle holde fest om aftenen. Da vi havde spist aftensmad som faktisk var frikadeller med brunsovs og kartofler, det smagte vildt godt. Så Skyndte vi os ind på værelset for vi havde en halv time til at gøre os klar til festen. Både klæde om sætte hår og ligge makeup. Nogle af pigerne kom ind på vores værelse, så bi kunne gøre os klar sammen jeg skulle have en sort glimmer på, men der skulle jo også være noget pink så jeg havde tagen mine neon pinke øreringe på og neon pinke angelstrømper på. Hvor Kia havde en helt pink kjole på hende og molly havde den samme. Da vi havde sat hår og taget kjoler på lagde vi make op mig, Kia og Maja tog bare noget marscare lyserød øjenskygge og pink læbestift på. Så da festen begyndte skulle vi bare danse. Det var mest pigerne der dansede det gad drengene ikke. Så skulle alle værelser have planlagt en leg eller noget underholdning man skulle vise. Vi skulle starte og vi havde valgt den disco dans vi havde lært fordi vi går til disco. Det gik vildt godt meget bedre end forventet, vi fik også meget ros. Vi så også de andres underholdning og lege og fik danset lidt mere. Da festen sluttede var vi blevet lidt uvenner inde på værelset men det fik vi hurtigt løst da Sofie kom.
Fakta
•I Rønne er der et fyrtårn som er fra 1980 og der er et magen til som står over i Stockholm i Sverige, det er Hvidt.
•Fakta
•Danmarks største Tiger ligger på Bornholm i Rønne, den er fire etager 1 kælder og 3 overetager.
•spingvandet der ligger ved storetorv i Rønne er fra år 1908 ca.
•I Rønne ligger der en rød gård som er en præstegård hvor der bor nogle.
•I Rønne er der en billedskole eller en gamle billede skole som i gamle dage var en elektroniksfarbrik
Fredag 2/10
Logbog dag 5 Hjemturen
Dag 5 er den sidste dag da vi vågnede var vores værelse helt bombet man kunne ikke se bordet og der lå ting og flød på hele gulvet. Vi havde nok lidt travlt, men vi magtede ikke pakke. Så vi tog bare tøj på og gik op og spiste morgenmad. Vi var ret trætte, fordi man vågner ret tidligt. Så da vi havde spist og fået fællesbesked skyndte vi os ind på værelset. Maja var den eneste der var lidt fornuftig, ved at pakke om aften, men vi begyndte bare at pakke jeg gad ikke ligge akt mit tøj sammen. Så jeg lagde det bare ned uden ordden og maste tøjet sammen. Vi fik pakket og vi fik også lidt stres for jeg troede at Clara sagde at der kun var et kvarter tilbage, men der var faktisk 1 time og et kvarter tilbage. Da vi var helt færdige sad vi sammen med de andre og så tv. Jeg gik ud og spillede Volly Ball med de andre. Så skulle vi gå en tur ned til stranden, hvor vi spiste vores madpakker. Så hvis man havde lyst kunne man tage med ind til Rønne lidt. Det gjorde mig og Maja. Vi gik i Tiger for at købe lidt slik til hjemturen. Så skulle vi tilbage for at hente vores kufferter, og afsted til færgen. Da vi kommer der ned aflevere vi vores bagage. Sofie har havde hentet mit kamera som jeg havde glemt på færgen. Sejlturen hjem vippede end del. Så da vi var hjemme efter at havde sejlet og kørt med bus fra ystad til København, blev vi hentede af vores forældre.
 Oplevelse
Da vi skulle hjem skulle vi gå ned til færgen. Jeg gik sammen med Maja. Vi gik et lille stykke bag de andre der var foran os og et stykke foran de andre der var langt bagud. Så begyndt mig og Maja at synge. Vi sang up town funk også gik vi og dansede og råbte eller sang, med vores kuffertere på slæb. Det var ret sjovt selvom dem der kom forbi kiggede på os. Så da vi kom hen til færgen og havde afleverede vores bagage, så fik jeg mit kamera som Sofie havde været så sød at hente. Det første jeg gjorde var at tage et nær billede af Kia. Da vi kom ombord på færgen sad vi ved et bord. Jeg var ret nervøs for det blæste rigtig meget og jeg får det dårligt hvis færgen vipper. Færgen vippede ret meget, men det hjalp meget hvis man lå ned, for så kunne man ikke mærke at den vippede. Mig og Maja lå ned og Maja faldet i søvn og jeg lå bare og slappede af. Kia var hende ved drengene og smække dem i numsen. Clara lå også bare og slappede af. Da vi var i havn i Sverige, var der rigtig mange skolebørn der skulle af. Vi fik vores bagage og skulle finde den bus vi skulle med, hjem til København. Jeg sad sammen med Maja i bussen og Kia pg Clara sad sammen. Mig og Maja sad på en høj ting så vi sad højere end de andre. Vi sad bagved Tobias og Phillip, de havde farvet noget af deres hår pink og det var sjovt at røre ved. Så mig og Maja sad og pillede dem i håret. Da vi endelig var kommet hjem stod vores forældre rigtig glade, som skulle hente os.

Mine piger
Jeg boede på værelse med Maja, Kia og Clara. Vi havnede det rigtig fedt sammen. Jeg plejer at være sammen med Kia og Clara, men det var rigtig hyggeligt og fedt at få Maja med på værelset. Mig og Maja er virkelig blevet meget tætte. Vi har snakket om virkelig meget, som piger gør når de er sammen. Vi lå altid alle fire inden vi skulle sove og snakkede om hvis vi havde oplevet noget hyggeligt, eller om kærlighed, Især Kia hun snakkede virkelig meget om det.(haha)
Vi havde de samme indtaresser, mig og Maja elsker begge to at danse, spicelt disco. Mig, Maja og Kia går også meget op i makeup, det indtreserre os i hvert fald. Mig og Clara elsker bare at fjolle rundt, vi har et sjovt tidspunkt. Det var da vi var ude og spille Volly Ball fjollede vi helt vildt og bare tumpede rundt i sandet og fik det største grineflip.
Den første dag vi kom pakkede vi hurtigt ud og det første vi gjorde var at sætte os rundt om vores bord også tøse- hyggede vi bare og lagde makeup. Mig og Kia har virkelig den sjoveste og mærkeligste humor, vi griner af det mest mærkelige fx. Lavede vi en joke "er det bare mig eller er det ikke varmt idag? Nåååååår nej det er bare mig der er så hot" total plat (haha) det har bare været rigtig dejligt at have nogle man stoler på og havde det vildt sjovt med.Noget der var vildt sjovt mig og Maja havde lavet var der da vi lå ned ved bordet på færgen, hvor vi lå og legede med vores ben vi var ligeglade med hvis de andre kiggede på os. Vi fik et stort grineflip after Mariane havde taget et billede af os. Selvfølgelig har der også været et lille skænderri, men det fik vi hurtig klaret.
Vi glemmer nok ikke de aftner hvor vi snakkede og grinte og bare hyggede. Jeg mener det var om onsdagen hvor Maja og Clara havde været i Rønne. De var så gået ned og bade på stranden da mig og Kia kom hjem. Vi fik øje på en pose med frugtkarameller på clara's seng så vi (kom til at tage en) det var mega sjovt. Da de kom hjem opdagede de overhodet ikke noget så vi grinte bare.
De har helt sikkert gjordt at vi havde det sjovt og at jeg havde det var den fedeste lejrskole som man altid vil huske tilbage til. Også det at vi allesammen hele klassen var sammen.