Phillip's lejrskole på Bornholm anno 2015
6. klasse

Dag 1

Dagen startede klokken 6 om morgenen. Vi stod og ventede på toget. Det føltes som en evighed.
Da vi kom ind i toget, var de bedste pladser allerede optaget. Vi endte derfor med at sidde på klapsæderne, som er lidt mindre behagelige til en lang rejse.
Vi spiste vores madpakker, min bestod af hovedsageligt slik, klatkager og grøntsager. Efter lang tid i toget, ankom vi til havnen i Sverige. Fra Sverige tog vi færgen til Bornholm.
På færgen legede vi Titanic ude på dækket. Legen gik ud på, at der var mig der gik ud til hegnet, mens en af de andre holdt om mig og så sang vi i vilden sky:  "My Heart Will Go On". Det var super sjovt.
På færgen købte vi også meget af vores slik. De fleste af os havde slik i forvejen, men der blev købt endnu mere. Vi manglede i hvert fald ikke usunde sager.
Da vi ankom skulle vi spadsere hen til vandrehjemmet. Det var meget varmt fordi solen skinnede. Vi var heldige med godt vejr og sol på solskinsøen.
Med det samme vi ankom til vandrehjemmet kunne vi slappe af og få de tunge tasker af ryggen, det var dejligt. Vi gik ned til stranden, vandet var meget koldt. Efter vi havde været der i en del tid, gik vi tilbage til vandrehjemmet og spiste pasta med kødsovs.
Fakta om dag 1

-Bornholmerfærgen er i dag en del af det danske rederi Danske Færger A/S.
Den sejler fra Ystad til Rønne og fra Rønne til Ystad.
-Toget vi kørte med er ejet af DSB (danske statsbaner) som er de toge der kører i Danmark, Sverige og Tyskland.
-Fyrtårnet fra 1880 i Rønne er præcis magen til det i Ystad.
-Bornholm er en ø tilhørene Danmark.
-Bornholm bliver også kaldt solskins øen.
Oplevelser til dag 1

Min største oplevelse var selve det at komme til øen Bornholm. Jeg har nemlig aldrig besøgt Bornholm før denne lejrtur.
Vandrehjemmet var rigtig fedt. Jeg kom på værelse med alle dem jeg havde ønsket. Det var dejligt. Jeg havde været lidt nervøs inden vi fik vores pladser, og blev derfor meget glad og lettet, da jeg hørte at jeg kom på værelse med alle dem jeg havde ønsket. Mig og mine værelseskammerater havde lavet en plan hvor alle ønskede hinanden, så vi kunne næsten kun komme sammen.  Vi fik et værelse hvor vi lavede broer over til de andre overkøjer. Der lå slik ud over det hele. Og der lugtede af slik, sure tær og sved. Vi kunne faktisk ikke lugte det, men alle bemærkede den specielle lugt, når de kom ind på vores værelse.

Dag 2
Fakta til dag 2

-Rønne er Bornholms største by.
-Der er 13.579 indbyggere i Rønne.
-I Rønne var der mange tyskere der gemte sig i sin tid.
-Der blev i 1945 bombet med trykluft bomber der ikke eksplodere i en sky af ild men et kæmpe brag der river alt hvad der kan rives af, af og de ting flyver ud over det hele.

Dag 2 gåturen

Gåturen var lang. Vi spadserede ind til til Midt-rønne. Jeg tror vi gik cirka 3 kilometer. Det var en sjov tur for mig, fordi jeg gik sammen med Chris. Vi snakkede om mange forskellige ting, som eksempel mente vi at der var mange der havde "lånt deres mødres bukser", fordi deres bukser var meget smalle. Vi besøgte et museum, som jeg ikke var så begejstret for, fordi det var lidt langtrukkent. Rundviseren snakkede for meget med en irriterende accent. Men også lidt sjovt. Efter museet tog vi på skatte-jagt, det var spændende. Vi havde 6 timer til at svare på nogle få spørgsmål. Det var rigeligt med tid.
Vi fjollede rigtig meget og det var ret sjovt. Så tog vi hjem og Chris og jeg gik om bag vandrehjemmet og ned til havnen. Der oplevede vi et sted, der nærmest var som en ny ekkodal. Og vi mødte også nogle skatere.

Oplevelser til dag 2

Rønne er en stor oplevelse i sig selv. Men opgaveløbet er i den grad sjovere, når man løber rundt med sine venner og går i butikker. Det er super sjovt. Man møder rigtig mange nye mennesker, de fleste er søde. Men nogle er gnavne. De gnavne skal man bare undgå. Det kan være svært, men bare prøv. Det sparer dig for en masse bøvl.
Der er rigtigt meget at se i Rønne og det hele er inden for en afstand man kan gå, så alting er lige til at se. Derfor er der meget åbent man kan jo gå fra den ene ende til den anden. Og solen skinnede hele vejen igennem.  Det gav en befriende og positiv stemning. Vi spiste mange is fordi Meny havde maxibon cookie på tilbud og den får man ikke særlig tit. Jeg spiste en eller to is, Sille spiste to, Line spiste halvanden (jeg spiste den anden halvdel) og Louis spiste også en.

Dag 3
Dag 3 bustur

I dag har jeg været på bustur, det var meget sjovt. Vi var i Hammershus, Gudhjem og den Sorte Gryde.
Turen var sjov, vi hyggede meget. Det var dejligt.
I Gudhjem mødte mig og Chris en meget sur mand. Han var sur over, at vi bankede på butikkens dør .
Mig, Louis og Chris mødte nogle fugle kiggere oppe på en bakke. De viste os de tre øer ude for Gudhjem. De forklarede os hvad øerne var til for. De var super venlige og det var interessant at snakke med dem.
Da vi kom til Hammershus troede mig og Chris, at der var en souvenirbutik som Alex og Tobias havde købt mange seje ting i. Men det var kun en af tingene de havde købt derinde. Vi lå i græsset og lavede en vindmøllekonkurrence, som en pige der hedder Therese vandt.
Chris og jeg kravlede på murene selvom vi havde fået at vide at vi ikke måtte.
Turen hjem i bussen var afslappende. Vi skulle egentlig være stoppet ved Jons kapel, men der var ikke tid nok.

Dag 3 fakta

-Bornholm har 39.828 indbyggere i 2015 det er ret mange mennesker.
-i Rønne har de et areal på 588,53 km² det er 0,0433411886000442 km2 samme som 43,34 m2 til hver.
-Vores buschauffør hed Claus.
-I Gudhjem kunne man få  en af verdens største is og der er mange søde mennesker.
-Hammershus er en ruin af en gammel middelalderborg der stammer fra cirka 1200-tallet.
-Uden for Gudhjem er der tre øer, en militær ø, en fugle ø og en fugle/sæl ø.

Dag 3 oplevelser

I dag var jeg på bustur. Før vi tog afsted på busturen kom mig og Alex lidt op at skændes over at han ville havde colaen med, men mig og Chris tog den alligevel. Efter turen blev vi dog rigtig gode venner igen.
Vi sad og spiste mange lakridser og drak meget sodavand. Colaen blev meget varm og mistede brusen, men smagte stadig godt. Vi blev nemlig meget tørstige af lakridserne. Alle rundt om os fik en masse lakridser. Bussen kørte os til Gudhjem, som er en meget smuk by
Gudhjem har også en isbutik, som er kendt for sine store is. Vi var inde i isbutikken, og det var en lækker oplevelse. Man kunne købe en kæmpe is og en kæmpe slikkepind.
I Hammershus var der ikke ligeså spændende, men stadig sjovt. Fordi der var mange flere butikker i Gudhjem og der er flere ting man kan lave og flere mennesker at snakke med.
Dag 4

I dag har jeg været ude at cykle. Desvære var vejret forholdsvis dårligt. Men heldigvis den eneste dag med dårlig vejr. Chris og jeg cyklede sammen. På vejen der hen var det lige så hårdt at cykle op ad bakke som det var på vejen tilbage at cykle ned, fordi det blæste helt vildt. Vi cyklede mod et museum, hvis man kan kalde det for et museum. Museet hed NaturBornholm. Det var lidt kedeligt og koldt at stå ude i kulden og kikke på forstenede vandmænd og sten. På vejen tilbage tog vi i Spar, men mig og Chris insisterede på at finde Superbrugsen, fordi Tobias havde fortalt os at Superbrugsen var meget billigere. Det var rimelig nemt at finde det vi spurgte bare om vej. Men jeg blev lidt bange fordi Jacob sagde at vi skulle have ret, så man fik kriller i maven den der "bare jeg ikke tager fejl bare jeg ikke tager fejl" agtig følelse. Vi kørte til en rundkirke efter alle havde købt hvad de ville. Der gik vi ind  for at få varmen, og for at se en rundkirke. Det var ellers en ret fed tur. Da vi kom hjem kravlede vi ind under dynen og spiste chips.

Dag 4 oplevelser

Mig og Chris kørte som sagt ved siden af hinanden, vi var lige kørt fra Superbrugsen og vi var allerede trætte.
I min taske lå der to gange 2 liters sodavand, derfor faldt min taske ned om knæene på mig, så jeg blev nød til at cykle med lidt spredte ben for ikke at sparke til dem hele tiden.
Mig og Chris brokkede os meget internt, bare fordi vi var meget trætte og havde ondt i benene. Vi glædede os til at komme ind i rundkirken, men der var stadig omkring 2-3 kilometer tilbage.
Vi gættede på hvor langt vi havde kørt og tjekkede på turskiltene om vi havde gættet rigtigt. Sådan gik tiden til kirken.
Det var koldt, men der vi kom til rundkirken ville alle ind og få varmen. Der var ikke specielt spænende. Men man fik varmen og det var dejligt. Efter vi havde fået varmen gik vi ud, vi fik en karamel den smagte rigtig godt. Så kørte vi videre.
Mig og Chris fortsatte vores gætteleg. Det gik lidt langsomt på vejen hjem. Og det var mit minde.
Rundkirken
Naturbornholm
(falsk natur inde i bygningen)

Dag 4 fakta

-Bornholm har bevæget sig rigtig meget igennem årene og med årene mener jeg 1700000000 år. Det er lang tid.
-Der var et sted hvor man kunne have det ene ben i 1000 år og det andet på 5000 år (jeg kan ikke huske tallene det var bare en sammenligning)
-En rundkirke er en kirke med et rundt kirkeskib. I stedet for sideskibe har den en central kerne, der kan være rund eller ottekantet. Det vil sige med en rund, otte- eller 16-kantet ydermur.
Dag 5

I dag har jeg været på vej hjem. Jeg er meget træt, og har derfor ikke særlig meget at fortælle. Hjemturen minder mig lidt om udturen, men bare på en mere træt eller udmattende måde.
Vi tog færgen. Men jeg havde ingen penge, fordi jeg havde mistet 100 kroner. Jeg havde fortalt LP om de mistede penge, fordi pengene var forsvundet fra min taske.
Jeg spurgte Louis om jeg måtte få 13 kroner til at købe en slags slik deodorant. Men i virkeligheden er det bare blåbærsaft i en dåse med en kugle man skulle slikke på så den drejede rundt og der kom saft på. Men Louis sagde at han havde 7 kroner tilbage og at jeg gerne måtte få dem. Men eftersom slikket kostede 13 kroner så gik jeg på penge jagt. Og det lykkedes. Ella lånte mig en tier. Jeg blev senere rigtig glad for min slikdeodorant for jeg havde ikke noget slik i bussen. I bussen sad mig og Tobias min gode ven og slappede af. Jeg var udstyret med min vildt lækre slikdeodorant, et herligt selskab og godt humør. Det var dejligt at slappe af og være glad.
Dag 5 oplevelser

Min ven Tobias fik en stige på armen, fordi Alex smed den ned fra overkøjen og ved et uheld kom han til at ramme Tobias. Tobias syntes ikke det gjorde så ondt, men han besvimede. Alle blev vildt bange og jeg tænkte alt muligt som "skal han på hospitalet", "hvornår vågner han" og "hvad i al verden skete der". Det varede kun få sekunder, men da han vågnede blev han rigtig bange. Han havde nemlig glemt at han var på vandrehjemmet, så vi trøstede ham. Alle blev bange og forvirret. Vi anede ikke hvad vi skulle gøre. Det var rigtig synd for Tobias. Det var min oplevelse. og jeg håber aldrig sådan noget sker for nogen andre. Det var ret skræmmende.
Mine venner

-Sylvester er altid frisk med mindre han er træt, men ellers er han rigtig sjov og meget oppe at køre.
-Tobias er en guttermand jeg kan bare snakke med ham om alt. og han er sjov og afslapped det er bare fedt.
-Alexander er en man kan spørge om hjælp i engelsk, og om spil han er bare super sjov.
-Christoffer er en jeg snakker rigtig godt og hygger mig med når vi er sammen. Han er en ægte skaterkonge.
-Peter er Peter han er bare for sej han er altid sjov og er en god kammerat.
-Søren er for fed han har altid skjorte på og det er sejt i sig selv, men han er bare sej.