Min Lejrskole 2015

Mandag

hjemme hos mig stod vi op Kl. 4 fordi vi skulle mødes under uret på Hovedbanegården hvor vi skulle tage toget. Vi tog toget kl. 06.36 til Ystad. Da vi var i tog toget sad jeg sammen med Sebastian og Albert. Det to ca. 2 timer med toget. I toget hyggede vi og larmede meget. Da vi ankom til Ystad tog vi "Færgen Bornholm" til Rønne på Bornholm. Det tog 1 time og 20 min. at sejle fra Ystad til Rønne. Da vi ankom til Rønne skulle vi gå 2 km. til vandre hjemmet som hed "Rønne Vandrerhjem" som bliver styret af 2 brødrer der hed Mogens og Per der altid har boet på Bornholm. Vi gik i brand varmede sol med kæmpe tasker og kufferter. Vi var på vandrehjemmet ca kl. 13.00. Da vi ankom til vandrehjemmet skulle vi lægge vores ting udenfor og så skulle vi side inde i spisesalen og lytte til regler og hvem vi skulle sove med og vi fik af vide hvem vi skulle på tur med for vi blev delt op i fire hold. Jeg skulle sove med Sebastian, Magnus, Marius, Virtus, Sofus og Noah. Bageefter fik vi lov til at pakke ud og lege og se sig om i 2 timer. bageefter skulle vi ned på stranden og bade og lege. Nede på stranden havde vi det sjovt og legede med hunde og vand men jeg var ikke i vandet men jeg legede med 3 forskellige hunde. der var vi til til 17.00 for vi skulle spise aftensmad kl. 17.30 den dag og kl. 18.00 de andre dage. Den dag fik vi pasta med kødsovs og det smagte lækkert. Bageefter skulle vi have nogle beskeder om ture og andet og så skulle vi skrive logbog som var kedeligt. Når vi havde skrevet logbog havde vi fritid til vi skulle i seng som var kl. 21.00.

Fakta

1. Der var 2 kilometer fra færgen til vandrehjemmet.

2. Vandrehjemmet var stort

3. Ejerne af Vandrehjemmet hed Mogens og Per

Tirsdag

Om tirsdagen stod vi op kl. 7.00, tog tøj på, hyggede snakkede, børstede tænder og gik ind og spiste morgenmad. Den morgen fik vi brød,boller,franskbrød, meget pålæg,yoghurt og meget andet. Da vi havde spist op skulle vi smøre vores madpakke for idag skulle vi på tur til rønne med mit hold. Vi skulle mødes udenfor kl. 9.00 så vi kunne gå sammen til rønne. vi skulle først en på Bornholmsk museum og høre noget om anden verdenskrig i om en dreng der hed Børge som skulle hjem for skole og så blev der bombet. Bageefter skulle vi ned i rønne og gå på skattejagt i 6 timer. Nede i Rønne skulle vi finde forskellige ting som fx. gamle huse og hvad de bliver brugt til eller gamle ting fx. et gammel sprangvand, solur eller hus. Vi fik også lov til at gå ind i butikker og købe ting vis man ville købe noget. Vi gik ca. fra Rønne kl. 16.30 og var hjemme ca. kl. 16.45. Da vi kom hjem var vi de eneste der var kommet hjem fra turen så vi fik lov at lege og hygge og man kunne også komme ned til stranden men man skulle skrive om sin dag først. Næsten alle fra de andre ture kom ca. kl. 17.00 og så kunne vi hygge i en time for vi skulle spise kl. 18.00. Den dag skulle vi havde kylling i karry med brød til men man kunne også tag pasta salat vis man ikke kunne lide det men det kunne jeg. Da vi havde spist kunne vi slappe af eller lege eller hvad man lavede. Men kl 20.00 kom der er et slags spil der hed "Skov Stratego" som vi lege inde i skoven og det var sjovt. Vi legede til kl. blev 21.00 for der skulle vi i seng men vi sad og snakkede til halv ti tiden.

Fakta

1. Et springvand af Kristian Zahrtmanns fra 1908 i rønne.

2. Der er offentlige toiletter i rønne.

3. Der er mange mad muligheder.

4. Der er mange flinke mennesker i Rønne.

5. Der er mange gamle mennesker i Rønne.

Onsdag

Om onsdagen stod vi op kl. 7.15 og gik ud og spiste vores morgenmad og smurte vores madpakke. kl. 9 skulle vi mødes udenfor så vi kunne komme med bussen vi skulle med. Buschaufføren hed Claus og Hver rigtig sjov og god til historier men vi lærte mange ting fx. at der hver nogle underverdens væsner/bjørne som kunne skubbe bussen over en lille bakke på en vej. Det var lidt uhyggeligt fordi det virkede men han snød med noget men det var af lige vel meget sjovt. På turen var vi mange steder fx. Gudhjem, Hammershus, helligdoms klipperne, Almindingen og opal søen. Jeg synes at Helligdomklipperne var det bedste og sjoveste på bus turen for der kunne man kravle på klipper og komme ned i en grotte hvor der var helt mørkt så man skulle have en lommelygte for at kunne komme der ned. Men jeg synes også at Gudhjem var rimelig sjovt for der var mig,Jona, Ali, Lau og Elias ude og kravle på nogle små klipper ved havnen. Jeg synes at Almindingen var rimelig sjov for der var vi også nede i ekkodalen. Lige efter Hammershus skulle vi til det sidste sted på bus turen som var opal søen og der skulle vi bare gå rundt om søen men Jacob og Rikke faret vild derinde så vi hver der en halv time extra. Bageefter opal søen kørte vi hjem. Da vi kom hjem var vi de sidste der kom hjem for tur for alle fra de andre havde været nede på stranden og været i bad og meget andet men da vi kom skulle vi lige til at spise aftensmad og den aften sagde morten noget om at en at han havde slået hul i sin væg da han vågnet og så fandt han et stykke pergament og vis man ville høre om det stykke pergemant skulle man mødes kl 20.00 om aftenen udenfor. Mange viste og nogle troede at det var natteløb og det var det. Kl. 20.00 kom mange udenfor og ville være med og så kom morten og fortalte om at en tysk doktor der hed Shulz havdet boet og eksperimenteret med børn så den 30 september hvert om midnat kunne man høre vræl og skrig fra spædbørn som doktor Shulz havde dræbt fordi at Sovjetionionen ville komme til Bornholm og de måtte ikke se de små børn. Men så sagde han at Shulz hvert ville lække et nazi tegn med naturen og der skulle vi så stå rundt om og synge danmarks nationalsang og så skulle vi smide 45 granknogler til alle de døde børn så vi kunne dræbe deres sjæle så de ville vile i fred hele deres lig. Jeg synes at starten af natteløbet var uhyggelig i starten men senereblev det ikke uhyggelig for der så vi Rikke stod i vidt lagen med sort hætte og skreg som et barn. Natteløbet sluttede kl. 21.00 for der skulle vi seng.

Fakta

1. Rytterknægten er Danmarks 3. højeste punkt.

2. Gudhjem har verdens største is.

3. Der har engang ligget en McDonald på prøvetid

4. Bornholm leverer fish and chip stil Amerika.

Torsdag

Om morgen blev vi vækket kl. 7.15 og stod op der og spiste morgen mad og smurte vores madpakke. Idag skulle vi på den sidste tur som var cykel-turen. Vi skulle mødes udenfor kl. 9.00 ved cyklerne og finde en cykel. Der var kun dårlige cykler men jeg fandt en fin en. Da vi kørte var det ikke så hårdt som andre der havde været på turen sagde at den var hård. Vi kørte i en time for vi stoppede mange gange. En af gange var fordi at Anna faldt (over styret sagde mange) på cyklen og vi fik senere på dagen af vide at Anna havde brækket armen. da vi havde cyklet et godt stykke tid var vi noget til Aakrirkeby hvor NaturBornholm hvor vi skulle ind. Jeg havde været her før men det her var anderledes for idag skulle en der Micahel fortælle os en masse ting på en gå tur ud i naturen og vi lærte mange ting. Da han havde fortalt af og vi var kommet tilbage skulle vi se en film om Bornholm natur som jeg havde set før og i den lærte vi også mange ting. Bageefter filmen kunne vi bare se os omkring og prøve at finde nutiden derinde. Man kunne også købe mange ting i Shoppen. Derinde ringede Jacob til en taxa så Anna kom på hospitalet for at få tjekket sin arm for der viste vi ikke at den var brækket og hun havde meget ondt. Ca. kl. 14.30 tog vi derfra og kørte til Ny Lars Rundkirke og den blev lavet i 1100 ca. Da vi havdet været derinde tog vi tilbage til vandrehjemmet og vi var de første der var kommet tilbage. Da vi kom kunne man komme ned på stranden og der var næsten ikke nogle der ville med derned og jeg gad ikke. Da de andre kom var klokken vel lidt over fem og så skulle vi havde nogle fælles beskeder fordi vi skulle være ude af huset kl. 10.00 om morgen fredag. Da kl. blev 18.00 skulle vi spise aftensmad og vi skulle have frikadeller med kartofler og brun sovs. Da vi havde spist gik jeg ind og pakkede min taske så jeg næsten var klar til at gå der fra imorgen. Kl. 21.00 gik vi i seng.

Fakta

1. Bornholm er 170.000.000 år gammel.

2. Bornholm har engang været et syd-tropisk landskab.

3. Bornholm har engang været en halvø.

Fredag

Fredag morgen blev vi vækket lidt tidligere end vi blev vækket de andre gange. Da vi stod op gik vi ind for at spise morgenmad og smøre madpakker. Da vi havde spist gik mine værelse kammerater og mig ind for at gøre rent i og lægge alle vores ting i tasker. Da vi havde ryddet op kunne man lege eller bare slappe af til kl. 10.00 for der skulle vi være ude af vandre hjemmet. Da klokken blev 10.00 fik vi af vide hvem der havde det bedste værelse og vi vandt af drengene så hele mit værelse fik en pose med skum fiduser til os. Da vi havde talt om det kunne man enden tage til rønne med LP og Sofie og bruge resten af sine penge ellers kunne man komme med ned til stranden og hygge og lege for vi skulle først gå derfra kl. 13.30. Nede på stranden lavet jeg, Seb, Viggo og Albert. Da klokken blev 13.00 gik vi op fra stranden og så ventede vi på dem der skulle komme fra Rønne. Da de andre fra Rønne kom hjem gik vi alle sammen ned til færgen i Rønne. Færgen sejlede fra Rønne til Ystad og da vi kom til Ystad  skulle vi tage bussen
                          Interview med gammel dame
Spørgsmål: Hvad syntes du man skal se på Bornholm.
Svar: Skoven, stranden, klipperne og hammershus

Spørgsmål: Hvordan er det at bo på Bornholm. Svar:
Det er dejligt at bo her men det er svært at komme frem og tilbage fra Bornholm

Spørgsmål: er det svært af få venner på vores alder hvis man bor på Bornholm
Svar: Nej der bor mange børn her på Bornholm

Spørgsmål: er der trykt at bo på Bornholm
Svar: ja det er meget stille og roligt der bliver sjælendt begået kriminalitet og sådan noget.

Spørgsmål er der godt vejr på Bornholm.
Svar: ja det er jo solskinsøen.

Personlig historie

Jeg vil skrive om Claus som var vores buschauffør for han var sej og god til at fortælle gode historier. Jeg har valgt Claus fordi at han var sej og god til at fortælle om ting vi kørte forbi eller var et sted.