Min lejrskole
Af: Liv Eliassen
Mandag
Logbog
Vi startede med at køre i tog, så vi kunne tage færgen fra Ystad til Bornholm. Da vi kom til Ystad gik vi hen til færgen og var på vej til Bornholm, men der var også andre skoler på færgen som jeg tror også skulle på lejrskole.

Efter vi havde været på færgen i cirka 20 minutter gik mig og nogle veninder ud på dækket for at få lidt friskt luft, og da vi der ude sang vi rigtig højt på sange fra Titanic og lod som om vi var med i filmen. Men det blev til sidst lidt koldt, så vi gik alle sammen ind.

Så kom tiden til at vi skulle af færgen og hente vores tasker og kufferter, så vi kunne komme over til vandrerhjemmet og da vi kom derhen føltes det som om jeg havde mistet min arm for vi skulle virkelig gå langt for at komme derhen og jeg havde en meget tung kuffert.

Faktaboks
Bornholm bliver også kaldt for klippeøen eller solskinsøen.

Rønne har cirka 20 tusind indbyggere, og Rønne er den største by på Bornholm og den anden største by er Aakirkeby.

Dem der ejer vandrerhjemmet vi var på, hedder Mogens og Per og de er brødre.

Der har været rigtig mange indbyggere på Bornholm, men nu er der ikke så mange fordi der er mange der gerne vil ind til storbyen.

Oplevelser
Det var en god dag men stadig meget hård, fordi vi skulle gå rigtig langt hen til vandrerhjemmet fra færgen. Men jeg fik oplevet en måneformørkelse om morgen, inden vi skulle over til hovedbanegården.

Jeg oplevet også solnedgangen på Bornholm og det var rigtig flot, og det bedste var at jeg var sammen med alle mine venner og veninder så det gjorde dagen endnu bedre.

Da vi kom hen til hovedbanegården fik jeg oplevet min klasse kl. 6 om morgen, og det var også en dejlig oplevelse at se alle så glade, og jeg glæde mig rigtig meget til at være sammen med dem en hel uge.

Da vi kom hen til vandrerhjemmet og havde pakket ud gik vi ned til stranden, og der var nogle der bade men jeg soppede bare for det var rigtig koldt bare at komme ned i vandet til knæene, og det husker jeg som et minde og en rigtig god og sjov oplevelse.

(Og der er et billede af at nogle bader til højre for den her tekst)

Tirsdag
Logbog
I dag skulle vi alle på en tur, og vi blev delt op i 3 hold og jeg kom på hold 2 så jeg skulle på gåturen.
Så da vi havde spist morgenmad skulle man lave en madpakke til turen, da jeg så havde lavet den gik jeg ind på værelset og pakkede min taske så jeg bare kunne tage min taske når vi skulle gå.

På turen jeg var på var det helt vildt hyggeligt men man blev alligevel ret træt i benene, og fik ondt i skulderne fordi jeg kom til at pakke noget jeg ikke rigtig fik brug for så min taske var ret tung.

Vi kom hen til det museum vi skulle ind på, og der fik vi lov til at lægge vores taske så vi ikke skulle gå rundt med dem.
Efter vi havde været på museum skulle vi på en slags skattejagt, og gå rundt i byen og spørge folk om de opgaver vi fik hvis vi ikke viste det i forvejen.

Vi ringede på et tidspunkt på døren da vi skulle vide hvilken gård det var, og så kom manden ud der boede der og sagde med det samme "når kan i så gætte hvilken gård det er" og vi tænkte om der også var andre der havde haft det spørgsmål som os, og det var der så.
Faktaboks
I cirka 1940 var der en dreng ved navn Boje.
Efter han havde været i skole gik han ind i en bunker, og han følte han var alene der inde men det var han ikke, han kendte bare ikke dem der var der så det føltes som om han var alene.

Der er er også et gult hus som vi ikke fik af vide hvad hed, men for mange år siden var det en brandstation som man kunne ringe ind til, og så senere hen blev det et hus hvor der stå en vogn der inde som blev brugt til at hente lig med og sat der ind igen.

På Bornholm er der også et rækkehus, som for i tiden har været et sted hvor de ugifte læger boede og det hed jomfrustiftelsen og hedder stadig jomfrustiftelsen.

Der er også et fyrtårn på Bornholm som blev lavet i 1880, og der står et fyrtårn i Ystad magen til som det på Bornholm.

Der er et kiggenborg på hovedvagts torvet, som der engang var en sømand der brugte det til at holde øje med sine skibe.

Oplevelser
Jeg har oplevet meget af rønne da jeg gik rundt og lavede skattejagten, fordi vi skulle gå rundt og finde ud af noget som lå rundt omkring på rønne, så jeg fik oplevet meget forskelligt

Eksempel da vi skulle løse en opgave på Theaterstræde, så forstå vi ikke rigtig opgaven og gik rundt forvirret og ringede på hos forskellige indtil der var en der åbnede døren.
Det var en rigtig sjov oplevelse og vi var næsten ved at gå lidt kold da vi ikke rigtig forstod opgaven.

Jeg oplevet også den største kirke på hele Bornholm, og i kan se den på billedet ved siden af logbogen hvor der også er et fyrtårn, og det fyrtårn er det der også står i Ystad.

Jeg fik også oplevet at være inde i en bunker og det var den hvor Boje også var i.

(er ikke fan af ham men det var ok spænende)

Onsdag
Logbog
I dag skulle jeg på busturen, og jeg glædede mig rigtig meget for de første der var på busturen syntes det var rigtig sjovt, og jeg fik også lært helt vildt meget.

Men ikke nok med det jeg havde også oplevet rigtig mange sjove og spænende ting, som at gå på klipper, det var mega fedt.
Men da vi skulle gå rundt om opalsøen, for vi lidt vild men klarede alligevel og komme tilbage til bussen.

Senere skulle vi til gudhjem, og der gik mig Silke og Therese sammen og vi fik pandekager eller Silke og Therese fik en pandekage.
Efter vi havde været i pandekagehuset gik vi over i karamel kompagniet og fik to smagsprøver en med ginger lemon og en anden med hyldeblomst smag.
Jeg kunne nok bedst lide ginger lemon, og det kunne Therese og Silke også. Vi blev også hurtige enige om at hyldeblomst ikke passede til en karamel.

Men efter vi havde været alle steder vi skulle være så kom vi hjem og slappede af, så efter noget tid fik vi aftensmad.
Oplevelser
På turen fik jeg oplevet rigtige mange sjove og spænende ting, som at gå på klipper og være på det højeste punkt på Bornholm, og gå op i kongmindet og nyde udsigten med sine venner selvom jeg har højdeskræk.

Da vi var ved helligdoms-klipperne skulle vi ind i en grotte, men mig og Therese ville ikke der ind så vi blev der ude og gik på klipperne og ventede til de andre kom ud af grotten.
Da de andre kom ud af grotten, gik der 20 minutters tid også gik vi ud i bussen og kørte videre.

På hele busturen var vi ved rytterknægten/kongmindet
Hammershus
opalsøen
helligdoms-klipperne
Gudhjem
og ekkodalen.

(til venstre er der et billede af opalsøen med Hammershus i bagrunden)

Faktaboks
Jeg fik lært helt vildt meget på busturen, som på hele Bornholm er der cirka 40 tusind indbyggere, og rønne er den største by på Bornholm. Der har kun været et røveri på Bornholm, fordi alle kender hinanden så de slipper ikke så godt væk fra at have lavet et røveri.

Der er 7 rundkirker i hele danmark og 4 af dem er på Bornholm og rundkirkerne på Bornholm hedder:
Østerlars rundkirke
Olsker rundkirke
Nylars rundkirke
og Nyker rundkirker

Bornholm har den 5 største skov i hele danmark.
Og der er 141,4 km. rundt om hele Bornholm.
Torsdag
Logbog
I dag skulle jeg på cykelturen, og jeg glædede mig men var stadig lidt nervøs fordi der var nogle der sagde det var hårdt men der var også andre der sagde det var sjovt.
Da vi så skulle cykle, var det faktisk ikke så hårdt som man troede man skulle bare i gang.

Men da man havde cyklet op af nogle bakker kunne det godt begynde og blive lidt hårdt, men ikke meget så jeg tog det stille og roligt. Men kørte ikke for langsomt op ad bakkerne fordi så fik jeg meget syre i benene, så hvergang der kom en bakke begyndte jeg at cykle hurtigere.

Da vi så kom hen til natur Bornholm skulle vi lige spise, og så skulle vi ud og gå en tur.
Efter vi havde været ude og gå en tur skulle vi ind og se en film tilbage i tiden som de kaldte tidsmaskinen, og så da filmen sluttede skulle vi gå rundt for at komme ud og se hvordan årene skiftede med naturen.

Efter natur Bornholm cyklede vi over til Nylars rundkirke og man var bare helt udmattet der,men skulle heldigvis hjem efter det.
Faktaboks
På Bornholm er der et grundfjeld, og hvis man bliver ved med at grave og følger stenen kommer man helt over til et kontinent.
Grundfjeldet består af bjergarter som granit og gnejs

Man kan også stå på en forstenet havbund, der blev dannet for lang tid siden at Bornholm låg på den anden side af jordkloden.

Man kan også finde nogle grundfjeld med skurestriber helt til bage fra istiden og den vej de peget på var den vej istiden kom mod, og den sidste istid vi har haft kom fra nordøst.

På Bornholm er det muligt og stå på 1700 millioner år gamle klipper med den ene fod, og 500 millioner år gamle klipper med den anden fod.
Oplevelser
Vi cyklede over til natur Bornholm, og på den tur fik jeg oplevet meget af den flotte natur de har på Bornholm.

Vi cyklede gennem skove og på motorvejen, skovene var nok hyggelist og flottest.
På motorvejen kørte vi på et tidspunkt forbi en lufthavn, og da vi kørte forbi kom der et fly som var på vej til at lande det var ret fedt og opleve og se hvor hurtigt det kørte da det landet på jorden.

Da vi kom over til natur Bornholm oplevet jeg at stå på et grundfjeld som engang var et højt bjerg, og blev slidt ned for hvergang der kom en istid.

Jeg oplevede også at se to klipper fra forskellige år tilbage.

Men på turen hjem igen, skulle vi lige hen til Nylars rundkirke og være der inde og bare slappe af inden vi skulle køre langt igen.

(her til højre ser i et billede af grundfjelde)
Fredag
Logbog
I dag skulle vi hjem fra lejreskolen, og vi skulle ha færgen halv 2 og vi skulle være ude af vandrehjemmet kl. 10.
Da vi kom ud af vandrehjemmet skulle vi lige ned til stranden og lege og ha det sjovt, men efter nået tid var der nogle der gerne ville hen og bruge sine sidste penge i rønne.

Jeg gik med ned til rønne og købte noget mad fordi jeg havet glemt at lave en madpakke derhjemme, så da vi kom der ned var det første jeg købte noget mad.

Mig, Clara, Nicole og Ingrid gik sammen i Rønne og vi havde det virkelig sjovt, når det nu var sidste dag kunne vi lige så godt hygge os.

Da vi så havde været i Rønne skulle vi gå over og hente vores kufferter, så vi kunne gå over til færgen med det samme.
Men vi havde lidt travlt da vi skulle gå over til færgen fordi der var nogle der kom for sent da vi skulle gå fra Rønne.
Men vi nåede og komme med færgen heldigvis.

(til venstre fra den her tekst ser i et billede af stranden)
Faktaboks
Vi lærte ikke så meget om fredagen.
Men den færge vi sejlede i hedder Leonora Christina, og den blev bygget i år 2010 år første gang man sejlede med den var i år 2011. D. 17 maj 2011 blev færgen til Bornholmerfærgen.

D. 10 juni 2011 sejlede Leonora Christina ind i Rønne havn under kaptajnens kommando.

Den bus vi kørte i fra Ystad til København var den længste bus i hele danmark, og det var en ny Skoda.

Oplevelser
Jeg oplevet at have stress i en butik det har jeg nok aldrig prøvet.
Men da vi skulle med færgen blev jeg rigtig meget søsyg, fordi færgen gyngede ret meget men det var ikke så slemt at jeg kastede op heldigvis.

På færgen gik jeg over til Mathilde og Silke for at spørge om de havde det dårligt, og det havde de også men så sad de med en slikkepind som en deodorant og det var nok nået af det mærkeligste jeg havde prøvet på den dag.
Men vi fik snakkede sammen og hyggede os så kiggede jeg også nogle gange på horisonten for det hjælper hvis man er søsyg.

Da vi så kom hjem ventede min mor og mormor, og det var virkelig fedt at se dem igen efter sådan en lang dag.
Spørgsmål til interview
1. Hvor lang tid har du boet på Bornhom?

Hele mit liv👶👧👩👵

2. Møder du tit lejrskolebørn?

Jeg møder omkring 2 hold hver sommer🌞

3. Har du familie på sjælland?

Ja min datter bor på sjælland med sin mand og 2 piger👗👗

4. Er du blevet interviewet af andre end os?

Nej, men jeg har set mange hold gå rundt her i Rønne😙

5. Har du hørt om Katrinedalsskole før?

Nej det har jeg ikke😊
Jeg skulle vælge en person der har gjort min tur bedre.

Jeg syntes ikke rigtig at der er en person der har gjort min tur bedre, for de har alle sammen været med og gjort et indtryk på at de også var med.

Så jeg syntes alle har gjort så turen er blevet bedre for man har jo skulle være sammen en hel uge og det er godt ment.

På turen har 6.x min klasse været meget mere sammen med u klassen, og er sikkert også blevet gode venner.
så det er et bevis på får mig at det ikke kun er en der har gjort turen bedre, men flere ifølge mig.

Men jeg har også fået snakket mere med nogle fra u klassen og v klassen og lærte dem bedre at kende.
Så jeg tror at hvis man ville være mere sammen med personen/personerne kunne man måske prøve at snakke med dem i frikvarteret, eller måske spørge om man skulle være sammen med personen efter skole så venskabbet holder.