Min lejerskole-Mathilde

Mandag 28/9

Idag stod jeg op kl. 4:00, og gjorde mig klar. Da kl så blev 5:30 gik jeg ud i bilen, med min søster og mor. Da vi kom ind på hovedbanegården, stod der virkelig mange mennesker. Vi tog toget kl. 6:15 eller 6:30, vi sad i toget ca. 1 time. Da vi var kommet til Ystad skulle vi direkte op på færgen, der sad vi 1 time og 20 minutter. Da vi kom til Bornholm, skulle vi gå 2 kilometer til vores vandrehjem. Da vi så var kommet og havde pakket ud, var vi bare ude og lege. Vi spillede minigolf, fodbold og volleyball. Til aftensmad fik vi pasta med kødsovs. Lidt efter vi havde spist tog vi ned på stranden, der var mega smukt. Det var en flot strand men lugten var så ulækker, men det var hyggeligt alligevel. Efter vi havde været på stranden, tog vi bare tilbage på vandrehjemmet.

Fakta boks

- Bornholm er det eneste sted i Danmark som har klipper.

- Bornholm kaldes Klippeøen og Solskinsøen.

- Vi kørte med Øresunds toget til Ystad fra København.

- Da Bornholm var besat blev vandrehjemmet brugt af Tyskerne.

- Der var ca. 2 kilometer fra havnen til vandrehjemmet.

- Den færge vi sejlede med hed Leonora Christina.

- Fra stranden kunne man se havnen.

- Der var ca. 0,5 kilometer fra vandrehjemmet ned til stranden.

- Rønne er Bornholms største by.

- De taler Bornholmsk som er en blanding af Dansk og Svensk.

- Bornholmer færgen sejler ca. 75 kilometer i timen.

Minder

Mit gode minde fra Mandag er, fra da vi sad i toget og på båden. På vej hen til Sverige sad jeg sammen med Hala, Sera og Astrid. Det var mega hyggeligt vi sad og snakkede og spillede kort. Da vi kom til Sverige var der virkelig tåget, tågen lå helt nede ved jorderen. Hvis vi kom forbi et dyr kunne man næsten ikke se det, fordi der var så tåget, så vi tog sindsygt mange billeder. Resten af tog turen sad vi bare og snakkede og grinede. Da vi så kom op på båden sad jeg igen sammen med Hala og nogen andre. Jeg var sindsygt bange lige da vi skulle op på båden, for er virkelig bange for at sejle. Da vi var kommet op på båden, sad vi også bare og snakkede og grinede. Vi fik også en cola af Oscar fra x, men Hala drak næsten det hele men det var fint. Grunden til det er et rigtig godt minde er ,at vi havde det hyggeligt sammen selvom det var tidligt og vi var trætte.

Tirsdag 29/9

Idag stod jeg op kl. 6:00, da jeg var helt vågen vækkede jeg Hala og Emilie. Da vi alle var vågne på værelset, begyndte vi bare at gøre os klar. Efter vi havde gjort os klar gik vi ud, og sagde godmorgen til alle de andre. Morgenmaden startede kl. 7:30 og sluttede kl. 8:30. Vi tog allesammen afsted kl. 9:00, på den tur vi var på skulle vi gå rundt i Rønne. Vi var først på et museum, hvor vi hørte meget om anden verdenskrig. Men vi hørte mest om en dreng der hed Boy, der havde været med i den krig. Efter det gik vi bare hen til centrum af Rønne, hvor vi skulle på skattejagt. Vi skulle snakke med en masse bornholmere, men vi lavede ikke så meget af skattejagten. Vi forstod ikke rigtigt hvad de sagde, så vi fik lov til at gå i butikker det var mega hyggeligt. Jeg så nogen meget smukke gader, mens vi lavede skattejagten og var i butikker.
Jeg var sammen med Delal, Anna, Luna, Emilie, Marius, Jona, Magnus, Noah og Elias.
Vi var i tiger og i netto, for vi havde ikke særlig mange penge med.

Fakta boks

- Der ligger en bunker på Bornholm museum som også lå der i 2. verdenskrig.

- Der er et Store torv i Rønne.

- Bornholm blev bombet 4 gange.

- Bornholmerne bød Tyskerne på middag da de kom for at besætte Danskerne.

- Fyrtårnet ved rønne havn blev bygget i 1880.

- Der er et fyrtårn i Ystad præcis ligesom det ved Rønne havn.

- Rønne blev engang bombet af Russerne uden at alarmen gik igang.

- I Rønne ligger Danmarks ældste teater.

- Rønne har en tiger butik der har 4 etager.

Minder

Mit gode minde fra Tirsdag er, fra da vi var på gåtur i Rønne. Før vi måtte gå rundt i Rønne alene, skulle vi først på museum det var ret kedeligt synes jeg. Da vi var færdig med det skulle vi på skattejagt, men vi lavede ikke rigtig noget vores gruppe. Jeg var sammen med Anna, Emilie og Luna vi gik bare rundt. Vi var nærmest kun i butikker og kigge, men vi købte kun noget i Tiger og Netto. I Netto købte vi chips og sodavand, som vi sad og spiste på Store torv. I Tiger købte jeg bare pop rocks, mentos og en halskæde, resten af turen gik vi bare rundt og hyggede os. Vi kom tidligere hjem til vandrehjemmet, fordi alle var færdige før tid så vi tog ned på stranden. Jeg badede sammen med Anna og Delal, det var mega koldt men mega sjovt. Da vi kom tilbage tog jeg et langt bad, for at få alt sandet af mig efter stranden.

Interview

Spørgsmål?

1. Hvordan er det at bo på Bornholm?
2. Hvordan plejer vejret at være?
3. Er der forskel på hvor mange mennesker der kommer efter hvad årstid det er?
4. Er det irriterende at der er så mange turister?
5. Er der et godt sted på Bornholm som du vil anbefale?

Svar.

1. Det er er stille og fredeligt der ikke så mange mennesker og der er meget natur.
2. Det blæser ret meget
3. Det er meget forskelligt lige pludselig er der mange og lige pludselig er der ikke så mange.
4. Det er ikke så irriterende vi ligger ikke rigtig mærke til dem.
5. Hammerhavn man kan nemlig se Hammershus derfra og det er rigtig smukt.

Onsdag 30/9

Idag var jeg på bustur, men det var ikke rigtig en bustur mere en gå tur.
Vi startede på parkeringspladsen hvor vi mødte vores bus, og chauffør han hed Claus.
Det første sted vi kørte hen, var til et tårn der hedder Rytterknægten. Da vi havde gået op i tårnet, gik vi til Ekkodalen hvor der var en masse klipper. Bagefter kørte vi til Gudhjemby, hvor vi fik lov at gå rundt 1,5 time for os selv. Jeg købte bolsjer, en lyserød blomsterkrans til pink party. Jeg købte også en is men den var ok stor, så jeg gav det sidste til Marius. Efter gudhjemby var vi ved helligdoms klipperne, hvor der var en grotte men jeg var ikke inde. Bagefter var vi ved hammershus, hvor vi var inde på slottet og så der hvor leonora sad fanget. Til sidst kørte vi ud til Opalsøen, hvor der var mega mange klipper og en stor skov. Rikke og Jacob faret vild inde i den store skov, men vi kom hjem. Jeg havde så ondt i fødderne da jeg kom hjem, men det gik over senere på aftenen.

Fakta boks

- Der er 7 rundkirker i Danmark.

- 4 af dem ligger på Bornholm.

- Bornholm har et karamelleri.

- Der er en bakke hvor man siger at Krølle-Bølle og hans familie bor.

- På Bornholm spiser de sorte får mindre end de hvide.

- Der er mindre sorte får end hvide får på Bornholm.

- Der er en stor sø på Bornholm som ligger inde i en skov.

- Den hedder Opalsøen.

- Der er mange klipper ved Opalsøen.

- Opalsøen er kendt for sit turkis farvet vand.

- Der er en mand som er død ved Ekkodalen.

Minder

Mit gode minde fra Onsdag er, fra da vi var i Gudhjem by. Vi var på bustur i Onsdags hvor vi var mange steder, men Gudhjem by var virelig det hyggeligste sted. Da vi kom derhen sagde lærene at vi fik lov at gå rundt ca. 1,5 time, og så skulle vi mødes. Da vi gik rundt gik jeg med Anna, Delal, Emilie og Luna det var så hyggeligt. Vi var mange steder, først var vi i en isbutik som var ok stor. Efter det var vi ude at gå lidt rundt, vi var nede ved vandet og i et kamelleri. Det var meget lille men de havde en masse ting, og de havde ikke kun karameller de havde også bolsjer. Jeg købte nogen bolsjer som hed rustnehjerte, de var sindsygt gode. Vi var også i en lille butik nede ved vandet, hvor vi prøvede solbriller og pandahuer det var mega sjovt. Vi hyggede os rigtig meget da vi sad i bussen, vi sad bare og spiste bolsjer og snakkede.

Torsdag 1/10

Idag var jeg ude at cykle ca. 32 kilometer, det var meget hyggeligt. Vi kørte ind og ud af skove, og var på landeveje men der lugtede virkelig slemt. Men der skete det at på vej hen til museet brækkede Anna armen, hun kørte ind i Delal's styr, faldt og besvimede. Det eneste hun kunne huske var at de cyklede, og at hun græd efter hun faldt. Vores lære sagde at hun skulle cykle alligevel. Da vi kom op på museet tog Anna og Delal en taxa til hospitalet, hvor de mødte sofie. Hun var allerede derover med en pige, der havde slået sig dagen før. Vi andre blev på museet, hvor vi hørte om grundfjeld. Da vi havde hørt om det gik vi ind, og skulle igennem en ''tidsrejse''. Vi gik igennem en masse rum hvor der var forskellige tider, og i et af rummene var der levende voksen og børne krokodiller. Jeg var lidt bange men det var ikke så slemt, efter vi havde gjort det cyklede vi bare hjem.

Fakta boks

- Der var 19 kilometer hen til Natur Bornholm.

- Der var kun 13 tilbage fordi vi cyklede en anden vej tilbage.

- På Natur Bornholm var der et aftryk af en vandmand.

- Der er 2 mere et i Indien og et i Afrika.

- Der er en 17 årig pige der har fundet et kranie fra en slags dinosaurus.

- Der er en sten på Natur Bornholm som kaldes Hønen.

- Der er 21 byer på Bornholm.

- De fleste togbaner på Bornholm er lavet om til cykelstier.

- Der bor 2 slags trolde på Bornholm Krølle-Bølle og De underjordiske.

Minder

Mit minde gode minde fra Torsdag er, fra da vi om hjem fra turen. Da vi kom hjem fra turen i Torsdags, havde jeg mega ondt i mine lår og min numse. Vi havde nemlig cyklet 32 kilometer så da vi kom hjem, sad nærmest alle der havde chips sig og spiste chips og drak sodavand. Vi delte mange af os, det var så hyggeligt bare at sidde i stuen og spise chips og drikke sodavand. Jeg sad sammen med Delal, Emilie, Jona og nogen andre. Efter vi var kommet hjem, kom de andre hold også hjem og så hyggede vi også med dem. På et tidspunkt sad jeg inde i stuen med Emilie, Essie og Andreas. Essie har virkelig et sjovt grin, og ligepludselig begyndte hun bare at grine. Jeg begyndte at grine så meget, at jeg næsten græd fordi hun griner virkelig sjovt. Vi hyggede nærmest bare til vi skulle spise, så det var mega dejligt.

Fredag 2/10

Idag tog vi hjem fra Bornholm, jeg vågnede igen kl. 6:00 og pakkede min kuffert. Vi skulle være ude af vandrehjemmet kl 10:00, men vi skulle først være på færgen 14:30. Da vi havde pakket allesammen, skulle vi stille vores ting ud under cykelskuret. Efter alle havde gjort det, tog vi lidt ned til stranden og brugte noget tid der. Efter vi havde været på stranden, tog vi ind til Rønne og var der ca. 30 minutter. vi havde ikke så meget tid, så mig, Delal og Hala var sammen med nogen af drengene, og vi var i sportsmaster for at kigge. Da vi kom tilbage fra Rønne, skulle vi høre hvem vinderen af oprydnings konkurrencen blev. Vores værelse vandt ikke vi gik ikke så meget op i det, og det man kunne vinde var bare skumfiduser. Men da de havde sagt hvem vinderen var, skulle vi gå op til færgen. Jeg følte virkelig at der var 33 kilometer hen til færgen, for min arme gjorde virkelig ondt da jeg gik. Da vi begyndte at sejle vippede det helt vildt, så jeg blev lidt bange. Da færge turen endelig var slut, skulle vi tage en bus fra Ystad til København. Det var mega hyggeligt at sidde i bus med de andre, da vi kom til Dgi byen sod min søster og fætter og ventede. Da jeg havde fundet min kuffert tog vi bare hjem, og så faldt jeg ret hurtigt i søvn, for jeg var virkelig træt.

Fakta boks

- Det tog 1 time og 10 minutter med færgen hjem.
- Det tog 1 time og 45 minutter med bussen.
- Vi skulle være ude af vandrehjemmet kl. 10.
- Vi kørte i 2 busser på vej hjem.
- Der er en Søstrene Grene butik på Store torv i Rønne.
- Vi tog bussen fra Ystad til DGI-byen.
- Vi var ved DGI-byen ca. 17:30.
- Vi fik lov til at gå rundt i Rønne 2 timer.
- Rønne har en ok stor Netto.
- Bornholm ligger i Østersøen.

Minder

Mit minde fra Torsdag er, fra da vi var i Rønne. Jeg var sammen med Hala, Delal, Emilie og mange af drengene. Først sad vi bare lidt på torvet, snakkede, drak cocio og spiste chips. Efter det gik vi i Sportmaster, hvor vi bare lege med nogen ting og kiggede. Da vi gik ud kom der en mand og spurgte om vi havde ryddet op, men vi havde ikke rodet med noget kun et skateboard som vi havde stillet på plads. Han var sur før vi kom ind, så det gjorde ikke så meget. Vi kom lidt forsent da vi skulle mødes, fordi vi glemte tiden så Sofie blev lidt sur. På vej hjem skulle vi gå sindsygt hurtigt, så vi kunne nå hjem og hente vores kufferter. De stod stadig ved vandrehjemmet, men vi nåede hjem og nåede færgen. Grunden til jeg synes det her er et rigtig godt minde er, fordi at vi var sammen allesammen og ikke delt op i hold. Selvom vi ikke skulle være sammen med parallelklasserne, var vi det stadig så det var mega dejligt.

En særlige personer

Der er mange mennesker som har betydet noget for mig. Min klasse har virkelig betydet meget for mig, jeg har haft det så sjovt og hyggeligt med dem. Specielt dem jeg har boet på værelse med, de er selvfølgelig dem der har betydet mest fra klassen. Jeg boede sammen med Hala og Emilie, som jeg er virkelig gode veninder med. Der er også en person fra x klassen, som har betydet meget og det er Delal. Vi var gode venner før turen, men den her tur har virkelig gjort os tætte. Vi har hygget os og været sammen nærmest hele turen det var mega fedt. Selvom turen er slut, er vi stadig sammen nærmest hvert frikvarter i skolen.