min tur til bornholm                                                 lavet af Ella

mandag

Vi tog vores bil om mandagen ud til Ystad for at sejle i 1 time og 20 minutter hen til Bornholm. Da vi ankom med færgen, kørte vi over til Nexø hvor nogen af vores venner bor, og der skulle vi så bo resten af ugen. Så om aftenen skulle vi grille aftensmad og have burger. så skulle vi ind og hygge lidt, også skulle vi i seng.

Tirsdag

tirsdag stod vi op også spiste vi morgenmad og gjorde os klar til at tage på en udflugt ud til opalsøen, så tog vi bilen og kørte. Da vi var der ude, skulle vi gå et lille stykke ud til et sted hvor man kunne leje seler og sko til at prøve svævebanen. Der er 50 meter ned sådan cirka. Først var det min storebror og bagefter var det min mor også var det mig. Jeg gik hen til klippen, og tog selen på og satte mig fast til svævebanen og satte mig med benene ud over kanten. Jeg sad der ret længe end til at jeg tog mig sammen og svævede af sted det var rigtig sjovt. Da jeg var kommet ned for enden, var der en mand der tog selerne af mig. Så gik vi op til bilen, og kørte hjem til vores venner. Så gik vi allesammen ned i Nexø by og kiggede, og gik lidt rundt omkring og gik tilbage til huset for at lave aftensmad, da vi var færdige med at spise legede vi lidt og gik i seng.

Onsdag

Om onsdagen tog vi bilen ud til Allinge for at gå en lille tur på havnen og kigge lidt i butikker og spise frokost. Der efter hoppede vi på bilen, for at køre ud til Hammershus. Vi parkerede bilen på parkerings pladsen og gik op ad stien, da vi gik på stien så vi et pindsvin. Vi gik hele vejen rundt om Hammershus, og vi var også inde og se hvordan det så ud indefra det så rigtig gammelt ud. Jeg kravlede også lidt på muren, hvor man kunne se vandet fra. Da vi havde set det hele to vi hjem til Nexø igen. Så var vi over i naboens pool og bade. Og så spiste vi aftensmad og fik lidt slik til dessert. Så skulle vi så i seng.

torsdag
Torsdag var vi i ekko dalen, hvor at man kan lave godt ekko og en dejlig tur vi gik op ad en sti, hvor jeg lavede ekko også gik vi også op ad nogle klipper med god udsigt. Så havde vi en madpakke med hvor vi satte os på en bænk og spiste. Det var rigtig hyggeligt, så kørte vi så hen til Nexø igen også var vi nede i havnen, hvor vi købte et par strømper og et par bukser. Så gik vi hjem til huset og spiste aftensmad og gik så i seng.

fredag

Fredag stod jeg op, og legede med Klara altså dem vi boede hos vi hoppede på hendes trampolin og sjippede på vejen. Så gik vi ned til havnen i Nexø, og købte nogen bolcher til turen hjem. Så gik vi hjem og hentede bilen og kørte hen til rønne havn for at sejle. På færgen der sad vi bare og hyggede os sammen. Så da vi ankom til Ystad, kørte vi hjem til vores hus.

minder

En af de bedste minder fra Bornholm var selvfølgelig, da jeg prøvede svævebanen, det var helt vildt sjovt og hyggeligt også, fordi at det ikke er så tit at hele min familie er på udflugter sammen. Derfor syntes jeg at det var et rigtig godt minde. En af de andre rigtige gode minder var da jeg spiste frokost i Svaneke og mig og min veninde fangede haletudser.

fakta box

Jeg lærte ikke så meget på Bornholm som de andre, men jeg lærte stadig lidt, Men nu har jeg lært lidt mere. Fx nu har jeg lært lidt om Hammershus, jeg har b.l.a lært at Hammershus blev bygget i 1200-tallet, Hammershus var en middelalderborg, og nu en ruin der ligger på Bornholm klippeknude ud til kysten. Da jeg var der over, lærte jeg også at de har deres eget flag på Bornholm.