Mandag

Jeg stod op klokken kvart i fem så gik jeg i bad og børstede tænder. så kørte min far mig ind hvor vi rigtigt startet på hovedbanegården under uret kl. 06.00. Toget kørte kl. 06.35 så tog vi toget til Ystad og så sejlede vi fra Ystad til Bornholm.

Da vi kom frem skulle vi gå 2 km til vandrehjemmet. Da vi kom frem til vandrehjemmet skulle vi endeles i sovegrupper jeg kom på værelse H4 sammen med Emil, Elias og Vincent. Så pakkede vi ud og gik ud spillede fodbold. Efter vi havde spillet fodbold gik vi ned til stranden. jeg badet ikke men alle skulle alligevel gå med.

Da vi koma tilbage til vandrehjemmet kl 16.00 havde vi noget tid hvor vi kunne spille fodbold eller sådan noget indtil vi skulle spise kl 17:30 og efter det havde vi igen noget fritid indtil vi skulle ligge på vores værelse kl 21:00. vi lå og snakkede i lang tid om hvad vi ville lave på bornholm og klokken blev omkring 23.00 før vi sov

Fakta Mandag

Skibet vi sejlede med hed Leonora Christina. Det tog 1 time og 20 minutter at sejle fra Ystad til Bornholm.

Leonora Christina er en færge der er 113 meter lang. Den har en dybgang på 4,85 meter og en dækbredde  på 26,2 meter.

Den sejler 40 knob som svare til 74 killometter i timen. Der er plads til 1400 mennesker og 357 biler.

Bådens type hedder high speed craft eller karamaran. Imo nummeret er 9557848. Bådens tonnage er 6.402 bt / 500 nt.

Minder Mandag
Jeg vågnede meget tidlidt i forhold til hvad jeg plejer og bagefter gik i et varmt bad så jeg blev lidt mere frisk tog tøj på og gik ud i bilen. Jeg var på vej til hovedbanegården i bil. Det var min far der kørte mig der ind fordi han skulle til et tidlidt møde bagefter
 Jeg var på hovedbanegården hvor vi skulle mødes under uret klokken 06:00 selv om toget først kørte 06:35
Jeg sad i toget med mine venner og spillede en masse forskellige kort spil og nogle af dem havde vi selv fundet på
Jeg var i færgen og sad med mine venner vi købte en hel ramme sodavand med 24 sodavand og vi brugte kun 25 kroner hver.
Vi kom frem til havnen efter en lang færge tur på 1 time og 20 minutter. Da vi var fremme skulle vi ned at hente bagagen og ud at
 samles Da vi var gået 2 kilometer til vandrehjemet begyndte vi at pakke ud og ligge senge tøj på
Jeg spillede minigolf med Oscar fra 6.X. 9. Jeg spillede fodbold med mine venner. Vi spillede først en stor kamp og bagefter spillede vi tysker. Vi tog på stranden alle sammen. Selvom man ikke skulle bade skulle man tage med ned til stranden
Vi spillede fodbold igen men den her gang var lidt flere så det blev en større kamp end der vi spillede tidligere
Vi gjorde rent på værelset fordi der var en konkurrence om hvem der holdt det reneste værelse og vinderen fik en præmie
Vi tjekkede flåter fordi vi havde været ude i skoven men heldigvis var der ingen på vores værelse der havde flåter.
 Vores værelse fik point fra 1-10 vi fik kun 2 point fordi vi ikke havde havde fejet ordenligt og i hjørnerne lå der støv som vi ikke havdet fjernet. 15. VI lagde os til at sove efter vi havdet fået point. Vi snakkede længe men alligevel kom vi op tidligt om morgen
Tirsdag
Vi vågnede tidlidt om tirsdagen. Igår blev vi delt op i hold. Der var et bus hold en Rønne tur og et cykel hold. Alle skal prøve alle hold. Jeg startede med rønne turen.

Vi skulle starte på et museum var vi hørte om 2. verdenskrig i omkring 2 timer bagefter
skulle vi prøve og være inde i et beskyttelses rum og se hvor lidt plads der var i forhold til at der skulle være 35 mennesker derinde.

Bagefter skulle vi høre en historie om Bøje der var på vej hjem for at spise frokost. Men der blev bombet imens han var på vej hjem, han løb hen til posthuset hvor der kom en fremmed dame som tog ham i armen og hev ham ind i posthuset.

Hun lagde så oven på ham for at beskytte ham men han kunne næsten ikke trække vejret.

Bagefter det skulle vi på skattejagt i Rønne. Vi skulle gå rundt forskellige steder i Rønne. Så var der spørgsmål fx. gå til lille Madsegade 35 hvilket firma gik ned her. Da vi havde klaret alle opgaverne havde vi noget tid i Rønne. Da vi kom hjem spillede mig og Elias fodbold og minigolf vi fik kylling i karry til aftensmad og gik i seng klokken 21:00 igen.
Fakta Tirsdag
Springvandet på store torv i rønne er indviet i 1908. Rønne er grundlagt 1300-1400. Rønne hat et areal på 588,53 kvadrat kilometer og er Bornholms største by. postnummer i Rønne er 3700. Rønne blev bombet 7. og 8. maj og kun 300-400 ud af Rønnes næsten 3400 huse var hele efter bombe angrebet i Rønne. Der er plads til 35 mennesker i et beskyttelsesrum. Sovjetunionen forlader Bornholm i foråret 1946 og de havde tropper på Bornholm i 11 måneder efter befrielsen. Sovjetunionen havde op til 9000 mænd på Bornholm.
Minder tirsdag
Jeg vågnede ved omkring 7 tiden og gik ud og børstede tænder og så var jeg klar til rønne turen. Vi gik samlet ind til rønne museum og hvor Rebecca fortalte om 2. verdenskrig fx hvilken lande der var på hvilken side og sådan noget. Vi gik ned i et beskyttelses kammer  og så hvor lidt plads der var der nede. Vi blev delt op i skattejagts grupper. Vi gik rundt i Rønne og fandt ud af svarene på de spørgsmål vi havdet fået til skattejagten. Vi spillede fodbold og minigolf på tværs af klasserne. Vi fik kylling i karry til aftensmad. Vi spilled skov stratego. Vi gjorde rent på værelset fordi vi skulle havde point igen. Vi fik vores point men jeg kan ikke huske hvor mange point vi fik men det var bedre en Mandag . Vi lagde os til at sove men igen snakkede vi men ikke lige så lang tid som om Mandagen.
Interview
spørgsmål: Hvad syntes du man skal se på Bornholm. Svar: Skoven, stranden, klipperne og hammershus
spørgsmål: Hvordan er det at bo på Bornholm. Svar: Det er dejligt at bo her men det er svært at komme frem og tilbage fra Bornholm
spørgsmål: er det svært af få venner på vores alder hvis man bor på Bornholm Svar: Nej der bor mange børn her på Bornholm
spørgsmål: er der trykt at bo på Bornholm Svar: ja det er meget stille og roligt der bliver sjælendt begået kriminalitet og sådan noget.
spørgsmål er der godt vejr på Bornholm. Svar: ja det er jo solskinsøen.

Onsdag

Idag var jeg på busholdet. Vi skulle køre rundt på Bornholm og se forskellige spænende ting. Vi startede på Rytterknægten som er Bornholms højeste punkt. Der var en god udsigt over hele Bornholm.

Bagefter gik vi ind i Ekkodalen hvor vi mødte en gammel mand der hoppede og sprang hvergang han råbte. Jeg var næsten sikker på han ville få et hjertestop.

Så kørte vi til gudhjem hvor vi købte is i gudhjem special som også har verdens største is. Den fik jeg ikke fordi den kostede 120 kroner. I stedet købte jeg bare 2 kugler en med brownie og en med lion.

Så skulle vi tilbage i bussen og køre videre. Næste stop var helligdoms klipperne og se den sorte gryde. Der var meget klemt inde i grotten og det dryppede ned fra loftet. Vi måtte kravle rundt på klipperne og sådan noget.

Vi kørte til Hammershus hvor vi kunne gå frit rundt i ret lang tid.

Bagefter hammershus kørte vi til opalsøen hvor vi mødte får på vej rundt om søen.

Da vi kom hjem var de andre på stranden så der var kun vores hold på vandrehjemmet. vi spillede fodbold som sædvanligt. Vi fik skinke med flødekartofler til aftensmad. Vi lagde os til at sove samme tid som alle de andre dage og igen snakkede vi lidt tid.

Fakta Onsdag
Rytterknægten er 162 meter over vandets overflade. Ekkodalen på Bornholm er Danmarks længste sprækkedal. Den strækker sig 12 km fra Vallensgård Mose gennem Almindingen og videre gennem Flæskedal Kløvedal og Kelseådal til Saltuna. Før isen fra istiden smeltede lå det meste af kysten ved helligdomklipperne under vandet. Man brugte stenene fra Hammershus til at bygge andre ting. Men idag ligger de omkring 20 meter over vandet. Der er omkring 715 indbyggere i Gudhjem. Gudhjem ligger 15 kilometer væk fra Allinge og 14 kilometer væk fra Svaneke.

Minder Onsdag
Jeg vågnede ved omkring klokken  om morgen og børstede tænder. Jeg gik ud i bussen. Buschaufføren hed Claus. Da vi skulle til at køre holdt Andreas foran bussen og så dyttede Claus så han faldt af cyklen. Jeg sad ved side af Elias i bus. Vi var ved Rytterknægten som er Bornholms højeste punkt. Jeg havde Ali's GoPro på hovedet ved Rytterknægten. Der var en gammel mand i ekkodalen som spyttede hver gang han råbte. Jeg købte en is i Gudhjem med to kugler syltetøj og flødeskum og jeg købte også en slikkepind. Jeg kan huske at mig og Marius lavet en slåskamp for sjov og så landede Marius i mine klunker mens jeg lå ned. Jeg kan huske jeg så et får rundt om opalsøen som der ikke løb væk når man var henne ved den. Jeg kan også huske at  Jacob blev sur fordi vi kravlede for højt op ved Helligdomsklipperne.
Torsdag
Idag skulle jeg cykle til natur Bornholm. Det var det sidste hold der var. Der var 19 kilometer der ud. Da vi kom derud mødte vi en mand der hed Micheal som fortalte om de forskellige tider. Bagefter skulle vi ind i en tidsmaskine hvor vi blev sendt 1,7 milliarder år tilbage i tiden. Så skulle vi gå gennem de forskellige tidsaldere og så kunne man se hvor Bornholm lå den gang og hvordan den har bevæget sig gennem tiderne. Vi kørte en anden vej hjem og den var 13 kilometer så vi kørte 32 kilometer i alt. Da vi skulle hjem kom vi forbi en brugsen hvor man kunne købe ting. Da vi var på vej hjem skulle vi ind i en rundkirke. Der er 4 kirker på Bornholm og der er kun 7 i hele Danmark. Da vi kom hjem spillede vi fodbold og alt muligt andet. Vi fik frikedeller med brun sauce og kartofler til aftensmad. Efter aftensmad var der pink party hvor man skulle tage noget lyserødt på. Der var også nogle grupper der kom med noget underholdning som at anse eller et comedy show eller alt muligt andet.
Fakta Torsdag
Bornholm er 1,7 milliarder år gammelt. Istiden varet 10,000 år. Bornholm har engang været et syd tropisk landskab. Bornholm har engang været en halvø. Nylars rundkirke blev bygget i midten a 1100 tallet og er en af de små rundkirker.
Minder Torsdag
Jeg vågnede og gik ud i spisesalen for at smøre min madpakke og efter det gik jeg ud på toilettet for at børste mine tænder. vi skulle ud og vælge vores cykel. Håndbremseren på den cykel jeg fik virkede ikke. Vi spiste vores madpakker da vi kom frem efter at havet cyklet 19 kilometer der ud. Manden der viste os rundt hed Michael. Vi kom ind i en "tidsmaskine" hvor man fandt ud af hvor langtid Bornholm har eksisterede og hvor det har ligget hende gennem tiderne, Bagefeter vi kom ud af af tidsmaskinen skulle vi gå igennem de forskellige tidsaldre jeg kan også huske at der var levende krokodiller