Nynnes tur til Bornholm

Logbog Mandag

Idag startede jeg med at stå op Kl. 5 om morgen. Lige så snart jeg var stået op ville jeg se Superblodmånen, det er en rød måne som kun er der meget sjælendt. Superblodmånen kommer først igen i år 2033 så jeg synes det var en fantastisk oplevelse. Nå men jeg parkede resten af mine ting og spiste hurtig morgenmad. Så tog jeg mine ting og gik sammen med min mor ned til Vanløse st. På Vanløse st. mødte jeg en masse fra klassen. Da der var gået noget tid kom toget Camilla mig, min mor og hendes mor gik ind i toget vi  satte os ned og snakkede til vi var på hovedbanegården. Så gik vi ud af toget og gik op ved det kæmpe ur, der stod alle klasser og snakkede. Marijanne råbte alle fra V op. Da alle var kommet, ( eller alle og alle L-P var selvfølgelig forsinket) Marijanne ringe til ham, det lød som om han lige var vågnet. Nå men da L-P endelig kom tog vi toget til Ystad. I toget var der lidt larm men det var hyggeligt, da vi var nået til Sverige  hørte vi Svensk radio det lød rimlig mærkeligt. Jeg så også en mega flot tåge der var over markerne der var også en Hare, Fasaner og Hjorte. Da vi ankom til Ystad tog vi færgen.

PÅ Bornholm
Vi gik 2 kilometer til Rønne vandrehjemmet. Rose mig og Camilla skulle sove sammen det var vi selvfølgelig vildt glade for. Nå men vi indrettede det som vi ville, (altså sådan så det så pænt ud) værelset hed P5 fedt værelse fordi Solen kom fra den side. Og så ville vi også godt vinde en koncurance om pænest værelse. Nå men Kl 2 skulle vi på stranden jeg var den første der var i vandet, jeg svømmede med ens Gopro kamera. Vandet var cirka 16 grader. Camilla mig og Rose fandt også en lille skov med masser af brombær. Camilla så også en vild kanin Rose og mig hørte den kun. Til aftensmad fik mig og Rose pasta, salat,  falafler, brød og en form for vegetarisk burger bøf. Rose og mig er vegetarer til dem som ikke ved det.
 !Fakta!
1. Det tager 1 time og 20 minutter for færgen at sejle til Bornholm fra Ystad.
2. Det tager 2 timer at køre fra Københavnshovedbanegård til Ystad i Sverige.
3. Fra Vanløse til Københavnshovedbanegård tager omkring 10 minutter.
4. Der høje klipper på Bornholm (forhold til der er i danmark).
5. Klipperne er farlige på Bornholm så man skal passe på!
6. Der er mange dyr på Bornholm.
7. Der er kommet vilde Bisonere på Bornholm.
8. I Snogebæk bliver der vært år holdt en havnefest på Bornholm.
9. Der bor 39.922 mennesker på Bornholm.
10. Bornholm er også kendt som navnet Solskinsøen.

og billede af klipperne er Ekko dalen  -->

Fakta Fakta Fakta, men ikke butikken FAKTA!!!!!
                         Minder
Jeg synes det fedt at se alle børn der bare stod og ventede på lærerne og de sidste elever. Men selvfølgelig er L-P forsinket!!!!!

PS. ikke mig der har taget billede.

<--

Dagens oplevelse

Idag Mandag da vi havde været med færgen var alle lidt trætte men afligevel spændte(eller det var jeg i værdfald). En af mine oplevelser var at se vandrehjemmet vi skulle sove på. Og at høre hvem jeg skulle sove sammen med. Jeg skulle sove sammen med Rose og Camilla det var hyggeligt fordi vi er gode venner. Og så var der også en konkurrence om pænest værelse, den ville vi gerne vinde!! og så fandt Rose Camilla og mig også en lille skov med massere brombær de smagte vildt godt. Camilla så også en vild kanin Rose og mig hørte den kun.

Her ser du en fra min klasse der hedder Maja også kaldt for Majs

<---        Det forgår i Gudhjem

Tirsdags Logbog
jeg startede med at vågne, det var lyst udenfor, men så hørte jeg en puzzle lyd det var Camilla.Vi gik ind og tjekkede om der var morgenmad det var der så vi gik tilbage til vores værelse og vækede Rose. Så gik vi ind og spiste morgenmad jeg tog noget havregryn med sukker og mælk på. og noget brød med smør. Camilla tog kun brød. Efter vi havde spist smurte vi vores madparker. Jeg skulle på cykeltur turen frem og tilbage var 40 kilometer. på musset der hed Naturbornholm. På musset skulle vi høre en naturmand snakke om granit, magma og den gang Bornholm blev til. (Ps han var vildt dårlig efter min mening). Han talte voksen snak. Men vi fik lov til at smage en svamp det smagte ret godt, lidt af honning og nød, der var også nogen der smagte myrer, de sagde det smagte af appelsin, men jeg er jo vegetar så jeg synes det var syndt. Indenfor var der sjovt vi skulle i en biograf, hvor der var bevægelse i sæderne. der kom bevægelse i sæderne vis der nu kom et  vulkanudbrud i filmen. Det var sjovt med bevægelse for alt rystet. På hjemturen fra Naturbornholm besøgte vi en rundkirke, kirken hed Nylars. ved kirken kikket jeg på begravelses stenene, næsten alle havde efternavnet Kofoed eller Møller. Inde i rundkirken var der en form for kalkmaleri tegneserie på vægen, det var til bønderne i gamle dage fordi de ikke kunne latin. Altså præsten talte jo latin. vi tog også i brugsen jeg købte intet men alle andre købte slik. Til aftensmad fik vi noget karry med soya dims i  og ris det smagte rigtig rigtig godt. og øh det var kun mig og Rose der spiste det fordi vi er vegetarer, alle andre fik karry med kød i. Efter gik mig Rose og Camilla ud i skoven der låg en død kanin. Det var den kanin som Camilla havde set levene. Vi lagde nogen grankogler og grene rundt om den det så fint ud.

Her er den svamp vi spiste og kalkmaleriet/tegneserie

ps tror jeg

<--

!Fakta! Tirsdag

det her er fra cykel turs dagen

1. Der er meget granit på Bornholm.
2. At magma bliver til granit.
3. Der er 3 gange så meget skov på Bornholm end der er på Sjælland.
4. At der er 1 fortstenet vandmand på Bornholm.
6. Der er en mand på Bornholm der har brugt 60 år af hans liv på at lave et granit hegn.
7. Der er mange gamle beskyttelsesrum.
8. Der er mange stengrave på Bornholm.
9. Bornholm har størstedelen af alle rundkirker.
10. Nord og syd kysten på Bornholm er 40 kilometer.

Det er det hegnet der er i siden -->
Minder tirsdag
Der var ikke så mange minder her fordi jeg synes cykelturen var  kedelig. Eller det var den der natur mand der forklarede han talte bare for voksent så det blev en laaaaaang dag.

Oplevelse Tirsdag

min oplevelse var meget kedelig fordi jeg synes cykelturen var vildt kedelig, fordi der var en mand som snakkede total voksen snak, MEGA kedeligt. men det var sjovt at være i bioen.  ps ikke de cykler i skal cykle på.

Logbog Onsdag

i dag skal jeg på gå tur i Rønne. Nå men til morgen mad  fik jeg det samme som jeg har gjort alle andre dage. Efter det gik Camilla og mig ud og vippede på en vippe som er udenfor.

I Rønne
i Rønne skulle vi først på et mussum en dame forklarede alt muligt om anden verdenskrig, Camilla synes det var mega spændende jeg var ved at af  kedsomhed. Nå men vi kom også ned i en bunker. På store torv Rønne skulle vi gå og svare på spørgsmål og interviewe en bornholmer om nogen spørgsmål vi havde lavet. Camilla og mig skulle starte med spørgsmål 1 hvor vi skulle finde fiskerivej, men vi kunne ikke finde det. Så spurte vi 6 bornholmer de vidste ikke hvor det var men så fandt vi en der hed Niels han svarede på alle vores spørgsmål og inviterede os indenfor han fortalte at han var Katrines granonkel fra 6.x det var jo ret pudsigt. han bød også på budding sodavand og alt muligt andet. han var bare rigtig vennelig. Nå men så gik vi tilbage til store torv og kiggede i nogen butikker. Jeg købte en is. Niels synes også at lærene var dum paper på grund af spørgsmålene.

!Fakta! Onsdag

1.I Rønne bor der 13.579.
2. I Nexø bor der 3.686.
3. I Aakirkeby bor der 2.052.
4. Der er 4 runkirker på Bornholm.
5. Det er der trolden krøllebølle bor.
6. de underjordiske kan skubbe biler og cykler på bestemte veje.
7. der er meget klippevæg på Bornholm.
8. Der var mange bombardementer på Bornholm  under anden verdens krig.
9. Bornholm havde nemmere ved at få ordlig mad under andens verdens krig
10. Is er billigere på Bornholm.

Oplevelser Onsdag

Idag om aften sad mange rundt om lejrbålet og sang det var hyggeligt. Eller der var kun er ting som jeg ikke synes var fedt det var at mange folk lyste en i øjne med deres lommelygter. Vi sang Joanna og nogen andre sange som jeg ikke kendte så godt. Bålet var kæmpe, til at starte med kunne man ikke en gang side om det uden man næsten blev brandt.

Her nogen ude og bade

jeg er også med        -->

Logbog Torsdag

Jubii endelig Torsdag hvor vi skal på bus tur, alle sagde nemelig at det var den bedteste tur. buschaufføren hed Klaus, han var rigtig sjov/venlig. Først skulle vi til  Rytter knægten så Ekko dalen så Gudhjem så den Sorte gryde så Hammershus så Opal søen og så Jons kapel. i Ekko dalen var der ikke så meget ekko men der var smukt fordi der var høje klipper. I Gudhjem kunne man få kæmpe is, pandekager, og så kunne man gå i karamel kompagniet, i karamel kompagniet kunne man få både bolsjer og karameller. Og alle dem som købte is kunne slet ikke spise det hele. hammershus er en gammel ruin, jeg tror i alle har set den på et billede eller i virkeligheden, der vi var i Hammershus var der meget koldt så vi var der ikke så lang tid. Ved Jons kapel var der 2 grotter den største var der en stige ned til, det var sjovt at være der inde. I den anden grotte var der et hul hvor man kunne komme ud på en anden side, på den anden side var der en klippevæg der vahel hvid, der sad Skave på klippen, ( vis du ikke ved hvad en Skave er af det en stor fugl der minder om en Hejre), men så når Marijanne og Morten skulle prøve at komme igennem hullet, var Morten lige ved at side fast. Opalsøen, Opalsøen er en stor sø med masser af klipper rundt om det er ret flot synes jeg. Da vi skulle hjem fra Opalsøen gik vi forkert vej så tog lang tid før vi var tilbage til bussen. Der var også en lille vej hvor Klaus stoppede bremsen og tog nøglen ud og bussen kørte stadig han sagde det var de underjordiske, men det virkede kun op ad bakke. På vej hjem sang Klaus en sang på bornholmsk, det lød ikke så smukt men det var sjovt. på vandre hjemmet var det snart aften og vi skulle spise. Vi skulle have kartofler og salat, ikke lige så godt som de andre dage. Nå men da vi spist skulle vi holde PINK PARTY , Phillip, Christoffer, Tobias, Alexander og Jakob havde farvet deres hår pink. Til pink party havde Alexander, Tobias, Peter, Phillip, Sylvester og Christoffer stod for Limbo Phillip havde sagt at jeg skulle være med fordi jeg er den bedste på hele årgangen men så kunne han ikke se mig, havde lyst til at dræbe ham efter fordi jeg sad lige bag forreste række.

!Fakta! Torsdag

bustur
1. At underjordiske kan skubbe busser.
2. De optog Tempel riddernes skat ved Opalsøen.
3. Østerlars rundkirke er den største rundkirke.
4. Alle rundkirker på Bornholm er hvide.
5. Hammershus ruin blev bygget i 1200- tallet.
6. Krølle-bølles familiens navne er, mor-Bobbasina, Faren-Bobbarækus og hans søster Krølle borra.
7. Krølle-bølle bor i Langebjerg.
8. Man må ikke cykle i Gudhjem det er farligt fordi der stejle bakker.
9. Der køre ikke tog på Bornholm mere.
10. Der er 7 rundkirker i hele Danmark.
Billeder
1 billede er Ekko dalen.
2 billede er Gudhjem.
3 billede er Hammershus.
4 billede er Jons kapel.
5 billede er Opal søen.

Ven jeg har lært beder at kende

Jeg har lært Sille og Dagmar fra x  bedre kende, jeg har lært Sille bedre at kende fordi hun kom ind på mig Roses og Camillas værelse og snakkede med os. Jeg er glad for at jeg har lært hende bedre at kende. Dagmar har jeg lært bedre at gende fordi vi vippede sammen og snakkede ved PINK PARTY.

<--   Det er Sille der er på billede.

Interview med bornholmer

spørgsmål 1: Har du altid boet på Bornholm- ja.
spørgsmål 2. er du glad for at bo på Bornholm-ja der meget fredeligt.
spørgsmål 3. har du nogensinde drømt om at i KBH-nej der larmer for meget.
spørgsmål 4. hvad pleje du at lave på Bornholm-gå tur og nyde livet.
spørgsmål 5. hvad er det bedste ved at bo på Bornholm-frisk luft, frisk vand, egne ting og eget bryggeri, eget hospital,eget mejeri, eget slagteri og smukke kvinder. alle forslag lavet af Niels.

Interview Lavet af Nynne/mig selv, Rose, Camilla og Niels.