Min lejreskole - Frida

Mandag

logbog

Jeg vågnende, af mit vækkeur kl 4.45. Jeg gik op af sengen og tog tøj på. Da jeg havde spist morgen mad og gjort mig klar til at går kiggede jeg ud af vinduet og så den pæne blodmåne. Mig og min mor gik ned mod toget. Vi stod ca. 20 minutter og vendtende på toget. Endelig stod vi på hovedbanegården kl 6.00 under uret. Jeg sagde til min mor at skulle går også gik hun. Toget kom endelig. Jeg sad på et fire sæde med Emilie, Luna og Laura . Turen igennem sverige var meget smuk for det er et meget smuk landskab, der var tåge og solen stod op. Da vi kom hen til Ystad tog det noget tid få at vi kom på færgen. Vi sad på færgen en 1,5 time. Da vi kom frem til Rønne gik vi hen til vandrehjemmet der var ca 2 km der og vi gik med vores kufferter min kuffert var meget tung. Vi fik af vide at vi alle sammen skulle mødes inde i den stor spisesal der fik vi af vide hvem vi skulle sove sammen med jeg skulle sove sammen med Anna, Ida, Sera og Thea. Vi fik også noget af vide noget praktisk af vide også noget med en leg hvor at det handlede om at have det pæneste værelse. Da vi kom ind på vores værelse ''p1'' det var et 8 mands værelse men vi var 5 så vi havde meget plads der inde. Vi begyndte at pakke ud og rage vores senge. Der var aftensmad kl 17.30 der var pasta med kødsovs efter det var der skovstratego det var meget sjovt efter det skulle vi sove.

Fakta

Båden hed Leonora Christina.
Det tager 1 time og 20 minutter at sejle fra Ystad til Rønne.
Ejerne af rønne vandrehjemmet hed Per og Mogens.
På vandrehjemmet var der 26 værelser.
Der var 2 km fra færgen til vandrehjemmet.
På færgen kan der højst være 1400 personer.
Bornholm er 588 km 2.
Færgen er opkaldt af Leonora Christina, Christian den 4 datter.
Vi spiste 17.30 på vandrehjemmet.
vi gik i seng kl 21.30.
Minder
Det 1. Minde er at mig og min mor stod på jyllingevej og ser på blodmånen. Nr 2. Da L.P kom for sendt. Nr. 3 Er at vi kører over broen til svige. Nr 4. Er at vi sedder inde i toget og kører igennem sverige og det er meget tåget og solen stå op. Nr 5 Da vi tog billeder i toget. Nr 6. Da vi sad på færgen. Nr 7. Da vi var i rønne. Nr 8. Da viste hvem jeg skulle sove sammen med. Nr 9. Da vi skulle ned til stranden. Nr 10. Da vi badet med tøj på. Nr 11. Jeg gik nede ved stranden. Nr 12. Jeg pakkende ud. Nr 13 Jeg tog  nogle billeder. Nr 14. Vi spiste aftensmad. Nr 15. Jeg spillede minigolf. Nr 16.Jeg lår i min seng og var lige ved at falde i søvn. Nr 17. Jeg grinede af Sera. Nr 18. Jeg tog en mange billeder ved stranden. Nr 19. Jeg kiggede på billeder fra Indien der lå på mit karmara

Tirsdag

Logbog

Jeg vågende ved at Sera gik ned for Sera sov over mig. Fordi at Sera og Thea skulle lidt tidligere afsted fordi de skulle på bus turen. Jeg stod op og gik i bad efter tog jeg tøj på og bagefter spiste jeg morgenmad i dag var der rundstykker. Jeg lavede en madpakker. Det var en meget lang men smuk tur op til natur Bornholm. Da vi var der oppe sad vi og spiste så gik ind og mig og Ida vi delte en pakke chips. Bagefter skulle vi høre noget om Bornholm. og mig og Astrid smagte myrer det smagte lidt af appelsin. Efter det gik rundt på museet . Da vi var færdige kørte vi første til super brusen og så til en rundkikke der hed ny Lars. Da vi kom hjem spiste vi og skulle sove.

Vi begyndte at cykle kl 9.00
En myrer smager af appelsin
Bornholm er en meget flot ø
På Bornholm er der mange marker
De har ikke cykelstier alle steder
Det tog ca 1.50 time at cykle der op
En af rundkikkerne hedder ny lars
Der er et sted på Bornholm der er en forstenet havbund
Bornholm er en gammel havbud
Der er noget jordfjeld oppe over jorden et sted på bornholm

Minder

Da vi cyklede nede ved kysten og der mange fugle der fløj rundt nede på stranden. Da jeg smagte myre og svampe. Da mig og Ida delte en pose chips. Da vi endelig kom hen til Natur Bornholm. Da vi var inde i rundkikken for det var en meget flot og gammel. Da vi cyklede hjem og for man kørte igennem en skove og det var bare så flot for solen kom lidt igennem træerne men ikke helt. Da vi var ved grundfjæl og det var som om at man var i Afrika og vis man kiggede den ande vej var det bare Danmark med marker og gårde.Va vi kom hjem var jeg sammen med nogle af pigerne og drengene jeg havde været på tur med. efter det gjorde jeg lidt ren og rete seng. Da vi spillet skovstratego. Da jeg mødte Silke. Da jeg var ude ved det forstente havbund. Da vi var inde i super brusen og de havde kims all in. Da jeg vi sad og talte inde vi skulle sove

Onsdag

logbog

jeg vårgnede af mig selv idag jeg lår lidt for jeg begyndte at gøre mig klar til at spise morgenmad. der var det samme idag som igår men det smagte stadig godt. efter jeg havde lavet min madpakke børstede jeg tænder og gjorde mig helt færdig. idag skulle jeg ind i Rønne by og lave noget skattejagt og vi skulle også besøge et museum. da jeg var klar gik jeg ud og vippede på vippen da klokken var ni gik vi ind mod Rønne by. vi starte med at gå ned til muset hvor vi hørte noget om bomberne der har været her i Rønne og lidt om nogle mennesker der havde oplevet det og hørte nogle historier. efter lavede noget med vi skulle finde nogle ting og svare på nogle spørgsmål. da vi var færdige måtte vi selv gå og kigge i butikker. da vi var færdig gik vi hjem og gik på stranden Ida og mig gik i igen og det gjord nogle af drengene også. da vi kom hjem skrev vi logbog ogspiste og gik i seng ligsom de ander dage.

Minder

Da vi var på museet og så en mand der lå på gulvet og var død og jeg troede at det var en rigtig mand men det var en fake mand. Da vi gik rundt i byen for det var meget hyggeligt. da vi sad på gulvet inde i et super market. da jeg drak min faxe kondi buster. Da vi ringede på en dør for at spørger om et spørgsmål.  Da jeg købte en rulle chips. Da vi gik der hen og Hala lavede nogle dårlig jokes. da vi kom hjem og gik i vandet nede på strandene. og efter gik Astrid, Ida, Thea, og mig alle sammen ibad og vi stod og snakkede i badet. da vi var nede i bunkeren.

Bornholm blev overtaget 10 April og ikke den 9

At Rusland bombede Bornholm

At bukkerne var meget små

At der var en dreng der hed hed Boye der oplevet at rønne bombede

At der var en familie der havde spist og der kommet en bombe ind på deres spisebord

At der var mange mennesker der ikke noget nede i en bukker

interview

1. Har du nogen sinde været i københavn?

- Ja masser gange.

2. Har du altid boet på Bornholm?

- Nej men jeg har boet her i tyve år.

3. Hvilken by synes du er hyggelist?

- Aallinge.

4. Er der mange turrister her om sommeren?

- Ja der masser nogle gang for mange

5. Hvad er det bedste ved Bornholm?

- Naturen

Torsdag
Logbog
Idag skulle jeg på bus turen så Ida og mig skulle lidt tidlige op. Jeg gjord mig klar og gik ud for at spise morgenmad. Efter morgenmaden pakkede jeg min taske. Jeg stod ude ved bussen kl 8.30. Jeg sad sammen med Ida i bussen. Det første sted vi var henne var ved kongenes minde. vi kom op i tårnet det var en meget flot der oppe for man kunne ser meget der oppe fra. efter det gik vi ned til ekkodalen men der ikke så meget ekko. Efter det gik vi op til bussen igen. Så kørte vi hen til gudhjem der havde vi en 1 time hvor vi selv måtte går rundt. Vi startede ved karamel butikken og efter det gik ned til is butikken. Jeg fik en is med to kugler den smagte godt. der efter kørte vi ud til helligdoms klipperne. Efter det var vi ved hammerhus og opalsøen. til sidste var vi jons kapel. De alle de ting vi var ved var rigtige spænde. Men da vi kom hjem fandt vi ud af at Anna havde brakket armen på cykel turen. Jeg gik i bad og gjorde mig klar for der var en fest den aften. Efter vi havde spist tog jeg mit fest tøj på og gik hen til festen. festen var fin nok der var nogle gode indslag også noget. Da festen var slut gik vi seng.

Minder

da vi gik ved opalsøen og morten fortalte at der var en dreng der havde faldt ned fra en af klipperne der er ved opalsøen og døde. og det samme ved ekkodalen.  Da jeg sad og kiggede på billeder fra Indien og jeg var 6 eller så noget og det var bare mange gode minder der kom op i mit hoved og det var bare dejligt. Men jeg har også det at da jeg kom ud af badet var der mange mennesker foran vores dør men det var fordi at Anna var kommet hjem fra hospitalet eller skadestuen og jeg kunne ikke komme til at skifte men det er dejligt at der er så mange der bekymrer sig om Anna. men det var også lidt sjovt og måske også lidt surt at hun næste ikke kunne gøre noget selv.  vis det var mig ville jeg blive meget sur over at man ikke gøre alt selv og at folk hele tiden spørg over om de ikke skal hjælpe.

Fakta

Leonora Christina sad i fængsel 17 måneder på Hammershus.

Der er tyve meter ned til jons kapel.

Hammershus er nordeuropa støste roin.

Hammershus har været en befæstenig og et fængsel.

Hammershus bliv ca bygget 1200 tallet.

Hammershus ligger på en 74 meter klippe.

På Hammershus er der et tårn der hedder Manteltårnet og det var der Leonora Christina sad inde med sin mand.

Hammershus hedder bla hammershus fordi at det ligger syd for hammerknuden

fredag

Logbog

jeg vårngede og begydte at tage tøj og gøre mig klar. Og jeg kom til at tænke det her er den sidste dag på er lejerskolen. Men til morgen maden fik vi at vi skulle være færdig med at pakke kl 10.00 så efter maden gik jeg igang med at pakke. Efter vi alle havde pakket skulle vi også rer senge og gøre lidt rent og sådan noget. Da klokken slå 10 stod vi alle sammen ud parkeringpladsen. Lærerne sagde hvem der havde vundet og det havde vi sammen med mange ander og vi vandt en pose skumfiduser og dem skulle vi alle dele. Vi gik ned til stranden efter og der nede var der koldt og overskyet men bøjlerne var meget pæne og store. På et tidspunkt kom Sofie hen og sagde at der var en tur til Rønne om et kvarter og det ville jeg godt så jeg gik med selvom at jeg ikke havde nogle penge tilbage. Inde i byen gik jeg sammen med Silke, Mathilde og Essie fra X. Da den time var gået som vi havde haft gik vi tilbage for at hente vores ting. Vi gik ned mod færgen med alle vores ting og sager jeg gik og talte med Laura og Sofus. Vi kom ud af færgen det havet været en lang og trætende tur og vi gik mod en bus. Bus turen var ikke så lang. Jeg sad sammen med Matilde og det var meget hyggeligt. Da vi kom til hovedbanegården stod vores forældre og ventede på os.

Personer der hat betydet noget for mig på turen

jeg ville sige at det er nok alle. for uden hele klassen og V og X ville turen jo ikke blevet ligeså fed. men det er nok mest dem jeg var på tureren som var Ida, Astrid, Hala, Sofus, Albert, Virtus, Emil og Vincent. uden dem ville tureren blive ligeså sjove. og det er nok også dem jeg sov sammen med og det var Thea, Ida, Anna og Sera. og det er nok også Silke og Mathilde fra X der også har gjort det. For de har været dem fra min klasse lavet noget andet. Men Laura, Luna, Emilie og Mathilde var der også efter turene så de har jo også gjort min tur dejlig.