Min lejr skole
 Af Alma Schrøder Hauge 6.x

Mandag

Udsnit af logbog "Mandag"
Vi startede dagen meget tidligt inde på hovedbanegården.
Da vi kom ind i toget var der meget trængt, men er blev hurtigt vildt god stemning og alle var glade og mega spændte. Jeg vil sige til alle at de skal tage en lille kuffert med, min den var alt for stor!
det gik super hurtigt, fordi man var glad og ikke kunne tænke på andet end færgen og Bornholm.
Så nu er vi i færgen, mig Clara, Katrine, Nicole, Essie, Selma og liv fandt et stort bord hvor vi alle kunne sidde.

Det var vildt hyggeligt, da shoppen åbnede købte mig Katrine og Selma kaffe, som var sygt dyr men den smagte også mega godt.
Nu skal vi så til til at gå de 2 kilometer hen til vandre hjemmet.
Det er et vildt hyggeligt vandre hjem med mega god mad!
Tak for mad.

hyggelige, spændende eller sjove ting fra mandag
Jeg syntes at det var dejligt at komme ind på hovedbanegården og se de fleste fra min klasse stå der.

Der var vildt god stemning, for alle var spændte og glædede sig til at være sammen med dejlige mennesker i 5 dage...
uden forældre.
Da vi kom til færgen syntes jeg at det var hyggeligt at gå rundt at kigge på ting i shoppen, sammen med Selma og Katrine.
Også lavede Mogens & per jo vildt god stemning da vi kom til vandrehjemmet ( Danhostel ).

Stor ros til husholderene.
Fakta
Rønne er Bornholms største by, de taler bornholmsk som er en blanding af Svensk og Dansk.

Der er 39.828 indbyggere.

Der er 7 rundkirker i Danmark og fire af dem ligger på Bornholm.

Da vi kommer hen til vandrehjemmet er der Mogens og per som er brødre og de passer stedet.
Jeg troede til at starte med at de ejede det helt, men så har jeg lært at man kan eje noget af nogen der ejer det.
Så det er ligesom dem der passer på stedet og har en del hvor de bor i, men der er stadig en der ejer det mere end dem.

Jeg var faktisk på stranden mandag og tirsdag det var mega lækkert!

Mig og Ingrid badede begge dage.

Det er utroligt så meget forskel der er på Bornholm, sjælland og jylland.
Bornholm er ihvertfald det smukkeste og det sted jeg ville vælge til hver en tid.
Tirsdag
vildt dårligt billede af solnedgangen!
det viser slet ikke hvor smukt det er men her kan man måske forstille sig det!
Hyggeligt, Spændende eller Sjovt fra tirsdag
Det var vildt hyggeligt at gå rundt inde i rønne.
Der var en opgave hvor vi skulle helt ud til havnen og det var rigtig smukt!
Da vi kommer hjem er der mega lækker mad kl 6 som Mogens og Per har sørget for.
Jeg finder sent om aften et hul ind til skoven og der er nogle andre fra klassen der går med, jeg går en vej og de andre bliver bange og løber den anden vej.
Det er kun Nicole og mig der er der nu, jeg vil gerne gå hen af vejen til højre og Nicole går med og vi bliver bare blæst omkuld af den aller smukkeste solnedgang. Man kunne se færgen med lys i, vandet der glimtrede, og himlen så mørkeblå og lyserød og orange.
Skyerne var sorte og lå i de flotteste klumper!
Så smukt! det var helt fantastisk!
Jeg kan ikke beskrive hvor flot, eventyrligt, fantastisk!
Man kan ikke ende en dag bedre end det!
Godnat for idag.

Udsnit af logbog "tirsdag"

Det har været en fin dag idag, jeg skulle ud og gå i rønne.

Vi startede med at tage til et museum hvor der var en dame der fortalte om 2 verdenskrig, da vi havde hørt lidt om det tog hun os med ud på en hurtig gåtur. Hvor hun fortalte om nogle familier som havde været i det og hvad de har fortalt.

Da vi skulle på skattejagt gik jeg sammen med Delal, Silke, Liv og Ingrid vi var mega gode til at finde rundt.

Vi blev hurtigt færdige med de 10 spørgsmål, så vi fik tid til at købe ting ind og spise slik.

Lærene besluttede så at tage tidligere hjem til vandrehjemmet fordi at alle var færdige så hurtigt.

Da vi kom hjem gik dem der havde lyst ned stranden.

Jeg badede ligesom jeg gjorde igår.

Det var mega hyggeligt.

Da vi skal til at sove skal vi lige skynde os at rytte op fordi man point for hvor flot ens rum er.

Jeg sover sammen med Selma, Essie, Katrine, Ingrid, Therese, Ida og Silje så det er et pænt stort værelse! faktisk det største.

Godnat for idag!

Fakta
jeg lærte at Bornholm har et fyrtårn som er blevet sat op i 1880, der er blevet lavet to modeller som er nøjagtig ens. Så vi skulle svare på hvor den anden er, vi fandt ud af at der lå en der var nøjagtig magen til den i Ystad. Lige når man kommer ud af toget, man ligger bare ikke mærke til den.  "en mand sagde at den er malet grim brun nede forneden også er den hvid så derfor ligger man ikke mærke til den. Så sagde han, ja den er jo ikke pæn ligesom vores, som stråler så hvid den er!"

Der var også et spørgsmål om et sted der hedder jomfru huset, vi skulle så finde ud af hvorfor det hed det, vi fandt så ud af at huset har 6 skårstene og inde i huset boede der kvinde læger. Dem der boede der måtte ikke have mænd eller børn.
Onsdag

Udsnit af logbog "onsdag"
idag skal vi på bus tur.

Vi sætter os ind i bussen, og vi har verdens bedste bus chauffør på forsædet. Ali siger for sjov, dyt af ham der han er mega flabet!
Klaus han bakker lidt tilbage, som om at han ikke har tænkt sig at dytte... Og så dytter han bare så højt! Andreas s cykel vælter og oscar ser helt vildt skræmt ud og alle er bare flade af grin!:-)
Vi skal først hen til rytter knægten og jeg går helt op! jeg er så stolt!!

Så køre bussen hen til ekko dalen og vi går der hen.
Jeg elsker ekko dalen.
Efter ekko dalen skal vi hen til gudhjem, på vej der hen er der en vej hvor han siger at der er underjordiske.

Han slukker for moteren og sætter den i frigir også begynder den ellers bare at trille han står op så der er ingen chance for at han gør noget!

Så tog vi til helligdoms klipperne.
også hammers hus.
også opal søen.

hyggeligt, spændende eller sjovt onsdag
Det var en vildt hyggelig bus tur. Klaus han gav bare hele bussen god stemning, jeg tror ikke man kan finde nogen bedre bedre bus chauffør end ham.

Da vi skulle gå rundt om opalsøen og hen til der hvor bussen havde kørt hen, for vi vild, det var vildt sjovt!
Jeg elsker bare at fare vild! også bliver man bare nød til at gå en eller anden vej også se hvor man ender.
Det er bare det bedste!

Nu er der ikke sket meget mere spændende sjovt eller hyggeligt :-)

kæmpe stor ros til Klaus 3<

Fakta

Vores bus chauffør Klaus var virkelig god til at fortælle meget!
Imens vi kørte fortalte han om Bornholms rundkirker.

Og til hver ting vi skulle hen til fortalte han noget om det, fx. rytter knægten fortalte han at det var Bornholm højeste sted. Når man kommer helt op i toppen kan man se vand hele vejen rundt!

Da vi kom hen til ekkodalen fandt jeg ud af at ekkodalen faktisk er den største og længste sprække på hele Bornholm.
Efter at vi havde været i ekkodalen tog vi til Helligdoms klipperne, der sagde Klaus ikke så meget men jeg ved noget fordi at jeg har været der før: helligdoms klipperne er op til 20 meter høje og bliver kaldt helligdoms klipperne fordi at man mener at er har været noget helligt vand ved stenene som så er løbet væk ud i havet.

Efter at vi havde været ved helligdoms klipperne tog vi til gudhjem..... jeg har ikke noget fakta om gudhjem.
Da vi havde været i gudhjem tog vi til Hammershus, Hammershus er den  største borgruin i Nordeuropa og samtidig den mest populære og besøgte ting på hele Bornholm.

Så gik turen hjem.

Torsdag

Udsnit af logbog "torsdag"

Vi har været ude at cykle og jeg har drønet der ud af jeg tror aldrig jeg har haft så meget energi!

jeg holdte mig forrest hele vejen og det var mega smukt at se landskabet!

Man ser virkelig verden på en anden måde når man cykler.

Da vi kommer hen til natur Bornholm spiser vi madpakker også skal vi hen til vores guide som vi skal ud på tur med han fortæller en masse om nogle sten.

Da vi skal cykle hjem stopper vi ved Ingrids bedste forældres vin butik og der er der nogle der går ind og andre går over i den superbrugs der ligger lige overfor.

Derefter skal vi på vej hjem ind i en rundkirke.

den er ok flot:-)

nu er vi så kommet hjem og det har været en pisse fed cykel tur!

Tak for idag

Interview "Leila"

hvor lang tid har du boet på Bornholm?
Jeg har boet her i 24 år

Hvor mange forskellige steder har boet og hvor?
jeg har boet 5 forskellige steder, 4 af dem var i rønne og 1 var i Vester Marie ( der hvor jeg bor nu )

Hvad arbejdede du med da du var ung eller flyttede her til?
jeg arbejdede som sygeplejeske her da jeg flyttede til. som ung.

Hvad er dit ynglings sted på Bornholm?
det er svært jeg tror måske at det er Svaneke... jo det er Svaneke

Hvad er det bedste ved Bornholm?
det bedste er nok at det er et trygt og rart sted og det er smukt og fredeligt.

Hvad er det mest populære kæle dyr på Bornholm? og har du et kæledyr?
Der er mange der har hunde og nej jeg har ikke noget kæledyr... jeg er faktisk allergisk overfor katte og hunde! men jeg kan rigtig godt lide min nabos hunde... jeg kan bare ikke kæle med dem.

Fakta
vores guide på natur Bornholm fortalte som sagt om nogle sten.. Som faktisk er grundfjeld.
Den bliver bare ved og ved med at ligge der under jorden den rækker faktisk ret langt.

Og jeg har lært at der faktisk at der er endnu flere ting der gør Bornholm til noget helt anderledes, der er fyldt med ting på Bornholm som er vildt sjældne og som kun findes på Bornholm eller et andet sted!

Det er ret vildt så mange særlige ting de har!

Da vi var inde i rundkirken så jeg hvor flot de egentlig er ( det er jo ikke noget jeg har lært men jeg har opdaget det:-) )

Hyggeligt, spændende eller sjovt
Det var meget spændende at høre om alle de spændende ting ham manden fra natur Bornholm fortalte om!
Altså noget af det var også lidt kedeligt. Men det var mega spændende og høre om alle de ting de havde som ingen andre har der kan man godt se hvor kedeligt københavn er i forhold til natur og alt det der.

Det syntes jeg var meget spændende!

Det var sjovt at se krokodillerne jeg troede til at starte med at det var ungerne der var i det der store bur som man sådan lagde mærke til og han havde sagt at de var 1 år gamle så jeg syntes at den der halv meter størrelse passede meget godt men det tog jeg helt fejl af!
så viste det sig at det var sådan nogle vildt små nogle der lå i et lille bur ved siden af! de var meget små og jeg havde også syntes at de andre var små.

Det var meget dejligt at komme hjem, der var ikke nogle andre hjemme endnu det var kun mit hold! det var vildt hyggeligt vi sad i fælles stuen. Alle var udmattede og nogle havde slik de sad og spiste og sad vi og snakkede:-)
Fredag
Udsnit af logbog "fredag"
vi stod op og pakkede alle vores ting sammen og tog vores kufferter ud til der hvor alle udlejnings cyklerne stod, også fejede vi og gjorde det pænt og lækkert inde på værelset.

Så gik vi alle ned til stranden og da vi havde været der i lidt tid, tog dem der gerne ville ind til rønne.
Jeg tog med og gik sammen med Selma, Katrine, Nicole og Ida.

Jeg havde desværre ikke flere penge, der skulle jeg godt nok have gemt på mine penge! det er bare så nedern når man ikke har nogle penge den sidste dag!
Da vi var på færgen var det vildt hyggeligt nicole gik lidt amok og vi endte alle nede på gulvet med grine flip!

Det var så sjovt og hyggeligt.
Da vi gik ind i bussen ( på vej hjem skulle vi køre i bus i stedet for tog ) kunne jeg godt mærke at jeg var ved at blive træt og glædede mig lidt til at komme hjem!
Men det var ikke slemt det var hyggeligt nede i bunden af bussen sad der nogle x er og u erne og hyggede og grinede jeg sad og snakkede med Nicole.
Så var vi henne ved stoppe stedet det var faktisk ikke særligt rart at komme ud af bussen, der er bare så grimt i københavn også når man kommer fra Bornholm er det virklig slemt! der er bare helt gråt i det, når det har været en fantastisk uge, tak for en fantastisk tur som ryger direkte ned til de minder man vil huske for evigt.

Fakta

Jeg vil skrive om færgen vi sejlede med, Leonora Christina.

Den er Danmarks største hurtig færge som sejler fra Ystad til Rønne den har sejlet mange andre steder men er nu endt her i Ystad og Rønne og den sejler ikke andre steder den sejler dagen rundt.

Jeg tænker hver gang at der er mega billigt slik og alting bare meget billiger på færgen, men jeg har faktisk først lige opdaget nu hvor mega dyrt alting er! altså ja noget er på tilbud men jeg vil nu ikke sige at det er et godt tilbud! i forhold til hvad man forventer.

(så man skal ikke have for høje forventninger:-) )

Hyggeligt, spændende eller sjovt

Det var mega dejligt at pakke sammen, alle var enige om hvor tingene skulle stå og alle gav en hånd med at få værelset til at se lækkert ud! vi var mega hurtigt færdige fordi ( alle hjalp )

Også havde vi tid til at nyde den sidste tid på stedet, det var sjovt vi vippede på vippen og gik lidt rund, snakkede, lavede platte jokes og prøvede at slå vejr møller:-)

Da vi tog ned til stranden ville jeg faktisk gerne bade, men det ville bare være vildt irreterende at skulle have at vådt tøj med hjem!
Så er vi i færgen og vi kan ikke finde et stort bord hvor alle kan sidde fordi at der er vildt mange andre skoler som er kommet tidligere så de har fået de gode pladser.
Men vi fandt nogle faktisk ret hyggelige pladser, som var sådan en lang række der havde hakker nogle steder hvor den så drejede og hvis vi skulle snakke sammen med nogle af dem der sad længere væk i rækken, satte man sig bare ned på gulvet og snakkede:-)

Clara købte en hotdog som jeg fik lov til at smage noget af "Tak Clara"
Også begyndte Nicole at blive lidt sindsyg karate mester!
Det var mega sjovt!

Det var faktisk mig der startede med at prøve at tage Nicoles chips også kom Katrine og da der var 2, begyndte Nicole at sparke og slå det var sygt sjovt!

så prøvede alle at hive hende væk fra sædet men ingen kunne det var vildt sjovt og det var så der vi alle endte på gulvet med mega grineflip! jeg tror ikke jeg kunne trække vejret:-)

En person der har gjort min tur endnu bedre.

Selma, Essie, Katrine, Clara, Liv, Nicole de har gjort min tur mere hyggelig og mere sjov!

Da vi var sammen om morgenen til morgen mad vi sad sammen ved bord og hyggede og grinede. En dag til aftens mad hvor at Nicole tager Selmas brød og Selma siger "HVOR ER MIT BRØD?" og vi griner lidt, jeg siger så Selma du må gerne få mit hvis det er? det vil hun gerne... Essie har været på toilet og kommer så tilbage og Selma begynder så at udspørge Essie om hun har taget det?

imens at hun er optaget af et ligger Nicole det brød hun to på hendes tallerken, og ser Essie at der ligger 2 brød på hendes tallerken og så siger hun øhh slap lige lidt af du har jo 2 brød! tog du 3? og vi var bare flade af grin!!! så tak for det!

Jeg har ikke en der gjorde det bedre:-) alle har gjort den bedre! det var en fantastisk tur.

Slut

jeg håber at i kunne lide den, og at i fik et indblik i Min lejr skole!