Min lejrskole

Skrevet af Laura

Mandag

Udsnit af logbog
I dag stod jeg op klokken 04:45, fordi at jeg skulle til Bornholm med min klasse. Vi tog toget fra hovedbanegården klokken 06:35. Det gik ok, og det var hyggeligt at side i toget og slappe af, fordi vi var alle sammen meget trætte.Vi ankom til Ystad i Sverige klokken 07:50, hvor vi herefter tog færgen til Bornholm. Sejlturen gik fint.Det gyngede næsten ikke, men ude på dækket blæste det virkelig meget. Da vi ankom til Rønne, hentede vi vores kufferter og gik hen foran havnen. Så skulle vi gå hen til det vandrehjem, der skulle være vores hjem de næste fem dage. Da vi ankom til vandrehjemmet, fik vi en masse beskeder om hvordan det ville komme til at fungere med sove grupper, regler, måltider og andre bassale ting.

Faktaboks
Fakta jeg har lært her om mandagen

Her om mandagen skete der ikke rigtig så meget der gjorde, at vi kunne udvikle os på det faglige område, men jeg lærte alligevel en ting eller to om Bornholm. Noget af det første jeg lærte, var at Bornholm, er det eneste sted i Danmark, der har klipper i helt og aldeles almindelighed. Det læste jeg på et slags skilt der var på færgen, og det fik jeg sørme også bekræftet, lige da vi ankom. Efter et stykke tid lærte jeg endnu en lille ting om Bornholm. Jeg lærte nemlig at Bornholm også kaldes klippeøen og solskinsøen. Det sidste jeg lærte, var at Bornholm ligger mere end 100km væk fra resten af Danmark.

Hyggelige minder fra om mandagen

Da vi sad i toget hen til Bornholm, hyggede vi os rigtig godt. Vi spillede kort, hyggesnakkede og en masse andet. Det føltes rart at side sammen med alle ens venner og mærke at de godt gad en. Mens jeg sad og snakkede med mine veninder, tænkte jeg, at det her nok skulle blive en god tur. Bagefter gik vi om bord på færgen, der skulle sejle os til Bornholm. Jeg gik hen til et bord, og så satte jeg mig sammen med Luna, Astrid, Frida, Mathilde, Hala, Sera og Emilie. Mange blev tilbage nede ved bordet og spillede kort, men mig og nogle andre ville gå en tur rundt på skibet, for at se hvad det havde at byde på. Da vi havde gået lidt omkring, og havde set det meste af skibet, nåede vi endelig til dækket. Man kunne bare mærke hvordan vinden snoede sig om ens ansigt, og hvordan vinden nærmest greb fat i ens hår.
Endelig ankom vi til Bornholm, og efter en halvlang gå tur til vandre hjemmet der skulle være vores hjem de næste fem dage, gik vi en tur ned til havet. Det var nok en af de bedste ture på hele bornholmerturen. Der var næsten ingen der have badetøj med, men det forhindrede os ikke i at bade i vores helt almindelige tøj. Så i stedet for at gå den egentlige tur gik næsten halvdelen af sjette årgang tilbage til vandrehjemmet for at skifte tøj.
Da alle var færdige med at skifte tøj, gik vi ud på en lidt mindre udgave, af den tur de andre var i gang med gå. Stille og roligt som alle kom tilbage, begyndte folk at lege på den vippe der lå lige ved siden af, og det var noget at det bedste ved vandrehjemmet.
Tirsdag

Udsnit af logbog

I dag stod jeg op klokken 06:30, og gik ind på Hala, Mathilde og Emilie`s værelse. Bagefter børstede jeg tænder, og tog tøj på hvor jeg herefter gik udenfor. Klokken 07:30 stillede jeg mig i den ekstravagant lange kø. Oppe på morgenmads bordet var der brød og havregryn til alle os sultene sjæle. Efter morgenmad gjorde jeg mig klar til busturen. Det viste sig så at bussen kom en halv time senere end forventet, så vi havde gjort os klar så hurtigt helt uden grund. Da bussen endelig kom, gik jeg ind og satte mig ved sidden af Sera og Thea. Mens bussen kørte, fortalte vores chauffør en masse sjove og spændende fakta om Bornholm. Det var meningen, at vi skulle komme på en masse små ture, og det gjorde vi også. Først gik turen til Kongemindet og så til Ekkodalen. Bagefter gik turen til Gudhjem, hvor vi lige fik chancen for at skrive nogle af de fakta ned fra turen, spise vores frokost (som vi havde smurt der hjemme) og bruge nogle penge. Mig, Sera og Thea startede med at kigge på nogle armbånd og flotte sten. Det endte med, at Sera og Thea købte en lille sten hver. Jeg købte også en lille popcorn til 15 kroner.
Herefter gik turen til Helligdomsklipperne, og bagefter gik turen til Hammershus. Da vi ankom til Opalsøen, skulle vi have gået en tur, men mig Thea og Sera "blev væk", fordi vi stod og plukkede brombær. Så da de voksne kom tilbage, havde vi troet, at de ville blive sure, men det blev de overraskende nok ikke.
Den sidste tur gik mod Jons Kapel, som var en slags kæmpe klippe, som Jon havde boet i, da han prøvede at bringe kristendommen til de bornholmske sjæle.

Faktaboks
Ting jeg har lært om tirsdagen
Her om tirsdagen lærte jeg ok meget, fordi vi var på tur, var der riglig med mulighed for at udvikle sig på det faglige område. Det meste jeg lærte på tirsdagens bustur, lærte jeg af vores buschaffur, som hed Klaus. Noget af det første der blev bragt op som et emne, var selvfølgelig de berygtede rundkirker. Jeg fandt ud af, at fire af de syv rundkirker der er i Danmark, har tilstedeværelse på Bornholm. Det næste jeg fandt ud af var, at Kongemindet er til erindring om hans majestæt kong Frederik den syvende, og jeg lagde selvfølgelig to og to sammen og regnede ud hvorfor Kongemindet, hedder Kongemindet. Denne info har jeg fra det skilt der hænger ude på Kongemindet. Da vi gik ind i bussen igen, fortalte Klaus, at den skov der ligger helt tæt op ad Ekkodalen, stort set altid har været et fantastisk sted at gå på bukkejagt. Det er oven i købet det sted kronprinsen går på bukkejagt.

Hyggelige minder fra om tirsdagen

Jeg har mange ekstra gode, hyggelige minder fra om tirsdagen, men et af de mest begivenhedsrige minder er nok fra Opalsøen.

Vi stod ud af bussen, og gik stille og roligt hen mod den dybblå sø. Det blæste næsten ikke, men det det blæste, kunne man mærke lige igennem ens trøje. Det var egentlig meningen, at vi skulle have gået en tur alle sammen, men det var ikke lige det mig, Thea og Sera havde i tankerne. Vi blev nemlig tilbage og plukkede brombær. Det var sjovt på en helt anden måde, end jeg normalt har det sjovt. Jeg syntes at det var sjovt, fordi jeg var sammen med nogle andre mennesker end normalt. Der var nogle drenge, som gik over på den anden side, af der hvor vi var, for at skræmme nogle vilde får væk (det endte ikke så godt).

Da de andre kom tilbage. troede vi at vi ville få en skideballe, men det fik vi overraskende nok ikke. Så det var lige et ekstra plus point til turen.

Onsdag

Udsnit af logbog
 I dag stod jeg op klokken 06:15, fordi nogle bankede ekstra hårdt på væggen, der adskilte vores værelse og de andres. Jeg gik i bad og vaskede mig, hvorefter jeg børstede mine tænder ekstra grundigt.
Mens vi spiste morgenmad, fik vi besked på, at ejerne af stedet gerne ville tage et billede af os, så vi måtte ikke gå fra bordet, før at alle var klar. Da cykelturen skulle til at begynde, viste det sig så at vi skulle cykle nitten kilometer hen til det der skulle være et af de mest oplysende museer på Bornholm. Nemlig Natur Bornholm. Vi begyndte at cykle mod museet, da alle var sådan nogenlunde klar. Selve cykelturen forgik uden det store postyr, og vi ankom til museet klokken halv elve.
Det første vi gjorde da vi ankom, var at få en slags rundvisning. Vi startede udenfor henne på nogle klipper, og man mærkede straks den natur der omkrendsede en. Efter en lang og fascinerende rundvisning gik vi inden for igen. Her så vi en kort film, som handlede om, hvordan Bornholm havde udviklet sig igennem tiderne. Bagefter fik vi lov til at gå rundt selv og at købe ting i museumsbutikken. Jeg endte med at købe en slikkepind til min søster og en fin lille sten til mig selv. Så kørte vi hjem igen, men selvfølgelig stadig med nogle små pitstop.

Hyggelige minder fra om onsdagen

Her om onsdagen var det en anelse svært at vælge det hyggeligste minde, men jeg har nu alligevel valgt et. Nemlig turen gennem tidsmaskinen.

Vi var lige blevet færdige med at se filmen om Bornholm, der udviklede sig igennem tiderne, da vi gik ind i den visuelle tidsmaskine. Den visuelle tidsmaskine var en slags kulisser, der passede til filmen vi lige havde set. Vi startede med at gå ind i nogle rum, der skulle repræsentere dinosauertiden. Det var ret sjovt, men det næste rum vi kom til var endnu bedre. Rummet var et meget livagtigt rum med både levende krokodiller, skildpadder og fisk. Man kunne mærke hvor livagtigt de havde gjort det, for jeg kunne mærke luftfugtigheden, der snoede sig op af ens arme og ben. Jeg syntes at det var fantastisk hvor livagtigt de havde gjort det, for ikke nok med luftfugtighedden så kunne man lugte at der lugtede subtropisk. Mig, Thea og Sera havde det sjovt med at prøve at få krokodillerne til at blinke eller at springe op, men krokodilleungerne var nu også meget søde. Da vi gik ud tænkte jeg at det nærmest var trist, at man ikke kunne komme tilbage til rummet.

Faktaboks
Ting jeg har lært om onsdagen
Her om onsdagen var der masser af mulighed for at udvikle sig på det faglige område, men det meste jeg lærte om onsdagen, lærte jeg ude på NaturBornholm. Det første jeg lærte var, at nogle af de små klippe stykker der stikker op rundt omkring på Bornholm faktisk løber nede under jorden, og stikker op andre steder over i Sverige. Noget andet jeg lærte var, at istiden tærede på Bornholms grundfjeld, og at det magma der løb under Bornholm, i virkeligheden bare var flere tusinde grader varme sten, som var blevet flydenede på grund af varmen.
Torsdag

Udsnit af logbog
I dag stod jeg op klokken 06:30, og ordnede mig. Jeg børstede tænder, børstede hår og tog tøj på. Da jeg havde indtaget min morgenmad, gik jeg sammen med mit hold ind i dagligstuen, og fik nogle informationer. Efter lang ventetid med en smule leg gik jeg sammen med mit hold ind imod Rønne centrum.
Da vi ankom til Rønne centrum, fik vi en seddel med et oringteringsløb og nogle opgaver. Selve løbbet forgik uden det store postyr. Da vi var færdige med løbet, fik vi lov til at gå  rundt og shoppe. Jeg gik sammen med Sera, men Thea skulle hjem ,så hun kunne komme til et svømmestævne. Bagefter shoppeturen skulle vi hen på et museum, der lå i Rønne. Museet havde en udstilling om anden verdenskrig, og det var den vi skulle høre et fordrag om. Foredraget tog ikke så lang tid som ventet, men til gengæld skulle vi ud i byen og se nogle historiske steder rundt omkring i Rønne. Efter det gik vi hjem og havde fri resten af dagen.

Interview med en bornholmer
1. Spørgsmål: Hvad er det bedste ved at bo på Bornholm?
Svar: Det er naturen.

2. Spørgsmål: Hvordan er hverdagen på Bornholm?
Svar: Hverdagen på Bornholm er ikke så stresende som i København.

3. Spørgsmål: Hvad er dit yndlingssted på Bornholm?
Svar: Det er galløkken her i Rønne, fordi at det er der jeg er vokset op, og har leget som barn.

4. Spørgsmål: Hvad er der anderledes ved Bornholm i forhold til resten af Danmark?
Svar: Det er klipperne, for dem har vi ikke andre steder i Danmark.

5. Spørgsmål: Er du glad for at bo på Borholm? hvorfor/hvorfor ikke?
Svar: Jeg er glad for at bo her, fordi der er mere natur og på grund af tempoet.

Faktaboks
Ting jeg har lært om torsdagen
1. Det springvand der står inde på Storetorv i Rønne er grundlagt i 1908.
2. At efter anden Verdenskrig fik man hver især nogle rationerings sedler, som man gav inde i butikken for at få sin andel af mad og andre dagligdags ting.
3. Nummer 32 - 34 på lille Madsegade i Rønne var en gang et elektricitetsværk.
4. Søndergade 12 var engang en købmands hus, og den lille firkantede ting der er oppe på taget af huset er blevet brugt til opbevaring af vare.

Hyggelige minder fra om torsdagen

En af de mest hyggelige ting fra torsdagen er nok fra om aftenen. Det var meningen at vi skulle gå i seng, men mig, Astrid og Luna ville hellere gå i gang med at pakke. Jeg ved godt, at det lyder kedeligt, men det var bare på en eller anden måde ret hyggeligt at side og snakke, mens man sad, og gjorde sig klar til hjemturen næste dag. Efter at vi havde pakket diverse ting ned, gik vi op i vores senge, og begyndte at snakke om dagen i morgen. Vi snakkede også om de ting, der havde været under hele turen og også bare noget helt almindelige ting. Da vi stille og roligt begyndte at gå til køjs, lå jeg, og kiggede ud imellem en lille sprække, der var gardinerne, som akkurat lige var stor nok til, at jeg kunne se månen. Den fik mig til at tænke på en film, jeg engang havde set sammen med min søster da vi var alene hjemme, og det fik mig til at tænke på at det ikke var så slemt at vi skulle hjem.

Fredag

udsnit af logbog

I dag stod jeg op klokken 06:30, og begyndte at pakke mine ting sammen, fordi at vi skulle hjem senere på dagen. Da alle havde spist morgenmad og pakket sammen, gik vi udenfor og ventede på at de voksne skulle komme med vores rejsetider. De voksne samlede os og gav os nogle informationer, men de fortalte også, hvem der havde vundet konkurrencen for det pæneste værelse.

Herefter gik vi en tur ned til stranden. Der legede vi ikke røre bølgen, men det var jeg ikke så god til, så jeg fik en våd sok. Bagefter var der frivillig udflugt til Rønne med nogle af lærerene. Det takkede jeg "ja tak" til. Vi tog ind til Rønne, hvor vi fik lov til at gå rundt som det passede os. Vi gik i Tiger, Søstrene Greene og Bog og Ide. Da klokken blev ca. 13, skulle vi mødes med lærerne igen, men der var nogle der kom lidt for sent. Da alle var ankommet, gik vi stille og roligt imod vandrehjemmet, for at hente vores baggage. Henne ved vandrehjemmet var de andre klar til at gå imod færgen.

Vi gik ombord på færgen fra Bornholm til Ystad. Efter den halvlange sejltur, ankom vi til Ystad, hvor vi herefter tog en bus til Københavns Hovedbanegård.

Hyggelige minder fra om fredagen

Om fredagen var der en tur, som jeg syntes var ekstra sjov. Det var nemlig turen, der gik ned til havet.

Vi gik på en lille sti der lå ved havet, mens vi ventede på, at vi kunne gå ned ad trapperne. Det første jeg lagde mærke til var havduften. Den sirlige lugt af tang og saltvand. Jeg gik ned ad trapperne, og stoppede først op da jeg nåede til sandet.

Mig og Astrid begyndte næsten lige med det samme at kravle på de klippeagtige ting, der var i yderkanten af stranden. Efter at have klatret i noget tid gik vi over til de andre og begyndte at lege ikke røre bølgen. Det var der ikke rigtig nogle, der var så gode til, så det endte med at alle os, der havde leget ikke røre bølgen fik en våd sok eller to. Efter at vi var blevet våde, stod jeg og kiggede ud over havet. Det fik mig til at tænke på mit sommerhus, der også ligger helt tæt på vandet, det var en rar og hjemmelig følelse.

Faktaboks

Ting jeg har lært om fredagen

1. Rønne vandrehjem ligger på et fredet naturområde som er 11,000 m2 stort.

2. I Rønne er der både restauranter, cafeer og forretninger. Byen har også en svømmehal, bowlingcenter og tennisbaner.

3. Rønne er Bornholms største by.

4. Bornholms eneste gymnasium od der for også bedste ligger i Rønne.

5. Da tyskerne overgav sig til Vestmagterne den 4.maj 1945, var Bornholm stadig besat. De blev oven i købet bombet af russerne den 7. og 8. maj.

Hvem har gjort min lejrskole ekstra god

Personer der har betydet noget fra turen

Jeg syntes at alle fra klassen, har været med til at gøre min lejrskole til en god oplevelse. Grunden til at det nok er alle, der har været med til at gøre min lejrskole til en god oplevelse, er nok at Hvis de ikke havde været der, ville turen nok have været ret kedelig og ikke særlig begivenhedsrig. Alle dem fra min klasse var også med til bidrage til alt det sociale, altså det betyder at de ikke bare meldte sig ud af fællesskabet. Jeg havde det især hyggeligt med mine værelse kammerater, fordi at vi var fælles om værelset og det`s ryddelighed. Det var også sjovt at være på alle turene, med de personer som jeg var blevet sat sammen med, for man fik nogle gode grin og specielle oplevelser. Noget andet der også gjorde, min tur gruppe god var, at vi var blevet blandet sådan, at jeg kom sammen med mennesker, som jeg ikke så tit er sammen med. På strand turen var min klasse også med til at gøre min lejrskole oplevelse god, fordi at de godt gad at tage en andel i fællesskabet og at deltage i de frivillige aktivitetter.

U,V,X

Forslag til hvordan man kan bevare venskabet mellem 6,U,V,X

1. Man kunne holde en arrangement hvert år for alle klasserne.
2. Man kunne lave flere fælles aktiviteter.