BORNHOLM

Velkommen til Carlas hjemmeside her har jeg skrevet en masse ting om Bornholm du kan læse logbog fakta og en oplevelse fra vær dag!

Mandag

Logbog

Vi stog op kl 5.15, så gjorde jeg mig klar og pakkede det sidste. Vi kom over på hovedbanegården kl. 6 og L-P kom for sent.

Så gik vi ind i toget, jeg sad sammen med Asta, Amanda, og mejse. Der var lang vej men det føltes kun som 5 min. Da vi kom op på færgen sad jeg sammen med Asta, Amanda, Ella, rose, mejse og Sille lidt af vejen. Så skulle vi gå rigtig langt og min kuffert vejede 2 ton. Da vi kom der hen og fik en masse info, fx at jeg skulle sove sammen med Asta, Mejse og Molly. Da vi havde fået det at vide så skulle vi ned til stranden, og tage nogen billeder så kom vi tilbage til vandrehjemmet, og skulle spise aftensmad, vi skulle have pasta med kødsovs. Så skulle vi i seng. Jeg faldt i søvn rigtig hurtigt fordi jeg var meget træt.

Fakta.

1. Bornholms største by er Rønne.
2. Bornholm ligger i østersøen.
3. Bornholmer færgen sejler med Ca. 75 kilometer i timen.
4. Bornholm har deres eget flag også selv om det er uofficielt.
5. Turen mellem Ystad og Rønne tager Ca 1 og 20 min.
6. Bornholm har Danmarks fineste sand.
7. Rønnevandrehjem ligger Ca 2 kilometer fra Rønnes havn.
8. Rønnevandrehjem er eget af Per og Mogens.
9. Bornholm har deres eget sprog.
10.Der er Ca 13.500 indbyggere i Rønne.

Minde

Mit minde var at vi skulle stå op så tidligt, og køre ned til hovedbangeåren hvor der næsten ikke var nogen biler på vejen, og komme hen til hovedbanegåreden hvor alle stod der og snakkede og grinte. Og hvor L-P kom for sent, og at Mig, Asta, Amanda og Mejse sad sammen og grinte vildt meget. Og at på færgen sad vi og hyggede, og havde det sjovt. Og holdt "fotoshoot" ude på dækket. Og da vi kom ned fra færgen at det var vildt hårdt at trække min 2 ton tunge kuffert op ad 2.000 bakker. og at vi kom hen til vandrehjemmet og spillede volleyball. Og at jeg kom på værelse med et vildt godt hold, og at jeg blev rigtig rigtig glad for at komme på værelse med lige præcis dem. og at vi hyggede os rigtig meget hele dagen, fordi vi ikke skulle lave noget specielt men bare være sammen med dem man ville.
    Tirsdag
Logbog

Vi vognede kl. halv 4, fordi Mejses radio begyndte at sige BIB BIB BIB, vi troede det var vække uret, så mejse gik op for at slukke det. Så sagde hun "hey piger i ved godt kl. er halv 4 ik'? Så faldt vi i søvn igen. Vi blev vækket af dem inde ved siden af som larmede vildt meget. Så tog vi tøj på og gik ud og spiste, vi skulle på gå turen i dag, så vi gik in og pakkede, så tog vi af sted vi skulle ind til rønne. Vi skulle først ind til et eller andet museum, som var redt så kedeligt! Men så skulle vi på en skattejagt, jeg var sammen med Amanda, det gik rigtig godt det var også vildt hyggeligt! Vi blev hurtigt færdige, så vi havde rigtig meget tid til at at shoppe og jeg købte 3 gaver til min mor, for hun havde f-dag, om onsdagen ligesom mig. Så gik vi videre rundt inde i Rønne. Jeg tror vi var i tier i en time eller sådan noget. Vi var også i Netto, hvor jeg købte nogen mælkesnitter, det var rigtig hyggeligt. Vi kom tilbage kl. 3 så altså lang tid før de andre mig. Jeg var sammen med Amanda ind til de andre kom hjem. Da de andre kom tilbage spillede vi volleyball igen. Og så var der mad, vi skulle have ris og karry. Så var der skov stratego og så skulle vi i seng.

Fakta

1. Der blev sendt svenske huse ned til Bornholm.

2. Krigen på Bornholm stoppede et år senere end det gjorde andre steder.
3. På Bornholm var der støre mulighed for mad på grund af landbrug.
4. Russerne bomber Bornholm for at få tyskerne væk.
5. Russerne vil gerne have Bornholm og det vil tyskerne også.
6. Bornholmerne bliver besat d. 9. april 1940 og bliver "sat fri" d. 5. april 1946.
7. Heldigvis var byerne blevet evakueret efter den første bombe sprang den 7. maj, så der blev kun dræbt 10 bornholmere.
8. i Nexø blev næsten alle husene sprunget i luften.
9. Russerne overtog Bornholm og der gik 11 måneder, inden de forlod Bornholm igen.
10.Bornholmerne ville ikke tage i mod svenskernes gave (husene) først fordi de syntes ikke de var rigtige bogliger men sommerhuse
Minder
Mit minde var at mig og Amanda gik rundt omkring i Rønne, og købte en masse ting og grinte og sådan. Vi gik rundt omkring i rønne og købte en masse ting, i tier og gik ind i Netto, og da vi skulle ud på den der skattejagt, var det jo kun os to så vi behøvede kun at få 5 spørgsmål, hvor alle de andre skulle have 10. Og vi blev færdig på sådan en halv time eller sådan noget. Og da vi skulle finde ud af hvor de forskellige ting var, havde vi jo ikke nogen mobil så vi kunne ikke bare finde google Maps, eller noget så vi fik et kort, og vi var begge to redt retarderet til kort! Vi kunne nemlig ikke finde ud af noget, og kortet passede slet ikke med hvor vi var! Så vi blev nød til at vende det på hoved:D Det var virkelig sjovt, men når vi så endelig fandt ud af hvor vi skulle hen, så hvis vi ikke vidste hvad svarene til spørgsmålene var, så ville vi bare svare et eller andet Random svar det var virkelig sjovt!

Onsdag

Logbog

Da jeg vognede lå jeg og talte med de andre, så kom silke lige pludselig ind og sagde sover Carla? Jeg lagede mig med ét ned da døren åbnede. Og Asta sagde som en Reflex JA! Okay sagde hun vi kommer ind lige om lidt. "okay" sagde Asta. Så lukkede døren og jeg satte mig op, Asta sagde nu skal du lades som om du sover. Nej det gider jeg ikke sagde jeg til hende så kom de ind, og jeg ved ikke hvorfor men jeg lagde mig ned, og lod som om jeg sov, de kom ind og sang "i dag er det Carlas fødselsdag hurra hurra hurra..." jeg satte mig op lige så stille som om jeg lige var vognet, da de var færdig sagde jeg "jeg har slet ikke været vogen i lang tid" så fik jeg gaver fra mine forældre, som jeg havde haft med i kufferten, og jeg fik gaver fra næsten alle de andre piger. Så skulle jeg ind og spise morgenmad og de havde hængt flag op inde i spisesalen. Også begyndte de selvføgelig at synge happy birthday to you.... Så skulle vi på tur (bustur) de var virkelig sjovt, og de var alle sammen rigtig søde ved mig. Og buscheføren var virkelig sjov. Vi skulle først ned til ekko daglen den var virkelig smuk! Og det var rigtig sjovt. Så skulle vi videre, vi kørte ned til gudhjem hvor mig Amanda og Rose gik sammen, vi købte is, pandekager og slikkepinde og gik bare lidt rundt. Så skulle vi hen til Hammershus hvor de også sang f-dag sang for mig. Så skulle vi ned til havet og der var en bro over til en stige hvor man kunne komme ind i en hule. Så skulle vi så til at tage hen til opal søen da vi skulle tilbage til bussen farede vi vild og vi gik igennem såasn en "skov" hvor der var en slags palmer. Så kom vi hen til bussen, og så skulle vi hjem. Men vi havde ikke så meget tid, jeg var rigtig træt så jeg faldt i søvn på vejen hjem til vandrehjemmet. Men kun i 10 min. Så kom vi hjem og skulle spise og så var der lejrebål og natte løb, så skulle vi i seng.

Fakta

1. Der bor Ca. 39.900 mennesker på Bornholm.
2. På Langeberg bor krøllebøllerne.
3. Der er 4 rundkirker på Bornholm
4. Der er 7 rundkirker i hele Danmark
5. Rytterknægten er det højeste punkt på Bornholm.
6. Øster Lars er den største rundkirke på Bornholm.
7. Christiansø er det er det østligsete punkt på Bornholm
8. Der køre ikke toge på Bornholm mere.
9. krølle-bølles mor hedder Bobbarsina
10.Krølle-bølles far hedder Bobbarækus
Minde
Mit minde var hele dagen fordi at det var min fødselsdag. Og at vi var på busturen som var vildt sjov, og buscheføren var helt vildt Swag! Og vi så nogen rigtig gode steder! Og at alle de steder vi var er der nogen minder. Der var ekkodalen som var rigtig hyggelig. Fordi Amanda råbte rigtig højt, Hvem spiser Pasta "Asta". Så var vi også oppe i sådan et "tårn" hvor at de andre gik helt op, men det gad jeg ikke helt. Så var der også på et tidspunkt da vi kom ind fra en tur, lå der flag på mit sæde:) Så skulle vi til gudhjem, det var rigtig sjovt jeg gik sammen! Med Amanda og Rose vi købte en pandekage, som det tog dem en halv time at lave! Og den var sådan helt sprød. Vi købte en is efter det, men jeg kunne ikke spise den hele, fordi at den var rigtig stor! Og jeg havde lige spist en pandekage. Så Rose fik den så skulle vi køre videre, og resten af dagen var også rigtig hyggeligt! Og der var lejrebål om aften:)

Torsdag

Logbog

Vi vognede ikke af os selv den her morgen hvilket var mærkeligt! Nå men L-P vækkede mig ved at banke på døren, og jeg vækkede de andre. Så spiste vi morgenmad, og så skulle vi ud vælge cykel, vi skulle afsted med det samme. De sagde det ville tage 1 time og 45 min. Det var lidt hårdt for der var rigtig mange bakker som gik op af. Så kom vi der hen det tog kun 1 time og 30 min, for nogen af os og for Anna og Delal tog de 2 timer, fordi Anna havde brækket armen, Så hun skulle selvføgelig på hospitalet. Så skule vi ind på naturBornholm, og de havde ikke tid til os lige nu så vi skulle side og vente, men mig og Amanda gik bare ind i shoppen og købte mariekiks. Så havde de tid til os det var virkelig koldt udenfor, og vi skulle ud og gå en tur rundt omkring med turguden, han var vildt sur og kedelig og havde den værste humor! Vi skulle gå der ude i en time og det var så kedeligt! Da vi endelig kom ind skulle vi se en rigtig god, men kort film! Så da vi havde set den skulle vi på en "tidsrejse" hvor vi skulle gå rundt og se på en masse, også lidt kedelig ting! så skulle vi hjem. Men vi skulle først forbi super brugsen på vejen hjem, hvor man bare købte slik og chips og sodavand. Det var ikke  hårdt at køre hjem, fordi at der ikke var nogen bakker og fordi at Amanda sang hele vejen hjem. Da vi kom hjem spiste vi chips og sodavand, på vores værelse. Så skulle vi spise aftensmad også skulle vi sove:)

Fakta

1. Vi lærte der fadtes et ord der hed grundfjeld.

2. Og vi lærte at der på natur Bornholm er fundet en forstenet vandmand med mad i maven.

3. Grundfjeldet far været 10-20 km

4. Der er virkelig meget grundfjeld på Bornholm.

5. Der er 3 gange så meget skov på Bornholm som der er i København.

6. Magma bliver til granit.

7. Der er mange stengrave på Bornholm

8. Bornholm har største delen i danmark af rundkirker.

9. Nord og syd kysten på Bornholm er 40 km

10.På Bornholm ligger der 2 forstenede vandmand.

Minde
Mit minde er at vi cykler, og at det var lidt hårdt fordi der var vildt mange bakker! Og at da vi kom der hen kunne vi ikke komme ind, fordi vi kom før tid, også selvom Anna havde brækket armen. Men at vi kom ind men at vi skulle sætte os ned på nogen bænke til venstre for os, hvor vi måtte spise vores madpakker, og at mig og Amanda bare gik over i shoppen, og købte mariekiks og spiste dem i stedet for. Så da vi endelig kom til, kan jeg huske han sagde "nå men nu skal vi så ud og gå udenfor i en lille time" alle sagde bare "ej helt ærligt" fordi det var vildt kedeligt! Og han var også vildt kedelig, og havde den værste form for humor ever! Det var vildt kedeligt. Da vi kom ind igen så vi en film den var rigtig god! Og så skulle vi gennem et eller andet sted, hen igennem en "tunnel" med alt muligt som vi har set i filmen, og efter det var der bare sådan "fri tid" agtigt.
Fredag
Logbog
Vi vognede om morgenen og tog tøj på, så gik vi ud til spisesalen, og spiste noget morgenmad. Så fik vi at vide en masse fælles beskeder som fx. At vi skulle være ude kl. senest 10. Så vi skyndte os ind på vores værelser og pakke. Og gøre rent, efter det skulle vi stille vores kufferter i cykelskuret og selv være der ude vi spillede Volleyball så skulle vi have endnu en fælles besked og så fik vi at vide at vi skulle ned til vandet. Hvor man kunne væglege om man ville blive der nede eller tage med ned til Rønne. Mig Amanda, Molly, og Asta, og nogen andre piger og drenge ville gerne blive på stranden. Så skulle vi hen til havnen. Vi var lidt sent på den fordi dem fra Rønne kom for sent. Men vi nåede der op i tide. Så vi stilet vores kufferter på kuffert vognen og gik ombord. Jeg sad sammen med Asta, Amanda, Ella, og Mejse, Morten og Jakob. Efter det skulle vi så med bussen, og der sad jeg sammen med Asta det var rigtig hyggeligt! så kom vi hjem og jeg kan godt sige mine forældre havde savnet mig rigtig meget!

Mine Roomies/speciel person

Asta: Hun var rigtig sød når jeg blev ked af det, og hun var også rigtig sjov! Og jeg har lært hende så meget bedre at kende! Og vi var rigtig meget sammen på turen, ikke kun fordi vi var Roomies, men også fordi at vi godt kunne lide at lave de samme ting! For det meste. Så vi spillede rigtig meget volleyball, jeg tror faktisk vi spillede volleyball hver dag! Og hun var også god til at når man skulle sove. Og til at sige til mejs og Molly at nu skulle vi altså sove! Mejse: hun var rigtig sjov og sød! Fordi jeg var sammen med hende redt meget! Fordi jeg både var Roomies med hende, men også fordi vi var på samme hold, på de dér ture så hende var jeg ekstra meget sammen med, selvom hun mest gik sammen med Line, og jeg mest gik sammen med Amanda. Men derfor var vi stadig rigtig meget sammen. Molly: hun var også rigtig sød! Men jeg tror hun blev lidt ked af det, da hun fandt ud af hun kom på værelse med os, fordi jeg tror hellere hun ville være sammen med Sille og Line. Men det varede ikke lang tid, for hun blev glad for at være på værelse med os! Tror jeg i hvert fald. Hun var rigtig sød mod mig i hvert fald. Og hun var også rigtig sjov og hun ville hele tide ligge og tale om aftenen, som var rigtig sjovt men så blev vi trætte, og faldt i søvn:)