Nicoles lejrskole

oplevelse,
Fakta,
Interview og
personen som gjorde turen ekstra god:)
Der er blevet skrevet for hver dag.
Jeg har også sat nogle billeder ind fra turen.

Håber i kunne lide hjemmesiden<3

Mandag (rejsedagen)

Hele turen tog 3 timer.

Vi tog toget til Ystad som ligger i Sverige og så tog vi færgen til Rønne.

Der har kun været et røveri på hele Bornholm.

Der er mange bjerge på Bornholm.

Rytterknægten er det højeste punkt på Bornholm.

Min oplevelse

Da min far vækkede mig kl. 05.00 da jeg skulle rejse, kunne jeg se månen i en brun/orange farve, det var vildt mærkeligt for jeg havde aldrig set det før. Og min far fortalte mig, at det kun skete hver 33 år så når jeg nu er 45 år om 33 år kan jeg huske at sidste gang månen blev den farve, skulle jeg til Bornholm.

Om aftenen tog mig, Alma og Ingrid ud i skoven i mørket med en lommelygte.

Vi fik øje på en mega smuk solnedgang og vi blev ved med at se den, vi fandt ud af at der var rigtig god ekko der ude så vi råbte "hvad drikker møller"og så sagde ekkoet jeg drikker øller.

Min logbog

Min dag startede med at min far vækkede mig kl.05.00 og jeg var faktisk ikke særlig træt som jeg troede jeg ville være.

Min mor var også vågen, fordi hun snart skulle på arbejde. Hun fandt mit tøj frem imens jeg sad og halv sov på sofaen jeg tog mit tøj på og lagde mig tilbage på sofaen.

Da klokken blev 5:20 så skulle jeg lige tjekke om jeg havde alle tingene i mine tasker. Klokken blev 5:30 og så tog jeg min jakke på og min far tog mine tasker, jeg sagde farvel til min mor og gik ned af trapperne. Jeg skulle lige have min cykelhjelm fra min cykel, så gik vi ind i bilen og så kørte min far os ud til Hovedbanegården.

Jeg kiggede ud af vinduerne der var helt mørkt, der var kun små lys fra bilerne. Min far spurgte mig om jeg havde glædet mig osv. Da vi kom frem til Hovedbanegården kunne jeg allerede se nogle fra de andre klasser, mig og min far gik ud af bilen og tog mine tasker og gik ind. Jeg kunne se en stor gruppe af forældre og dem fra min klasse.

Så stod vi i et stykke tid og snakkede jeg kunne se at lærene var på vej her over. Vi snakkede i et stykke tid og tog billeder og grinte, forældrene  talte mest sammen. Min far skulle have en kop kaffe fra 7 eleven jeg gik med ham ind, jeg  fik lov til at få en kop kakao. Jeg kunne se Rikke og Morten som skulle til at have sig en kop kaffe. Min far betalte og så gik vi tilbage, jeg stod og holdt rundt om min kakao, så jeg kunne få lidt varme.

Klokken blev 6:30 og vi sagde alle sammen farvel til vores forældre jeg gav et stort kram til min far og sagde farvel. Vi skulle stå på række og blive talt. Vi gik ned til toget imens vi vinkede til vores forældre. Da vi kom ned fra rulletrapperne stod vi og ventede imens vi grinte og var helt op at køre. Toget kom og vi løb alle sammen over til toget selvom det måske ikke var en særlig god idet, fordi vi stod helt klemt. Vi fik et sted at sidde, men vi skulle rykke et andet sted hen fordi at 6.v skulle sidde der.

Mig og Clara kom til at sidde sammen, vi spillede lidt kort og spiste morgenmad. Vi larmede virkelig meget men det var stadig sjovt ,vi tog billeder og snakkede. Efter noget tid skulle vi gå over til færgen men der var ikke særlig langt. Vi blev tjekket ind og lagde vores kufferter på en reol af en art. Vi kom op på færgen og fik et sted at sidde. Vi sad ved et bord så mig og de andre piger som jeg rigtig skulle sidde sammen på toget sad sammen. vi gik rundt på færgen og ned i en lille shoppe butik. Vi kom også ud på dækket, det havde jeg aldrig prøvet før men det var sjovt nok men det var mega koldt.

Det var noget af min første dag.

Tirsdag (cykelturen)

Fakta

Natur Bornholm, ligger højt oppe fordig der har været en vulkan for lang tid siden.
Der er 4 rundkirker på hele Bornholm.
Natur Bornholm blev lavet d.16 maj i år 2000.
Alle stenene der er blevet sat i væggene på Natur Bornholms bygningen er blevet sat der ind 1 og 1 med hænder.
Grundfjeldet på Bornholm går 50 kilometer under jorden.
Grundfjeldet på Bornholm går til de skandinaviske lande.
Dem der arbejdede på vandrehjemmet hedder Per og Mogens og de er brødre.
 Rundkirkerne på Bornholm hedder Østerlars, Nylars, Nyker og Olsker rundkirke.

Min oplevelse

Altså jeg har været ude og cykle og fået set naturen her på Bornholm.

Og været på museum og få lært noget om klipper og set en fremtidsfilm.

Set en rundkirke og få taget billeder.

Set skove på Bornholm.

Jeg har set rigtig store og flotte klipper.

Om aften gik vi ud i skoven og så en virkelig flot solnedgang.

Det var mega dejligt at komme ud at cykle så man fik lidt dejlig luft og så vi ikke bare kom til at side inde for hele dagen.

En guide har fortalt os rigtig mange ting om klipper og naturen.
Inde på museet har der været forskellige muligheder at lave, som man kun lære noget af.
Vi har været heldige at købe lidt slik i Super brugsen.
Men jeg har haft en rigtig dejlig dag med dem alle sammen.

Logbog dag 2

Jeg blev vækket af Clara på en mærkelig måde og tog mit tøj på.
Jeg gik ud til stuen hvor de andre sad jeg gik op til køen og fik noget morgenmad.
Da jeg  havde spist min morgenmad gik jeg tilbage til mit værelse og tog min jakke og gik ud til de andre.
Vi legede lidt på vipperne og da der var gået noget tid skulle jeg ind på mit værelse for at hente min cykelhjelm.
Ude ved skuret stod alle cyklerne de fleste af dem var sådan nogle drengecykler. Jeg fandt en som i starten var god nok, men hen ad turen blev den virkelig irriterende.

Der var virkelig smukt, det er nok mere spændende at cykle på Bornholm end i København. Mig Katrine og Silje cyklede sammen imens Silje stod og fortalte hvor mange hun kendte her på Bornholm.
Jeg fik vildt ondt i armene.
Det tog os ca 1 time, men da vi var der hoppede jeg ned fra cyklerne og havde helt ondt i kroppen men det gik hurtigt væk igen. Vi satte os på nogle sten og spiste frokost. Da vi blev færdige kom der en guide og som skulle fortælle os alt muligt med klipper og sten. Vi skulle på en rundvisning og se sten og klipper imens han fortalte om dem.
Vi blev færdige og gik ind på museet. Guiden sagde at vi skulle se en fremtidsfilm. Jeg fandt et sted at sidde og filmen begyndte og der blev helt mørkt .På nogle tidspunkter rystede stolene så det blev mere ægte.

Vi blev færdige og så gik vi lidt rundt på museet ind til vi skulle hjem. På vejen hjem cyklede vi lige forbi Super brugsen hvor vi fik lov til at købe noget. Jeg købte mig en pose chips og sodavand. Så cyklede vi videre hen til en rundkirke hvor vi skulle lære lidt om den.
Og så cyklede vi hjem, gik i bad, fik noget at spise og godnat!!

Det var noget af min dag 2.

Onsdag (rønne turen)

Fakta

Der er 141,4 kilometer rundt om hele Bornholm.

De havde bunkere som de kunne gemme sig i i 2.Verdenskrig.

Rønne og Aakirkeby er de to største byer på Bornholm.

Ved det Museum vi var på er der en bunker som Boje gemte sig i.

Der hvor der er en blomster butik ved hjørnet som vi fik set på rundvisningen var en smed.

Smeden der var der for lang tid siden blev bombet en hel almindelig dag hvor alle var glade og ingen vidste at der vil komme et bombardement.

Bornholm blev først besat af tyskerne den 10 april 1940.

Da Danmark blev befriet festede de.

Bornholm troede at de også var blevet befriet som resten af Danmark men kampen på Bornholm var ikke slut.

I 1945 blev Bornholm et vigtigt område for Tyskland.

Bornholm er en ø.

Min oplevelse

Da vi spiste aftensmad tog jeg Selmas brød og Selma siger "HVOR ER MIT BRØD?"
Mig, Alma, Clara, Katrine og Liv begyndte at fnise.
Alma siger "her bare tag mit" og Selma tager det så.
Essie var på toilet og kommer så tilbage og Selma begynde at udspørge hende om hun havde taget brødet, med lidt vrede i stemmen. Imens hun er optaget af det, lægger jeg det brød jeg tog tilbage på hendes tallerken. Så ser Essie at hun har 2 brød på hendes tallerken og så siger hun "ååh slap lige lidt af du har to brød? tog du 3?"
Og vi var bare alle sammen helt flade af grin.
Selma ser forvirret på Essie og ser ned på hendes tallerken og ser at der er 2 brød.
Selma blev lidt flov imens vi alle sammen ved at dø af grin.

Interview

Har du nogensinde været i københavn? (Ja masser af gange)

Har du altid boet her på Bornholm ? (Nej jeg har været har i 20 år og jeg blev født i Glostrup)

Hvilken by på Bornholm er mest hyggelig? (Allinge)

Er der mange turrister på Bornholm om sommeren? (Ja,masser)

Hvad er det bedste ved Bornholm? (Naturen)

Logbog dag 3

Jeg vågnede, tog mit tøj på og gik ud og spiste morgenmad.
Mig og pigerne gik ind på deres værelse og var lidt sammen indtil at det var tid til at komme på tur.
Jeg skulle på museum og lære om 2.verdenskrig. Museet var ikke særligt langt væk fra vandrehjemmet,
men da vi var der så kom vi ind på museet og damen der skulle fortælle om 2.verdenskrig. Var tysker, så det var lidt svært at forstå hvad det var hun sagde, men det var fint nok.
Det var virkelig spændende også fordi stedet vi var på var gammelt, og man følte sig som om man var tilbage i den tid på en mærkelig måde.
Da hun blev færdig med at tale, fik vi en lille pause, bagefter skulle vi høre historien om Boje. Vi skulle gå rundt omkring i byen imens hun fortalte historien om Boje.Da vi blev færdige skulle vi gå i små grupper på cirka 4-5, jeg kom i gruppe med Essie, Hala, Katrine og Frida.

Morten gav os en opgave som vi skulle løse, den gik ud på, at vi skulle først finde adressen, og så finde ud af hvad bygningen i gamle dage blev brugt til. Den første opgave var at vi skulle finde en gul bygning, jeg kan ikke helt huske hvad adressen var, men vi fandt en mand, og vi spurgte ham hvad den gule bygningen blev brugt til i gamle dage.

Han sagde at i 1800 til 1900 tallet blev den gule bygning brugt som en slags brandstation til brand biler fra den gang. Og senere blev den brugt til en vogn hvor at de hentede folk der var døde i det der hed ligvognen. Vi kom igennem alle opgaverne og blev færdige så gik vi over til lærene og gav dem opgaven. Vi besluttede også at lave interviewet nu, så vi fandt en ældre dame hun var virkelig flink. Vi fik hende til at sidde ved springvandet og hun havde meget tid så vi fik lov af hende at filme hende.

Men da vi så filmen igennem var lyden rigtig dårlig og hun var allerede  gået så vi aftalte bar at skrive det ned på mapperne.Efter noget tid gik vi hen til lærene de sagde at vi godt måtte gå ud og shoppe i noget tid. Det eneste der var irriterende var at jeg var mega træt den dag.Tiden gik og så gik vi endelig hjem og fik noget at spise.Vi fik kylling i karry det smagte fint nok og da jeg blev færdig gik mig og nogle andre piger hen Mogens og sagde tak for mad.
Jeg havde det rigtig sjovt hen af dagen:)
Godnat.

Torsdag (busturen)

Fakta

Den femte største skov i Danmark ligger på Bornholm og er blevet plantet,skoven er 200 år gammel.

Der er ca 39.000 indbyggere på Bornholm.

Der har været mange flere indbyggere på Bornholm men fordi at folk godt vil have flere mugeligheder for deres uddannelse så tager de til København.

Der er ikke særlig mange høje bygninger på Bornholm.

Der er meget grønt natur.

Biler bliver ikke brugt så meget.

Der er ingen toge på Bornholm.

Mcdonalds har de ikke på Bornholm, men der har været en gang hvor der blev åbnet en, men det var kun turrester der købte noget.

Der er 7 rundkirker på hele Danmark.

Skove er der meget af på Bornholm.

Min oplevelse

Klaus fortalte os en historie om de underjordiske.

De andre hold før os havde fortalt os om de underjordiske ,så jeg havde glædet mig rigtig meget.

Han forklarede at de underjordiske vil skubbe os når han vil slukke for bussen.

Han slukkede bussen og stod op imens at de underjordiske skulle skubbe os ned af bakke men det ligner at det går op af bakke.

På busturen fik vi en 1 times pause hvor vi kunne købe slik i de forskellige butikker.
Der var Gudhjemspecial som vi gik ind i og der var helt pinkt der inde.
Nogen købte is men jeg købte to karameller.

Der var også en karamel butik hvor man kunne får smagsprøver:)
Det smagte vildt godt, det var ingefær og citron.

Min logbog dag 4

Ja altså min dag startede som den normalt har gjort, med at Clara vækker mig på den mærkeligste måde, hvor hun skubbe mig ned af sengen. Da det blev over stået tog jeg mit tøj på imens jeg var ved at falde i søvn ,fordi jeg var mega træt den morgen.
Jeg gik ind til de andre pigers værelse imens de også gjorde sig klar. De andre piger blev færdige og vi gik alle sammen ud til spise stuen og satte os på bordet. Der var ikke særlig meget kø så jeg skyndte mig op til køen og fik mig noget morgenmad og sat mig ned til bordet og spiste mit morgenmad.
Ude på vipperne sad Alma og Katrine og lavede en konkurrence.
Da Katrine blev færdig gik vi hen til bussen, mig og Essie sad sammen i bussen.
VI kom hen til Opalsøen, Hammershus, Helligdomsklipperne, Ekkodalen og den sorte gryde.
Jeg synes at opalsøen var den smukkeste af dem alle, fordi der var en søer,bjerge, geder og træer der var lidt af det hele.
Det var virkeligt smuk at se på ,så det blev ikke kedeligt, fordi man havde hele tiden noget nyt at se på.
Når man har gået der i lang tid blev man virkelig træt også fordi at man gik næsten hele tiden op af bjerge.
Hammershus er også vildt smuk jeg følte mig slet ikke på Bornholm, jeg følte mig som en turrest det lyder nok lidt mærkeligt, men stedet lignte lidt Italien på en måde:)
Jeg har aldrig set nogen af stederne før så det var bare så fedt at opleve det.
Busturen var nok den fedeste tur af dem alle synes jeg, fordi fik set virkelig mange ting og lært rigtig meget af Klaus som er bus chauffør.
Da vi kom hjem og der var gået noget tid var der aftens mad, vi fik frikadeller med sovs og kartofler mmmhh!! :)
Jeg gik i bad, tog tøj på og gik ud i skoven med Alma og så solnedgangen for sidste gang<3

Imorgen vil der være lidt om min rejse tilbage til København.
Godnat:)

Fredag (rejsen hjem)

Min oplevelse

På færgen havde jeg det rigtig sjovt, fordi mig og pigerne gik rundt og fjollede som Ninjaer

De prøvede hele tiden at få fat på mine chips, men nej det kunne de ikke, fordi jeg er nemlig skarp.

Jeg kan sige at vi grinte vildt meget af hinanden fordi vi så så dumme ud når vi lavede Ninja tricks.

Vi kom ud på dækket igen, men det var rigtig koldt denne gang så vi gik ind igen spiste videre på vores slik.

På bussen tog vi rigtige mange billeder og nogen sov eller snakkede, men jeg var rigtig træt så jeg slappede bare lidt af.

Da jeg kom hjem hyggede mig og min familie, jeg fortalte mest hvad jeg havde lavet på turen og de fortalte hvad de havde lavet og hvor meget de havde savnet mig<3

Hele turen var så fed og jeg vil aldrig glemme den.

Fakta

Bussen vi kørte hjem med er en Volvo og det er den længste bus i hele Danmark.

Færgen hedder Leonora Christina.

Leonora Christina er 112,6 lang.

Leonora Christina har 1400 passager.

Leonora Christina begyndte i Autralien og blev bygget i 2010.

Engang var der en is der hed Krøller bølle is på Bornholm men nu hedder den Bornholmerisen.

På vandrehjemmet er der 24 værelser.

Min logbog dag 5

I dag skal jeg hjem:(

Men jeg glæder mig stadig vild meget til at få set min familie igen<3

Jeg pakkede mit tøj og mig, Liv og Clara gjorde pænt på værelset.Jeg tog mit tøj på og spiste morgenmad sammen med de andre og blev færdig og lavede selvføgelig min madpakke så jeg ikke skulle blive sulten hen af dagen. Efter vi blev færdige tog jeg min kuffert og stilte den ude ved skuret.

Vi skulle være ude af vandrehjemmet kl10:00 så jeg gik ud på legepladsen med Selma, Alma ,Clara, Liv og Katrine og fik leget en sidste gang.På et tidspunkt kaldte lærende os ud til skuret så vi kunne få at vide hvem det var der vandt konkurrencen om det pæneste værelse.Det var desværre ikke mit værelse der vandt, men vi var stadig tilfredse med vores point.Der var gået noget tid og så blev kl10:00 ,og så skulle vi ud af vandrehjemmet.

Vi gik ned til stranden fordi der var stadig lang tid til at færgen sejlede.Vi blev samlet og gik ned til stranden og sad og spiste vores frokost på en bænk.Vi blev der ikke særlig lang tid, fordi vi skulle også forbi Rønne gågade, jeg gik sammen med Ingrid, Clara og Liv.Lærende fortalte os hvornår vi skulle mødes og så gik mig og de andre piger ind i Netto, jeg købte mig nogle chips.

Liv skulle ind i Meny og købe noget frokost, fordi hun ikke fik lavet en madpakke.Liv fik sig noget frokost og jeg købte mig en kanelsnegl og en sodavand. Ingrid og Clara vil ind i Tiger butikken, mig, Ingrid og Clara købte en mars is .Jeg kunne se at klassen stod i kø lige ude for butikken så vi skynde os ud til de andre, vi kom lidt forsent. Vi gik hjem igen til vandrehjemmet for at hente vores kufferter.

Vi skynde os, fordi vi var lidt sent på den.Da vi var der tog vi vores kufferter og skynde os på vej mod færgen.Det gjorde så undt i mine fødder det føltes som om jeg havde en bi i vær fod.

Men vi kom frem og blev tjekket ind og kom ind på færgen, mig, Liv, Katrine, Alma, Clara, Essie og Selma så et sted vi kunne sidde. Færgen begyndte at sejle og jeg tog min chips frem.Så snart de andre så at jeg havde chips kunne jeg se hænder lige foran mig fjæs.Jeg gav dem noget men det var vist ikke nok, fordi de begynde bare at hive chipsne ud at mine hænder.Til aller sidst endte det med at vi alle sammen stod og lavede Ninja tricks.

Det var utroligt hvor meget de piger gør for chips<3

Men vi havde det vildt sjovt vi stoppede aldrig og alle der sad i nærheden kiggede på os, fordi det så sår mærkeligt ud. Jeg havde en rigtig fed oplevelse på færgen:)

Da vi havde været på færgen i ca 1 time og 20 min skulle vi ud og få fat på vores kufferter. Bussen ventede på os og vi fik taget vores kufferter ind.Bus turen var ikke så speciel så jeg slappede bare lidt af, det kunne jeg også bruge lidt af .

Det gik hurtigt og der var gået en 1 time og 30 min. Vores forældre ventede på os ved DGI byen. Min far stod lige ud for bussen så jeg skynde mig ud og gav ham et kram.

Min mor og William kom og jeg havde savnet dem så meget og gav dem et kram, min far tog min kuffert og jeg gik ind i bilen. Jeg kom hjem og gik i bad og fortalte hvor god turen har været.

Godnat<3

Personen/flere som gjorde turen ekstra fed

Det er lidt svært at sige, fordi alle har jo været søde og sjove at være sammen med.

Men jeg fik lært Frida fra U rigtig godt at kende, fordi vi var på tur gruppe sammen og lavede opgaver.

jeg havde aldrig rigtig fået talt med Frida før rejsen, men nu hvor vi har været i gruppe sammen så  samarbedede vi og så er det lidt svært ikke at tale sammen.

Vis vi møder hinanden på skolen så siger vi hej og giver et kram.

Jeg er måske sammen med Selma, Alma, Clara, Katrine og liv på skolen men de har bare været så søde og sjove at være sammen med ,så jeg kunne ikke lade vær med at skrive dem ind:)

De piger er meget nemme at være sammen med vis jeg kan sige det sådan, fordi vi har alle sammen den samme type altså med at fjolle og grine osv.

Så dem kunne jeg slet ikke undvære på den her tur, fordi de lavede min tur ekstra god en den  var før<3