Dag 1:

Logbog dag 1

I dag startede jeg med at stå op spise morgenmad og tage hen til Islev station, og videre til hovedbane-gården. Der mødtes vi under uret klokken 6 og tog ned til toget, hvor vi skulle vente på LP fordi han kom en halv time forsent. I toget fik vi nogen pladser ude ved døren, hvor vi sad i 1 og en halv time, indtil vi kom til Ystad. Derfra gik vi hen til færgen, afleverede kufferterne og taskerne. Inde på færgen købte jeg to bamser /Aigil Pedersen og Ingrid Ingemann/ det brugte jeg halvdelen af mine penge på -.- . Så da vi var kommet til Bornholm, skulle vi hente vores kufferter og tasker og komme hen til vandre hjemmet. Vi gik i 20 minutter i rigtig meget varme det var hårdt selvom man havde en kuffert. På vandre hjemmet fik vi vores værelse at vide, jeg skulle sove sammen med alle dem jeg havde ønsket. Vi havde fået et dejligt værelse til otte personer, og et lille hyggeligt bord.

Fakta Box

Klokken 03.00 startede der et fenomen der hedder "blod måne/ blood moon". Dette sker når jorden skygger for solen så månen bliver helt rød. Dette sker fordi at det røde lys er det eneste lyst der når rundt om jorden. For at komme til Bornholm skal man tage en bus eller tog til Ystad. I Ystad skal man tage færgen (Leonora Christina) til havnen i Rønne. Færgen som sejler fra Ystad til Rønne hedder Leonora Christina som er 112,6 meter lang og er 26,2 og er 8,5 meter dyb. Færgen kan bære 1000 ton og kan indeholde 1400 passagerer og 357 biler som bliver placeret rundt på de tre bildæk og brændstofstanken kan indeholde 160.000 liter. Færgen blev lavet i Australien og sejlet til danmark. Rønne er Bornholms største by og er hovedbyen på Bornholm. Rønne har 13.579 indbyggere og arealet er 588,53 km2. Bornholm har en form som et parallelogram, Bornholm ligger i Østersøen og har et areal på 589,16 km 2. Bornholm har 39.828 indbyggere, det vil svare til at der cirka ville være 67 personer per km 2.

Bornholm bliver også kaldt Solskindsøen eller Klippeøen. Grunden til at folk kalder Bornholm for Klippeøen er fordi den har et fundament af sten og klipper, og Solkindsøen er den bare kaldt fordi folk syntes at der altid er solskind på Bornholm.

Bornholm omkreds er på 141,4 km hele vejen rundt om øen

Dag 2
Logbog dag 2

I dag skulle jeg ud at cykle 32 kilometer. Vi startede i Rønne :d og skulle cykle til Aakirkeby. De cykler vi skulle cykle på var ikke særligt gode de stank af ****, jeg fik en spider-ild cykel der ikke kunne bremse med håndbremsen -.-, eller fodbremsen. Det var ikke særligt hårdt i starten men da der kom bakker var det fordi at alle stoppede midt på dem så man næsten ikke kunne komme op. Da vi var kommet derhen skulle vi hen til noget der hed natur Bornholm, hvor vi skulle have en guide der skulle guide os rundt derude. Vi fik en masse at vide om sandsten og bjerge, jeg ved ikke rigtig hvad det skal bruges til men det var sjovt. I slutningen da vi kom hen til et træ, skulle vi spise myre, det smagte sindsygt surt. Efter det skulle vi tilbage til natur bornholm hvor vi måtte gå rundt selv og kikke, så skulle vi se en lille film der hed "Tidsmaskinen", der handlede om man skulle rejse tilbage i tiden til Bornholm. Da de ikke havde råd til 3D havde de vist det på 3 vægge. Tilbage turen  var meget hårdere, men den føltes kortere, fordi den anden vej var der meget op af bakke, men nu var der modvind. Da vi var kommet hjem skulle vi skrive logbog, og efter det havde vi lidt fritid.

Fakta Box

Bornholm har været mange forskellige steder på verdens korter. Der har en gang ligget et bjerg, hvor der lå klippevægge rundt om. Bornholm har en af verdens få Vandmands fossil, der er kun 4 i verden. Bornholm har engang været en ørken, på det tidspunkt lå det nede ved Afrika, der levede dinosaurer på det tidspunkt. Der er 19 kilometer mellem Rønne og Aakirkeby.

NaturBornholm blev lavet i 2000, af Prins Henrik og Birthe Juel Jensen. Myrer smager af velsmagene citrus, og lugter af det samme hvis du tager hånden over en myrer tue.

Det bjerg der var på Bornholm engang blev sandsynligt vis væk under is-tiden. Grunden til der er så mange sten oppe på land er fordi, de engang lå 3 kilometer under jorden, men efter is-tiden kom de op til overfladen.

Dag 3

Logbog dag 3

I dag var det en gå tur til Rønne, hvor vi skulle til et museum der handlede om kun Bornholm. Det vi hørte om var om WW2 jeg forstod ikke rigtig noget det var kedeligt, der skulle vi sidde 1 time. Efter det skulle vi mødes ved store torv hvor vi fik en opgave for, den hanlede om vi skulle gå rundt til forskellige steder, og spørge Bornholmere om ting. Vi var helt nede ved havnen, de første vi spurgte var Danske bank, de ved alt. Der var ikke rigtigt nogen Bornholmere der viste svarene, jeg tror de fleste var turister. Efter vi havde spurgt og fået svar på alle spørgsmålene, måtte vi gå rundt og kikke. Vi var i Netto, Tiger og Menu. Da vi skulle spise aftensmad, fortalte Morten at han havde fundet noget meget rystende inde i væggen og vi skulle mådes klokken halv 9 ude ved skurvognen. Klokken halv 9 fortalte han historien, og vi fandt ud af at det var et nat-løb (det viste vi allerede). Hans historie var ikke særligt realistisk, vi kom til at gå alt for langt. De voksne prøvede at få os tilbage, men vi hørte det ikke. Da vi selv fandt ud af det gik vi tilbage og i seng.

Fakta Box

Rønne er den største by på Bornholm, der er 13,579 indbyggere. Under 2 verdenskrig brugte de tyske soldater Bornholm som et feriested, hvor de kunne bo i 1234654354353 dage.

Det tyske regering gemte v1 og v2 og ubåde på Bornholm. Der var en rute mellem Bornholm, Sverige og København, de tog flytning fra Bornholm med til Sverige, og hentede våben i Sverige, og tog dem til København.
V1-missilerne som tyskerne gemte på Bornholm, de første og eneste blev brugt til at bombe Storbritannien og ramte den 15 juni 1944. V2 var ikke en missil, men en raket. Den er meget støre den siger mere bum. De satte mål mod det sydøstlige England, og senere mod Belgien. Efter langt tid hvor de havde været gemt begyndte den kolde krig og der blev den brugt. Rakettens teknologi blev senere brugt til at sende menesker til månen.
Wernher der lavede raketten blev senere direktør for NASA's Mashalls Space Flight Center i Alabama han hed Warnher Von Braun. Der ligger 2 bunker inde i Rønne
Dag 4
Logbog dag 4

I dag skulle vi på bustur.vi stod op klokken kvart over 7, morgen maden var stadig den samme, brød med nuttela og cornflakes med mælk. Klokken 9 gik vi ud til bussen, der hed Jan-Ole's, buschaufføren hed Klaus og var det mest seje menneske på hele denne planet. Vi startede med at køre til Rytterknægten, et 20 meter højt tårn, hvor man havde udsigt til en gammel militær-radar og et andet tårn. Efter det skulle vi hen til Ekko-dalen på gå ben, men der var kun 800 meter. Da vi var kommet derhen skulle man gå hen mod det sted hvor der var det bedste Ekko. Det virkede rigtig godt. Så skulle vi videre til Gudhjem og være i en time. Vi var inde i et karamel butik, hvor man fik en smags prøve på en hjemmelavet karamel. Da vi skulle spise frokost sad vi ved siden af Mariane og Morten der sad på en restaurant, mens vi sad ude og spiste lorte madpakke.
Fakta Box

Rytterknægten er det højeste punkt på Bornholm, ved siden af det ligger der en gammel militær-radar og et andet tårn.
Ekko-dalen er Danmarks største sprækkedal, den er 12 kilometer langt. I starten hed Ekko-dalen Kodalen fordi bønnerne fik log til at have sine kvæg her.
Hammershus blev grundlagt i 1200 tallet af kongen Valdemar Sejr. Bornholm har 4 rundkirker, i alt i Danmark har vi 7. De hedder Sct Ols kirke, Øster-lars, Nylars, og Ny kirke. Den største er Øster-lars. Opal søen er en sø, hvor der ligger klipper rundt om med får på. Der ligger også Fyrtårn deroppe
Jons kapel blev brugt til at Jon spredte Kristendommen til Bornholm, der ligger 2 grotter, den ene er der hvor han boede den anden ved jeg ikke noget om, andet end der bor grotte edderkopper.

Dag 5

Logbog dag 5

I dag var det eneste vi skulle var at vi skulle hjem. Vi startede med at stå op, snakke lidt og spise morgen mad. Så pakkede vi, og klokken 10 gik vi ud. Vi skulle alle sammen på stranden og være der lidt og når man havde været der lidt måtte man tage til Rønne.

Det jeg lavede var at se Pede lave syge skillz, ligge på sandet og sove, og spise sand fra en peanut pose.
Så mødtes vi allesammen oppe ved Vandre-hjemmet og gik op til færgen. Så sejlede vi til Ystad og gik ned til en bus tog den og kørte hjem. Den eneste der gad at hente mig var min mor og så kørte vi hjem til det nye hus.

Mennesker fra min gruppe

Tobias var en rigtig guttermand på turen, han holdte humøret oppe, sammentid med han gjorde os alle bange.
Om aftnerne var han en kælling, fordi man ikke kunne ladvære med at fortælle alle de tanker han havde i hovedet.
Og det var for det meste uhyggelige tanker. Han fortalte fx om en Creepy pasta historie der hed Jeff the killer så Alexander blev bange og sov hos mig, Tobias er paranoid.
Det var skide sjovt når alt lyset var slukket og alle bare gik amok, kravlede over broen og hen i andres senge, og forskrækkede hindanden. Alexander bragte et emne op om det der hedder deep sleep, og det blev alle bange for, så han lagde sig hen til mig og så hen til Tobias.
Christoffer har så meget swag , han tog en højtaler med så alle, så vi hørte hele tiden musik.
Peter var også en guttermand ligesom alle andre, han købte fx 8 liter sodavand, og gav mig slik selvom jeg ikke betalte noget, og brugte alle pengene på bamser :D
Det gjorde de allesammen de var alle sammen søde og var dejlige at være på værelse med.
Phillip har de blødeste kinder på hele vandre hjemmet, jeg havde lyst at æde dem.