Mandag

Ankomst

Logbog fra Mandag

I dag vågnede jeg 04:45, da min mor vækkede mig. Jeg gjorde mig klar og tog afsted med min far ind til Hovedbanegården. Jeg skulle til Bornholm med klassen og parallelklassen. Vi skulle mødes under det store ur klokken 6, og da klokken var ca. 06:20, gik vi allesammen ned og ventede på toget. Da toget kom, gik vi ind i det. Vi kørte i ca. en time til halvanden. Da toget stoppede i Ystad, skulle vi allesammen ud, og der kom en kæmpe trafikprop, fordi vi alle skulle have vores kufferter ud af toget. Vores kufferter skulle vi aflevere i nogle vogne. Vi gik ombord på færgen, og da vi havde fundet et bord, spiste jeg noget af min madpakke. Så spillede vi kort i noget tid. Færgen vippede heldigvis ikke så meget, så jeg blev søsyg. Ude på dækket blæste det meget, så jeg kunne ikke lide at være derude i for lang tid. Man fik også meget saltvandsskum i hovedet. Da vi ankom, skulle vi gå 2 km. til vandrehjemmet. Det var et hyggeligt sted med strand 5-10 minutter væk, legeplads, minigolf, fodboldbane, volleyballnet og et par bordtennisborde. Senere gik vi ned til stranden. Nogle af de andre piger tog bare deres bukser af og gik i. Vi gik ind på vores værelse, hvor jeg skulle sove med Laura og Astrid. Ella skulle have sovet med os, hvis hun havde været der, men hun havde det dårligt.
Fakta
I dag har jeg lært, at færgen vi sejlede med hedder Leonora Christina, og det tager ca. en time og tyve minutter. Togturen tog ca. en time og tyve min.. Og at vandrehjemmet hedder Rønne vandrehjem, og at dem der ejer det hedder Per og Mogens. Det er ca. 2 km. fra vandrehjemmet til Rønnehavn. Jeg har også lært, at på vandrehjemmet er der tolv minigolfbaner, en fodboldbane og at der er 26 værelser. Jeg har også lært hvad akro-yoga er, og hvordan man gør det.
Et sjovt minde
Da vi var på færgen, fandt vi et bord og satte os ned. Jeg sad sammen med Mathilde, Hala, Laura, Emilie, Astrid, Frida og Sera. Mathilde havde et spil kort med, så vi spillede fisk. Vi havde det virkelig sjovt og grinede rigtig meget. Så spillede vi tunge og grinede af hinanden hver gang en af os ikke lagde mærke til, at vi sad og rækkede tunge. Så var der en af lærerne, der gik ud på dækket, fordi vi havde spurgt dem mange gange, om vi ikke nok måtte gå derud. Så stoppede vi med at spille kort og gik ud på dækket. Havet var virkelig flot, og der var en regnbue nede i vandet, som jeg tog nogle billeder af. Man kunne mærke, når saltvandsskummet ramte en i hovedet. Så gik vi ind igen og gik bare lidt rundt. Det var en rigtig god sejltur.
Tirsdag
Rønnetur
Interview
1. Hvad er det bedste ved at bo på Bornholm?
Svar: Naturen og roligheden.
2. Hvad er det der er så godt at du hellere vil bo på Bornholm en København?
Svar: Tempoet og alt for meget larm.
3. Hvad ville være mest anderledes vis du flyttede til København?
Svar: Ikke 5 minutter til stranden.
4. Hvornår er det sjovest at bo på Bornholm?
Svar: Forår og Efterår
5.  Generer det  dig med alle de turister?
Svar: Nej ikke rigtigt.
Fakta
I dag har jeg lært, at springvandet midt inde på Rønnetorv blev grundlagt i 1908. Der er et fyrtårn i rønne, der er magen til et andet i Ystad og det er fra 1880. Vi lærte også, at det beskyttelsesrum, der er i Rønne har der boet tyske civilflytninge. Tyskerne ville også gerne have Bornholm, fordi så kunne de få deres store skibe ind. Jeg har også lært, at posthuset for enden af torvet bliver brugt som hotel. Vi fandt også ud af, at Rønne er Bornholms største by, og der bor ca. tretten tusind i byen.
Logbog fra Tirsdag
I dag har jeg været i Rønne, og høre om 2. verdenskrig og se nogle billeder fra dengang. Hende der viste os tingene, fortalte en beretning om en der hedder Børge, og hans historie og han havde da han var 12-13 år, løbet hen til det beskyttelsesrum og været der alene. Han kunne ikke rigtig huske, hvor lang tid han havde været der. Så skulle på skattejagt rundt i Rønne. Senere fandt jeg en som jeg kunne interviewe, så det blev jeg også færdig med. Da vi kom tilbage, gik vi på stranden og badede. Vandet var virkelig koldt, men det var også mega sjovt for vi næsten alle i.
Et godt minde
Var da mig Anna, Mathilde og Emilie gik rundt sammen i Rønne mens vi skulle svare på nogle spørgsmål. Vi hyggede os rigtig meget, og vi gik også i butikker og slappede af. Vi var i Tiger og Netto. I Netto købte vi chips, og bagefter satte os sammen med nogle af drengene fra vores hold ude på pladsen ved torvet, og i Tiger købte jeg en halskæde. Så gik vi videre ned til "toldboden", og der skulle vi finde ud af hvilke tre ting, den har været brugt til tidligere. På papiret stod der at det at "Toldboden" var rødt og havde tre skorstene, men der var to-tre huse der så sådan ud. Så fik vi øje på et skilt hvor der stod Toldboden på. Vi kunne ikke rigtigt finde ud af hvad den var blevet brugt til, så vi gik videre til næste post. Da vi kom tilbage til vandrehjemmet, gik vi ned til stranden og badede. Vandet var iskoldt, men det var stadig sjovt for vi var næsten allesammen i, og vi så hvem der kunne løbe længst ud i vandet.
Onsdag
Bustur
Et godt minde
I dag har jeg været på bustur. Det var rigtig sjovt, efter vi havde været i skoven, kørte vi til Gudhjem, hvor vi fik lov til at gå rundt og købe og slappe af. Jeg gik sammen de samme som om Tirsdagen og også med Delal. Vi gik først ind i stor slikbutik og købte is. Da vi havde spist vores is færdige, gik vi videre og prøvede at finde karamelbutikken, men vi blev nødt til at spørge en gammel dame om hjælp. Hun sagde, at vi istedet for at dreje til højre, som vi havde gjort, skulle vi til venstre. Lige pludselig fik jeg et chok, da der var en ged eller får, der sagde mæh men vi kunne ikke finde det. Vi gik videre og da vi fandt det gik vi ind og der mega mange karameller og bolcher. Vi smagte på forskelige og det bare rigtig sjovt.

Logbog

I dag har jeg været på bustur. Vi mødtes med Claus vores buschaffør. Så kørte vi ud til en skov, hvor der var et kæmpe tårn, hvor man kunne komme helt op i toppen. Jeg var helt oppe i toppen og fik taget nogle billeder. Så gik vi hen til Ekkodalen, og prøvede at råbe forskelige ting. Vi kørte videre til Gudhjem og der fik vi lov til at købe og bare gå rundt i halvanden time. Vi startede med at gå en i slik butikken  hvor vi mødtes med nogen af drengende fra vores hold. Vi købte allesammen en is eller noget andet slik. Vi gik ind i Karamel -Kompagniet og jeg købte to pakker en til min mor og far. Vi kørte til Helligdoms-klipperne gik lidt rundt på klipperne. Vi kom også hen til Hammershus og der gik mig og Emilie bare rundt sammen. Bagefter skulle vi hen til Opalsøen og så gik vi rundt men vi kunne ikke finde vej. Til sidst fandt vi vejen ud også skulle vi videre. Vi skulle rigtigt havdet været henne til Jons Kapel men vi var for trætte. Det var en virkelig sjov tur, syntes jeg.

Fakta

I dag har jeg lært, at Hammershus er en fredet gammel slotruin. Og da den blev ruineret, fik folk, lov til at tage mursten fra den. Men i 1822 blev den, blev fredet som det stadigvæk er. Hvad jeg mere har lært er at Leonora Christine og hendes mand blev spæret inde på Hammers hus på grund af landsforræderi. På et af skiltene kan man se at allerede den gang holdt man regnskab og skrev ned hvor mange ting man havde fået høstet og hvor mange dyr man havde slagtet. Hammers hus er en af de mest besøgte steder på Bornholm det er også Nordeuropas største Borgruin.

Torsdag

cykeltur

Minde

I dag skulle vi høre om grundfjeld på Natur Bornholm. Da jeg hørte det, tænkte jeg, at det ville blive vildt kedeligt, men det var det faktisk slet ikke. En af de andre hold havde fået lov til at spise svampe, og det måtte vi også godt. Vi skulle spise en svamp, der hedder Parresolhat, og den smagte ret godt. Så gik vi videre ned til et sted, hvor man kunne se en flere millioner år gammel havbund. Der var to fossiler af vandmænd, og den ene af dem havde åbenbart haft noget gas i maven. Det mest triste ved turen var, at Anna ikke var med, fordi hun havde brækket armen.

Fakta

På Natur Bornholm lærte jeg, at grundfjeldet på Bornholm er ca. 1,7 milliarder år gammelt. Man kan huske det ved at lægge et og syv sammen, som giver otte, hvilket angiver, hvor mange nuller der skal på til sidst. Bornholm har, i løbet af millioner af år, haft både forskelligt udseende og temperaturer. Fx. har det før været en tropisk ø, hvor der var palmer, andre tropiske planter og nogle mindre dinosaurer. Der har også været en tid, endnu flere millioner år tilbage, hvor der bare var lava, sten og for høje temperaturer til, at der ikke kunne gro noget som helst.

Logbog

I dag har jeg været på cykeltur. Det var både sjovt men og lidt hårdt. Der var på en måde to grupper; en der kørte lidt hurtigt og en der kørte lidt langsommere. Fordi jeg var i den lidt hurtigere gruppe skulle vi vente et par men på et tidspunkt skulle vi vente i længere tid end de andre gange. Det var fordi at Anna havde slået sig men vi skulle bare cykle videre. Da vi kom hen til Natur Bornholm skulle vi høre om grundfjeld. Så skulle vi prøve en biograf hvor man kunne mærke når der faldt sten eller noget andet i den stil.
Fredag

I dag skulle vi hjem. Men før vi skulle med færgen, skulle vi på stranden og bade. Vandet var iskold, så jeg ville ikke i. Desuden gad jeg ikke pakke vådt tøj ned i min kuffert, og der var ikke engang plads. Bagefter strandtureren tog vi hen til Rønne, og der kunne bruge de sidste af vores penge, hvis vi havde nogen tilbage. Jeg havde ikke flere penge, så jeg gik bare rundt sammen med nogle af de andre. Senere gik vi tilbage for at hente vores kufferter og gå ned til færgen. Sejlturen var sjov, og vi hyggede os rigtig meget.

Minde

Var da jeg gik rundt i Rønne sammen med Ida, Anna, Sera, Marius og Virtus. Vi gik først ind i Tiger, og der købte de andre nogle chips. Da vi var færdige derinde, satte vi os ud på torvet. Så ville de andre piger gerne ind Netto, så de gik, og lod deres tasker ligge. Marius og Virtus ville også gerne der ind, så jeg blev siddende. Efter 10 min. tænkte jeg, at det tog temmelig lang tid, men så kom pigerende ud. De sagde, at de troede, at drengende var der med mig, så jeg ikke var alene. Bagefter gik vi ind i Fætter BR, og vi gik hen til et bord, hvor der var nogle BR tegninger, som man skulle farve. Så da vi havde farvet et par stykker, skulle vi mødes, så vi kunne hente vores kufferter og gå ned mod færgen.

Fakta

I dag har jeg lært, at det tager ca. halvanden time fra Ystad til København med en bus. Jeg har også lært, at der er mange menesker i København der ikke kan parkere deres bil ordenligt for de parkere på busparkeringen. Det tager ca. 3 timer fra København til Rønne med bus.

Særlige person

Jeg syntes ikke rigtigt, der kun er en person der har gjort turen god for mig. Men i hvert fald Laura, for hende kunne jeg fortælle, hvis jeg havde lidt hjemve, eller jeg bare var lidt ked af. Jeg syntes også, at Astrid fordi når vi skulle ind på vores værelser, snakkede vi om dagen, og Laura var der selvfølgelig også. Det var også dejligt på turene, at jeg skulle gå sammen med Mathilde, Emilie, Delal og Anna (undtagen Torsdag) fordi vi havde det virkelig sjovt. Og resten af klassen og parallelklassen for både når vi bare på vandrehjemmet men også på allesammen både U, V og X.

Forslag

Hvis man skulle blive ved med at have det samme fællesskab mellem klassen, synes jeg måske, man kunne lave nogle flere ture bare små ture. Men hvis man bare bliver blandet med nogen fra sin egen klasse og de andre klasser. Jeg synes bare sjovere på ture end bare i klasserne. Jeg synes i hvert fald at det lettere, for i timemed dem jeg plejer at arbejde godt med.