Kia's lejrtur til Bornholm
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mandagens Logbog
Idag stod jeg ret så tidligt op fordi jeg skulle på Bornholm med årgangen. Vi skulle mødes ved det store ur klokken 6 på hovedet banegården. Ude på hovedet banegården sagde jeg forvel til min mor, vi gik ned der hvor vores tog skulle holde. Lp var stadig ikke kommet, først var der et tog der stod der da det kørte kom der et andet tog og efter det kom vores tog. Lp nået at komme inden vores tog kom, da han kom klappet vi alle sammen af ham. Oppe i toget tog X klassen vores pladser ( de vidste det ikke ). De gad ikke at flytte sig så Marianne kom og sagde at de skulle flytte sig. Jeg sad sammen med Jessica, Clara og Maja. I toget faldt jeg i søvn, pigerne og Marianne syntes det var sjovt at jeg kunne sove med lam og snak. Efter tog turen skulle vi have en færge. Færgen var ret så stor, først gik man ind også skulle man op af nogle trapper efter trapperene kom shoppen og nogle pladser, så skulle vi op af nogle trapper hvor der var rigtigt mange pladser og toiletter. Jessica, Maja, Clara og mig satte os et sted med bord i midten. I starten havet Jessica og mig det dårligt men efter lidt tid fik jeg det bedre. Vi skulle sejle i en time og 20 min. Efter sejl turen skulle vi gå cirka 2 kilometer, det var mega hårdt at gå. Da vi ankom til vandre hjemmet fik vi udelt vores værelser, mit værelse kom til at blive Maja, Clara og Jessica. Værelset var helt perfekt fordi vi havet haft en mega sjov dag/morgen sammen. Resten af dagen gjorde vi vores værelse pænt og kom en tur ned til stranden

Oplevelse for dag 1

Min oplevelse for dag 1. Det var rigtigt sjovt at ordne sit værelse med de ting man havet med. Alle fra mit værelse havet lidt makeup med, så vi hentet en lille reol fra værelse 10 af, og så spurgte vi Lp om vi måtte få hans og det måtte vi gerne. så alt vores makeup lagde vi øverst på den ene, og den neden under lagde vi Majas neglelak, og nogle af vores neglelak. Under den låg vores børster/karm. På vores anden hylder låg der vores skønheds ting fx ansigts rens og deo og sådan, under den låg der Majas makeup palette og Jessicas spejl, den sidste hylde låg vores shampo, balsam og sæbe.Vores jakker hang vi på bøjler. Vores bord kunne man folde ud så der var plads til 4 personer. På bordet satte vi vores madvare/slik, vores slik, penalhus, og Bornholmermappe. Vi havet også en vask og over vasken havet vi en lille hylde og et spejl, på hylden lagde vi vores tandpaster og vores tandbørster.

1: Bornholm har sin egen færge med navn Bornholmer færge
Tirsdag
-----------------------------------------------
Tirsdagens logbog
Tirsdag morgen vågnet mig og Jessica klokken 6:30 og så gik vi ud cirka klokken 6:40. Louis, Jakob og Søren var også vågnet. Mig og Jessica skulle på bus tur med Tobias og Alexander, de sov stadig Louis, Jessica og mig valgte at vække drenge. Vi gik der ind og var ved at dø af grin. Peter var vågen men det vidste vi ikke så han sagde bøh!, mig og Jessica blev mega forskrækket
og skreg lidt. De andre drenge vågnet, vi stod bare stille og sagde godmorgen også løb vi ud fra værelset. Klokken 9 kom der en bus der hentet mit hold. Først kørte vi til det højeste punkt på Bornholm. Jeg blev lidt bange der oppe fordi jeg har højdeskræk. Jeg tror at Lp syntes at jeg så sjov ud fordi jeg låg ned deroppe. Så efter det igennem en skov hen til Ekkodalen. Ekkodalen siger lidt sig selv det er et sted hvor man råbe hvad drikker møller... øller eksembel. Vi råbte også hvem elsker Nutella... Ella, hvem elsker pasta... Asta, og sådan  noget. Bussen kom og hentet os efter Ekkodalen. Vi kørte til Gudhjem bagefter Ekkodalen. Jessica og mig købte en Gudhjems super special til deling den var med Lion, Kokos, Vanilje, Smarties og Naugat. Efter Gudhjem kørte bussen os til den sorte gryde. Vi gik cirka efter 30min. Så kom vi til Hammershus  hvor mig og Jessica havet det mega sjovt, vi leget model og sang en sjov sang. Så kom vi til Opal søen, hvor mig og Jessica forvild. Der var rigtigt pænt, klipperne var høje og søen var helt lyse blå. Til sidst tog vi til jons kapel hvor vi kravlet ned i et lille hul for at komme til hans hule. Jeg var den første der skulle kravle der ned, det var lidt uhyggeligt men sjovt nok. Da vi kom hjem slappet vi bare af og spiste aftensmad og sådan

Oplevelse for dag 2

Det var rigtigt sjovt at sidde i bussen fordi Jessica, Søren, Jakob og mig havet det rigtigt sjovt sammen Tobias og Alexander var der også men de var ikke lige så meget med i "sjov gruppen". Det var sjovt fordi vi snakket meget sammen sådan lidt om Bornholm og nogle gode jokes. Mig og Jessica havet lige spist en stor is så vi havet det lidt dårligt, vi kunne ikke spise mere eller noget. Vi var begge to rigtigt tørstige så vi drak begge noget vand, ligepluslig lavet vi det til at se hvem der kunne drikke flasken hurtigst, vi havet ikke sagt nået til hinanden men vi gjorde det bare. Efter at have spist en stor is og have drukket en hel flaske vand gjorde vores maver mega ondt. Efter alle turene og vi skulle køre helt hjem sad jeg med drenge imens Jessica sad foran os. Det var sådan nogle sæder hvor der var plads til 5. Vi spiste lidt slik og det var mega hyggeligt. Til sidst var jeg ved at falde i søvn men sov ikke. Det var en rigtig god bus tur, vi blev meget bedre venner og havet det mega sjovt sammen.

1 Bornholm har solgt navnet Krølle-bølle til et Norsk firma
2 Bornholms højeste punkt hedder Rytterknægten
3 Bornholm har ikke nogle Mcdonald
4 Bornholm har både Krølle-bølle og de under jordiske trolde
5 Bornholm har deres eget sprog

Onsdag
------------------------------------------
Onsdagenes logbog
Idag skulle jeg på cykel tur. Vi kørte klokken 9:30 afsted på vores cykler. Lp kørte forrest og Sofie køre bagest.
Vi kørte gennem en skov med er godt tempo. Da vi havet kørt cirka 4 kilometer holde vi en lille pause.
Lp ringet til Sofie for at høre hvor hun var henne, Sofie sagde at hun måtte cykle tilbage med en. Lp blev nød til at vælge nogen der skulle være bagtrop, mig og Jessica ville gerne være bagtrop så vi spurgte Lp. Mig og Jessica blev bagtrop.
I starten gik det meget godt med at være bagtrop, men til sidst blev det lidt hårdt fordi der var så mange bakker. Efter 19,3 kilometer ankom vi til en museum som hedder Natur Bornholm.
Efter Natur Bornholm tog vi til Super brugesen og købte chips.

Oplevelse

Min oplevelse for Onsdag. Det var en rigtig sjov cykel tur, men det der gjorde det ekstra sjovt var Søren. Søren kan godt cykle men nogle gange laver han lidt et halvt styrt og det ser altså mega sjovt, man er altid ved at køre en i ham det er jo ikke sjovt men når han laver det der halvt styrt ser det bare så sjovt ud. Vi var noget over halv vejs, vi kørte ved sådan nogle marker. Ligepluslig køre søren ned af en meget lille bakke sådan ned til korne han vælter så lige der ned, og detser så sjovt ud. Vi råber til Lp at de skal stoppe fordi at vi bagud fordi Søren faldt. Mig og Jessica for mega meget grine flip. Han slog sig ikke og han grinte selv af det. Det var ikke første gang det skete en fra U hvor stod for tæt på kanten også gled han ned. Det var mega sjovt. Jeg har selvfølgelig fået lov til at skrive om ham. Det var vært fald en mega god tur. Det var også mega sjovt da der var en U der stoppet også stoppet Jessica op også kørte jeg op i Jessica, Tobias som var bag mig kørte op i mig, Alexander som kørte bag Tobias kørte op i Tobias så Tobias væltet, Jakob væltet også. Man kan næsten sige det var domino.

1 Bornholm har et forstenet sø
2 Der er 145 kilometer til København fra Rønne
3 21% af Bornholms areal er skov
4 Bornholm har Danmarks 3. største skov
5 Bornholmer færgen blev grundlagt i 1866
Torsdag
----------------------------------------
Torsdagens logbog

Klokken 10:15 skulle vi ned i Rønne by, og lave en slags skattejagt. Skattejagten gik ud på at spørger nogle Bornholmer for at finde de forskelige steder og info om forskelige ting. Vi var cirka hele Rønne rundt. Vi var nået til et spørgsmål hvor vi ikke kunne finde ud af hvad svaret, en fra U gik ind til en bank for at spørge. Asta og mig syntes det var lidt en dum ide. Han kom ud og havet svaret på spørgsmålet, det var rigtigt sjovt så vi grinte lidt af det. Asta og mig ville gerne være hurtige færdige fordi at bagefter måtte vi tage rundt på torvet og shoppe. Efter skattejagten måtte vi selv vælge hvem vi ville gå sammen med, Jessica, Ella, Asta og mig aftalte at lave en gruppe hvor vi gik sammen og shoppet. Først gik vi ind i Tiger den var på 4 etager, den var mega stort. I Tiger kigget vi på mange forskelige ting som vi gerne ville have, men vi gad ikke købe det for vi vidste ikke helt om vi ville komme til at bruge det. Vi gik derned hvor der var slik. Jeg købte en stor Slikkepind og en karamel pose med frugt karameller. Vi valgte at gå i Søsterne grene efter Tiger. I Søsterne grene købte jeg ikke noget, Søsterene grene var også stor. Vi ville prøve at finde H&M, vi blev nød til at finde et kort for at se hvor den låg. Over ved H&M låg der H&M og nogle andre butikker det var ligesom et mini center. Efter turen til Rønne torv tog vi hjem. Over ved vandre hjemmet gik mig og Jessica i bad, vi skulle jo gøre os klar til festen.
Vi skulle spise klokken 18:00, vi skulle have frikadeller med kartofler og brun sovs. Nogle af drengene havet deres fest tøj på, men pigerne ventet til festen skulle starte.
Vi gjorde os klar med makeup og glattet håret.
Festen var fin, Mig og mit værelse skulle danse Disco foran alle.

Oplevelse

min oplevelse for Torsdagen
Jeg syntes det var rigtigt sjovt dag vi skulle gøre os klar til festen og selve festen hvor jeg skulle danse.
Efter aftensmad skulle vi ordne os vi havet 30 minutter.
Jessica klattet sit hår, imens tog jeg mit fest tøj på. Det var pink party, så jeg havet købt en pink kjole.
Molly havet den samme kjole som mig så vi aftalte at gå ind sammen.
Efter Jessica havet glattet hendes hår skulle hun glatte mit hår, det tog cirka 5-10 minutter. Vi skulle til at lægge vores makeup.
Jeg lagde en pæn pink blush, mascare og en puder.
Jessica og mig skulle lave noget til festen uden de andre fordi de var taget afsted så vi valgte at danse vi øvet den hele morgen.
Vi fortalte det til pigerne. I starten gad det ikke være med, men til sidst lavet vi en aftalte vi at de skulle gå ud på et tidspunkt også var det kun mig og Jessica. Da vi danset klappet alle og det var mega sjovt.

1 Østerlars rundkirke er den største rundkirke i Danmark
2 Bornholms sprog er det sværeste at forstå og lære
3 Der er rigtig mange klipper på Bornholm
Fredag
-------------------------------------------
Fredagens logbog - Oplevelse
idag skulle vi hjem. Først skulle vi pakke en madpakke og rydde op på værelset. Efter det tog vi ned til stranden og lavet.
Bølgerne var høje. Vi fandt på sådan en leg hvor at vi stod ved vand kantet også når bølgerne kom så løb vi væk. Clara blev våd så vi mig og Clara gik tilbage til vandrehjemmet for at hente tørre sokker. Efter det så danset vi et sandet, og Lp filmet os. Vi skulle mødes med dem der havdet været nede i Rønne, vi mødtes ved vandrehjemmet. Vi gik ned til færgen med vores kuffeter og tasker. Oppe på færgen købte jeg noget slik, fordi at jeg fik det dårligt og jeg ikke noget slik/mad. Jeg fik et dårligt fordi båden vippet så meget.
Efter sejle turen havet jeg spist en lille slik pose. Vi skulle finde vores bus der skulle køre os fra Sverige til Danmark. I bussen sad mig og Clara sammen, ved siden af os sad Jessica og Maja, foran Jessica og Maja sad Tobias og Philip. Jeg delte mine chips som jeg havet købt på færgen med Jessica, Clara, Maja,Tobias og Phillip. Der var også andre der fik men dem jeg delte mest med var dem.
Efter alle de chips var jeg blevet mega tørstig og havet ikke mere vand. Jakob fra klassen havet noget vand jeg måtte få jeg drak halvdelen af hans vand, de andre fra klassen delte den anden halvdel. Efter nogle 10-20 minutter blev jeg tørstig igen, Tobias og Phillip havet fået en vand fra Vitus. Jeg spurgte om jeg måtte få noget, det måtte jeg gerne. Clara drak en lille tår mens jeg drak halvdelen igen. Drenge kigget bare på mig og sagde at det ikke var så meget de mente, jeg sagde bare jeg var tørstig , det var mega sjovt. Bus turen gik ellers fint nok jeg fik lidt af Vitus sodavand og sådan.
Det var dejligt at se sine forældre igen og komme hjem til sin hund og have sin ipad, mobil og sådan

En person som har gjort min hyttetur ekstra god
------------------------------------------------------------
Den person som har gjort min hyttetur ekstra god er Maja.
Maja har gjort min hyttetur god fordi hun altid har været der og støttet en ligemeget hvad.
Hun lyttet altid til ind ligemeget hvor kedeligt det var for hende. Hvis mig Jessica og Clara blev uvenner var hun der altid for at hjælpe os med at løse det. Hun har været sjov, glad, trøstende og hjulpet mig med alt jeg havet jeg brug for.
Maja har virkelig været en stor hjælp for mig. Hvis Maja en dag for brug for hjælp ville jeg være der for hende.