tur til BORNHOLM
7.Bornholm er en klippe ø
8.Bornholm har sin egen færge

Logbog

Dagen startede med at jeg skulle så op kl 5.00 om morgen, vi skulle være på Københavns hovedbanegård kl 6. Vente på LP i 20 min, nu var LP kommet og vi skulle med toget til stad. Da vi var kommet til stad skulle vi vente på færgen det tog lidt til, nu var vognene hvor vi skulle ligge vores bagage. Da vi var ombord på færgen købte mig, Alex, syl, Chris, Tobias og Phillip en masse slik jeg tror at vi købte 3 kg slik. Endelig var vi i land på Bornholm vi skulle gå 2 km til vandrehjemmet og det var en meget kedelig tur og hård tur fordi vi havde meget tunge tasker på. Da vi var på vandrehjemmet skulle vi ind i spise stuen og holde måde, vi skulle have at vide hvad hvem vi skal sove på værelse og hvilke regler der er jeg skulle sove på værelse med Alex, Phillip, Chris, Syl og Tobias efter det gik vi på stranden og så skulle vi spise aftensmad vi fik pasta med kødsovs og så skulle vi i seng.

oplevelser

Jeg stod op kl 5.00 fordi jeg skulle til Bornholm sammen med min klasse, jeg havde fået af vide at månen ville være rød og det så virkelig flot ud.

Jeg skyndte mig at spise morgenmad og pakke min taske helt færdig og så skulle jeg af sted. Jeg skulle være på Københavns hovedbanegård kl 6.00 fordi jeg skulle mødes med min klasse. Det tog cirka 1,5 time med i toget. Nu skulle vi med færgen og det tog Ca. 2 timer, da vi var i land skulle vi gå 2 km til Rønne vandrehjem da vi var der skulle vi pakke ud og så skulle vi gå en tur til stranden og de voksne skulle vise os vor langt vi må gå hen. Kl 7.00 skulle vi spise aftensmad vi fik pasta med kødsovs. Og kl 8.00 var der skovstartego. Kl 8.30 skulle vi  ryde op på vores værelser fordi der var en konkurrence om hvilket værelse der var bedst til at ryde op så der kom en lærer ind og gav os point vi fik 7 points. Kl 9 skulle vi ligge i vores senge og sove.

TIRSDAG

Indsæt
billede / video eller lyd
Logbog
Dagen startede med at vi stod op kl 7.00 fordi der var nogle piger der vækkede os. Vi tog tøj på fordi vi skulle ud og spise morgenmad der var müsli, cornflakes, havregryn, yoghurt, mælk, brød, nutella og honning. Jeg spiste morgenmad og lavede en madpakke jeg skulle på cykeltur med mit hold vi skulle cykle 32 km vi skulle ud til et museum der hed natur Bornholm vi fik en rundvisning af en man der var ret kedeligt. efter rundvisningen skulle vi se en film som handlede om jordens udvikling den var ret sjov. da vi kom hjem satte vi os ned og spiste slik. Og kl 6.00 skulle vi skrive logbog, og så skulle vi vi spise kylling i karry og efter aftensmaden måtte vi lege skovstartego og så skulle vi i seng.
Indsæt
billede / video eller lyd
oplevelser
det startede med at vi stod op mega tidligt og så skulle vi spise morgenmad. Så skulle vi lave vores madpakker jeg lavede 2 rugbrøds mader med skinke. Da jeg havde lavet min mad pakke skulle jeg pakke til cykelturen til naturBornholm, vi fik nogle rigtig dårlige cykler vi skulle cykle 32 km i alt. Da vi kom til naturBornholm skulle vi have en runvisning af en mand han fortalte os noget om grannit han fortalte os at grannit har været lava inden det blev til grannit og så fortalte han os også at museet blev lavet af et jordskælv ikke indretningen men der var en hul igennem museet som et jordskælv har lavet. Så var der også et sted hvor man kunne springe 1.000.000 år tilbage i tiden. jordskælvet har også lavet en lille klippe.
der var et sted hvor der var rigtig meget sten og der var et brandmands mærke i en sten. efter vi havde fået en rundvisning måtte vi selv gå rundt på museet. Nu skulle vi hjem vi skulle cykle 16 km til vandrehjemmet men først skulle vi ind i super brugsen og der købte jeg 8 liter cola med syl og så skulle vi også stoppe ved en rundkirke der hedder nylars.
Fakta
Bornholm har været mange forskellige steder henne på verdens kortet. Der har engang ligget et bjerg, hvor der lå klippevægge rundt om. Bornholm har en af verdens få vandmands fossil der er kun fire i verden.
Bornholm har engang været en ørken, på det tidspunkt lå det nede ved Afrika, på det tidspunkt levede der dinosaurer.
Der er 19 kilometer mellem Rønne og Aarkirkeby.
Natur-Bornholm blev lavet i år 2000, af prins Henrik og Birthe Juel Jensen. Myrer smager af velsmagende citrus og lugter af det samme som hvis du holder hånden over en myretue.
Det bjerg der var på Bornholm engang blev sandsynligt vis væk under istiden.
Grunden til der er så mange sten oppe på land er fordi de engang lå 3 kilometer under jorden, men efter istiden kom de op til over fladen. Bjerget blev lavere fordi der kom vand ind imellem revnerne og så da det blev koldt begynder vandet at fryse og blive koldt så det fryser til is og dermed sprækker.
ONSDAG

Logbog

dagen startede med at vi stod op kl 7.00 og der var morgenmad kl 8.00 så der var masser af tid. da klokken var 7.45 gik vi ud og spiste morgenmad, da vi havde spist morgenmad lavede vi vores madpakker. Kl 9.00 skulle vi afsted vi jeg skulle på gåtur til rønne og der skulle vi på museum og det handlede om 2. verdenskrig det var meget sjovt da vi var færdig på museet fik vi nogle sedler med nogle spørgsmøl som vi skulle svare på, det sidste der stod på sedlen var at vi skulle vi lave et interview med en bornholmer. efter vi havde lavet de opgaver måtte gå rundt i rønne og købe ting. Da klokken var 1.00 skulle vi mødes med lærerne igen og så skulle vi hjem til vandrehjemmet der gik lidt tid før de andre hold kom hjem men så spillede vi minigolf og spiste slik. Da de andre var kommet hjem skulle vi skrive logbog. Da vi var færdig med logbogen måtte løbe rundt og lege men kl 7.00 skulle vi spise aftensmad vi fik skinke og flødekartofler. Efter vi havde spist aftensmad måtte vi lege skovstartego efter skovstartego skulle vi ryde op på vors værelser og så skulle vi i seng.

Fakta
1.Bornholm besættelse under 2.verdenskrig varede fra den 9. april 1940 til den 5. april 1946.
2.den sovjetiske besættelse af Bornholm varede fra den 9. maj 1945 til den til den 5 april året efter.
3.Bornholm havde nemmere med at få med under 2. verdenskrig
4.Bornholm blev brugt som ferie ø til tyske marine folk som var på orlov
5.Bornholm blev bombet meget under 2. verdenskrig
6.da rønne blev bomben var der ikke nogle alarmer der ringede fordi at russerne tit kom med flyvebreve
7.da den allerførste bombe faldt sprang alle vinderne på et hus
8.der var flere tyskere der døde end Bornholmere fordi de bombede der hvor tyskerne var

TORSDAG
jhg

logbog

vi stod tidligt op og spiste morgenmad vi fik det samme som vi plejer at få, jeg lavede en madpakke og pakkede min taske idag skulle jeg på bustur. Kl 9.00 kørte bussen det var en god bustur, ham der kørte bussen hed Klaus han fortalte om masser om Bornholm og om krøllebølle. Det første sted var rytterknægten som er et kæmpe stort tårn man kan gå op i. 2 stop vi var på busturen var ekkodalen det er en kæmpe dal hvor der er ekko overalt og det er også rigtig flot. 3 stop var gudhjem i gudhjem kan man få danmarks største is og mega gode karameller og alt muligt anden. 4 stop den sorte gryde og der kan man gå ned i en grotte og der er en masse klipper. 5 stop var Hammershus som er en kæmpestor ruin som har været en borg som er blevet brugt til at beskytte Bornholm og den er også blevet brugt til fængsel. 6 stop var opalsøen som er en kæmpe stor sø som man kan svæve i svævebane om sommeren, det er også der tempelriddernes skat er spillet i en af scenerne. det sidste stop var jons kapel hvor der var en grotte man kunne gå ind i og man kunne også gå op på en klippe. Da klokken var 3.00 skulle vi hjem, da vi var hjemme skulle vi skrive logbog og spise slik.

fakta
1.Hammershus blev grundlagt i begyndelsen af 1200 tallet .
2.i 1265 blev borgen erobret af Erik klipping.
3.jon blev sendt til Bornholm for at gøre Bornholmerne kristne.
4.senere blev der lavet en prædikestol på jons kapel.
5.ekkodalen er den længste sprækkedal i danmark.
6.klipperne langs den ene side kaldes styrtebakkerne
7.gudhjem er en by på det nordøstlige Bornholm med 715 indbyggere.
FREDAG

logbog

vi stod op kl 7.00 og gik ud og spiste morgenmad vi fik det samme som vi plejer at få. Idag skulle vi hjem så efter morgenmaden pakkede vi vores ting og gik udenfor. kl 9.00 gik vi på stranden og vi hoppede ned fra klipper og landede i sandet, efter lidt tid måtte vi gå ind til rønne eller blive på stranden jeg blev på stranden sammen med nogle andre. Og idag fik vi også at vide hjem der vandt rengørings konkurancen det var Søren, Louis og Jakob der vandt for vores klasse. Da klokken var 11.00 skulle vi gå 2 km til færgen. Det var en god tur med færgen jeg havde ikke fler penge tilbage så jeg kunne ikke købe noget slik. Da vi var i land gik vi over til bussen det tog cirka 1,50 time. Da vi kom til hovedbanegårgen hentede min mor mig og jeg blev kørt hjem af Louis mor.