Min lejrskole - bornholm

- lavet af Astrid 6.u

Mandag

Hvad vi lavede mandag + udsnit fra logbog

Jeg vågnede kl. 05.00 og gjorde mig klar til at køre. Bagefter sagde jeg farvel til min mor, og så kørte mig og min far hen til hovedbanegården, fordi jeg skulle på lejertur med hele årgangen. Vi skulle køre med tog til Ystad. På togturen kørte vi forbi en masse tåge. Da vi kom til Ystad, skulle vi stå i kø i lidt tid, og så gik vi ombord på færgen. Det gyngede kun lidt på færgen, men når man gik ud på dækket blæste det meget. Efter sejlturen skulle vi gå ca. 2 km hen til vandrehjemmet. Efter at vi var gået 2 km,  kom vi til vandrerhjemmet. Henne på vandrehjemmet sagde de voksne en masse ting til os om vandrehjemmet og turene, vi skulle på de andre dage. Efter det fik vi sove grupper og værelser. De sagde også, at der var en konkurrence om, at det værelse der var pænest, fik en premie, så derfor fik vi tid til at gøre vores værelser pæne. Så fik vi lov til at gøre, hvad vi ville, indtil lærene tog os med på stranden og bade. Det var sjovt at bade, selv om at det var koldt. Så havde vi igen fritid, indtil vi skulle have aftensmad.

Minder
1. Det var rigtigt sjovt at være ude at bade, fordi der næste ikke var nogle, der havde badetøj med.

2. Da vi skulle sove, var det ret kedeligt, fordi Luna bare lagde sig til at sove med det samme. Så mig og Laura viste ikke hvad, vi skulle tale om så, vi lyttede bare til hvad Hala, Mathilde og Emilie sagde gennem vægen. Vægene var nemlig overhoved ikke lydtætte, så vi kunne høre alt hvad de sagde. Det var meget sjovt, fordi de talte om nogle sjove ting. Efter at vi havde lyttet, lyste mig og Laura Luna i hoved med sin lommelygte, og Luna sov bare.

Fakta box - mandag

1. Færgen hed Leonora Cristina, og det tog 1 time og 20 minutter at sejle.

2. Man skulle sejle fra Ystad i Sverige, og togturen til Ystad tog 1 time og 30 minutter.

3. Vi lavede også akroyoga, hvor jeg lærte at stå på hoved på en meget underlig måde. Jeg lærte også mange andre øvelser, f.x en hvor jeg kan ligge på ryggen med strakte ben, og så kan Laura sidde oppe på mine fødder. Mig, Laura og Luna lærte også mange andre ting sammen med Sofie.

Tirsdag

Hvad vi lavede tirsdag + udsnit fra logbog

Om tirsdagen skulle jeg rigtigt have været på Rønnetur, men Emilie slog sit håndled, så hun ikke kunne cykle, og så byttede vi, så jeg kom på cykeltur i stedet for, og hun kom på Rønnetur. Vi skulle cykle ca. 20 km. Hen til et museum der hed Naturbornholm, hvor der var en mand, som fortalte os om naturen på Bornholm. Manden fortalte os en masse os et jordskælv, istiden og hvorfor Bornholm ser ud som den gør. Vi smagte på en svamp og mig og Frida spiste også myrer sammen med nogle andre. Man skulle mase myren, før man spiste den. Den smagte i starten af koriander, og så kom der sådan noget flydende ud, der smagte af citrus. Efter det skulle vi indenfor i sådan en lille biograf, som de kaldte for tidsmaskinen, og derinde så man en lille film om Bornholm. Efter det cyklede vi videre til Ny Lars Rundkirke, hvor vi fik noget at vide om kridtmalerierne.

Fakta box - tirsdag

1. Om tirsdagen lærte jeg om Bornholms natur. Jeg lærte, hvorfor der er klipper på Bornholm, og hvad istid har gjordt ved dem. Jeg lærte også, at Bornholm har haft mange forskellige klimaer og at øen har flyttet sig med tiden.

2. Jeg har også lært noget om Ny-Lars rundkirke. Jeg lærte at de fleste bornholmere hedder Kofoed til efternavn. Jeg lærte også nogle ting om kridt malerierne i kirken. Vi lærte også,hvad de forskellige bygninger var blevet brugt til.

Minder
1. Det var en sjov cykeltur fordi, Mariane havde sagt, at vi skulle cykle 13 km for at komme til Naturbornholm, men vi skulle cykle 19 km. Så efter at vi havde cyklet 13 km, spurgte vi hende, om vi ikke snart var der, men så sagde hun, at der var 5 km igen.

2. Det var også rigtigt sjovt at cykle, fordi Frida overhovedet ikke var god til at cykle ordenligt , hun slingrede meget og overhalede ind mellem to andre, og mange andre underlige ting. Det var rigtig sjovt at se på, og det var også sjovt, fordi hun selv sagde, at hun var dårlig til at cykle pænt.

3. Det var rigtigt sjovt at spise myrer, fordi normalt tager man jo ikke bare en myre fra et træ, og spiser den.
Onsdag

Hvad vi lavede onsdag + udsnit fra logbog

Om onsdagen skulle jeg til Rønne. Først skulle vi på muserum, hvor vi lærte om 2. verdenskrig på Bornholm. Efter muserummet skulle vi på en slags skattejagt, hvor vi fik et papir med 10 opgaver, vi skulle løse ved bla. at spørge folk vi mødte.  Vi blev delt op i grupper, og så skulle vi skrive et interview og gå i gang. Jeg tror faktisk, at vi kom rund i hele Rønne på den tur. Vi kom hen til en præstegård, et tårn, Jomfrustiftelsen og mange andre ting. Efter at vi havde lavet opgaverne og interviewet, fik vi lov til at gå rund i byen for os selv. Vi var inde i mange butikker, og jeg købte også gaver til min familie.

Da vi kom hjem fra Rønne, tog vi på stranden og badede i det kolde vand.

Om aftnen var der natteløb, men det gik ikke helt så godt.

Minder
1. Mit ene minde fra om Onsdagen var, da mig og Ida hele tiden gemte os for Albert. Der var sjovt, fordi vi gemte os hver gang, han vendte ryggen til. Vi skulle gemme os i netto, men døren åbnede ikke, så mig og Ida stod og viftede med armene uden for netto, indtil at dørene åbnede, men da vi kom ind, gik vi ud med det samme. Vi gemte os også i mange andre steder fx Sports master og bag lygtepæle.
2. Om onsdagen havde de voksne lavet natteløb, men det gik ikke helt som forventet. Natteløbet gik ud på, at vi sammen skulle finde nogle hagkors i skoven og så synge den danske nationalsang, men halvdelen af os kom til at gå den forkerte vej. Jeg var en af dem, der var gået den forkerte vej, så da vi ikke kunne finde de andre, vidste vi ikke, hvilken vej vi skulle gå. Først gik vi den ene vej, men så fandt vi ud af, at det var den forkerte vej og så vendte vi om. Tilsidst gik vi bare tilbage til vandrerhjemmet. På vejen mødte vi Sofie, og hun sagde at de allerede havde sunget. Da vi kom hen til vandrerhjemmet, så vi at alle de andre var kommet tilbage og bare sad rundt om en stort bål.

Fakta box - onsdag

1.Om onsdagen lærte jeg om 2. verdenskrig. Vi hørte om en dreng, der hed Boye, som var på vej hjem fra skole da Bornholm blev bombet. Han skulle hurtigt ned i et beskyttelsesrum, med nogle andre han ikke kendte.

2. Jeg lærte også om, hvad nogle af bygningerne var blevet brugt til i gamle dage, der er fx et fyrtårn, der ligger i Rønne som også ligger i Ystad, og et springvand der er lavet af en japaner. Der ligger også et solur, som jeg syntes så mærkeligt ud.

Interview
1.  Har du været i Kbh ?

Ja jeg har været i Kbh

2.  Hvad syntes du var anderledes ved Kbh ?

Jeg syntes at de fleste ting var anderledes der var fx. flere mennesker og byen var meget større.

3.  Har du nogensinde tænkt på at flytte til Kbh ?

Nej jeg har ikke tænkt mig at flytte til Kbh

4.  Har i nogle andre traditioner ?

Nej vi har ikke andre traditioner på Bornholm

5.  Har du familie andre steder i Danmark ?

Ja det har jeg

6.  Hvad er typisk for en bornholmer at købe ?

Ikke noget særligt, man køber mest det samme som i Kbh

Torsdag

Hvad vi lavede torsdag + udsnit fra logbog

Torsdag var jeg på bustur. Først var vi oppe i Kongemindet. Det er et 20 meter højt tårn, men jeg syntes overhoved ikke, det føltes som om, at det var 20 meter. Da vi allesammen var kommet ned, gik vi videre til Ekkodalen. Det var sjovt at løbe på vej ned til Ekkodalen, fordi at der var en masse små sten, man kunne hoppe over og sådan nogle ting. I Ekkodalen var der selvfølgelig ekko, så vi råbte alle mulige ting, men jeg syntes faktisk ikke, at der var så meget ekko. Efter Ekkodalen skulle vi til Helligdomsklipperne. Hvor vi skulle ned i en grotte, men vi kom ikke særlig langt ind, fordi at dem der gik forrest, sagde at man ikke kunne komme længere. Men da vi havde været der et stykke tid, skulle vi videre til Gudhjem. I Gudhjem fik vi 1 time til at gå rundt. Vi var inde at købe en is og nogle andre ting. Jeg syntes at Gudhjem var en hyggelig by, fordi at den var så lille, og der var ikke særlig mange mennesker. Så tog vi til Hammershus, som var en kæmpe og flot ruin. Mig, Ida, Frida og Hala legede, og tog nogle billeder ved Hammershus. Bagefter Hammershus tog vi til Opansøen, hvor vi også tog billeder og gik en tur op ad klipperne. Og til sidst skulle vi til Jons kapel, hvor man skulle ned ad en lang trappe, for at komme til nogle klipper som man kunne kravle lidt på. Så tog vi hjem, og om aftnen var der fest.

Fakta box - torsdag

1. Jeg lærte, at Mac Donald i USA hellere vil have lidt rådden fisk i stedet for frisk fisk. Vores buschauffør sagde, at Bornholm havde prøvet at flyve fisk til USA i stedet for at sejle fisken, men USA ville ikke have fisken så de sendte den tilbage igen, de syntes nemlig at fisken var for frisk og derfor smagte for meget af fisk

2.  Jeg lærte også, at Hammershus har været brugt som borg, og at det var der Leonora Cristina sad i fængsel. Hun sad i fængsel i 11 måneder i Hammershus.

Minder

1.  Imens vi spiste, fik jeg så meget grineflip, at jeg ikke kunne spise, men så blev jeg endelig færdig med at grine, og så spiste jeg bare vild hurtigt. Efter det var jeg så træt, at mens de andre gjorde sig klar til fest, lå jeg bare i Idas seng.

2. Til festen skulle alle sovegrupper vise en ting for de andre, så efter at vi havde set nogle af de andres ting, spurgte Sofie, om vi ville med ind og øve akro yoga,fordi at vi havde nemlig ikke rigtigt nået at øve det. Lige da vi gik ind til festen igen, var det vores tur til at vise noget så vi viste vores akro yoga, og festede så vidre. Nogle af drengene fra x - klassen havde lavet sådan en leg, hvor de skulle slå lærene i røven med noget, og så skulle lærene gætte hvad de blev slået med. Det var ret sjovt at se lærene blive slået i røven.

Fredag

Hvad vi lavede fredag + udsnit fra logbog

Om fredagen skulle vi være ude kl. 10.00. Så vi gik hen og stillede vores kufferter under halvtaget ved cyklerne, og så skulle vi samles for at få og vide, hvem der havde vundet konkurrencen. De startede med drengene, hvor der var 3 værelser, der havde vundet, og så var det pigerne. Hos pigerne havde mit værelse og 2 andre værelser vundet. Man vandt en hel pose skumfiduser til at dele i sovegruppen. Bagefter tog vi på stranden, men vi badede ikke, fordi at vi ikke kunne klæde om, så vi soppede og legede bare. Efter at vi havde været på stranden, gik nogle af os ind til Rønne, og de andre blev på stranden. Inde i Rønne fik vi lov til at gå for os selv, indtil at vi skulle mødes fordi, vi skulle med færgen. På færgen vippede det mere ind på vej derhen, men ikke så meget. Vi tog en masse grimme og sjove billeder af hinanden. Da vi havde sejlet, skulle vi køre med bus resten af vejen. I bussen var jeg lidt træt efter den lange tur, men det var også meget sjovt. Efter busturen blev vi hentet af vores forældre.

Minder
1. Det var fedt at vinde konkurrencen, fordi vi havde holdt vores værelse ekstra pænt på grund af konkurrencen. Jeg havde godt tænkt, at vi ville vinde, fordi vi havde fået højest karakter alle dagene, men det var stadigvæk dejligt.
2. Det var sjovt på færgen, fordi at vi tog billeder af hinanden imens vi grinede, og så så man bare virkelig grim ud. Billederne var virkelig grimme, og vi fik grineflip af dem.

Fakta box - fredag

1. Jeg har lært, at det hjælper at rydde ekstra godt op på sit værelse.

Personer der har betydet meget for Turen

Tuen var rigtig god, og faktisk har alle personer betydet meget for turen, fordi uden nogen ville det jo ikke være sjovt. Det er nok dem fra min klasse der har betydet mest fordi, det var mest dem, jeg var sammen med. På turene var jeg sammen med Ida, Frida, Hala, Sofus, Virtus, Albert, Emil og Vincent fra klassen, men der hjemme var jeg også sammen med de andre. Jeg var faktisk også lidt sammen med nogen af pigerne fra x. Jeg havde det rigtigt sjovt sammen med min klasse og de andre. Min sovegruppe var også god, fordi det var nogle af mine gode venner, og vi havde det sjovt med at sige til Luna, at hun skulle rydde op. Mig, Ida, Frida og Hala havde det også rigtigt sjovt og hyggeligt på turene. Jeg syntes heller ikke, at der var nogen der blev holdt udenfor, så vi havde de bare hyggeligt. Det var også sjovt på strande da vi badede og soppede. Faktisk var det bare en rigtig god tur.

Forslag til hvordan vi kan bevare venskaber og fællesskabet imellem U.V.X

Man kunne holde en fest for alle tre klasser en gang om året.