Min lejreskole - Anna

Mandag 28/9

Logbog:

Mandag morgen vågnede jeg kl. 04:30 fordi jeg skulle til Bornholm med sjette årgang.
Da jeg havde gjordt mig klar to mig og min mor ind på hovedbanegården hvor vi alle skulle mødes kl. 06:00.
Jeg havde ikke fået morgenmad så vi tog i 7-eleven og købte croissanter og varm kakao, så stod vi endelig bare og ventede indtil vi skulle med toget. I toget sad jeg med Ida og Thea og vi sad der cirka 1 time og 10 min hvor vi snakkede og spillede kort. Bagefter skulle vi med færgen kl. 08:30 hvor vi spiste vores madpakke og gik i border shoppen, vi hørte også musik og spillede Kalaha og så var vi på Bornholms havn kl. 09:50. Der fra skulle vi gå 2 km til Rønne vandrehjem hvor der var volleyball, bordtennis, minigolf og legeplads med vippe. Bagefter fandt vi ud af hvem vi var på værelse med og hvor det var, jeg boede på pige gangen nummer 1 med Ida, Thea, Sera og Frida. Så fik vi cirka en time til at hygge og pakke ud. Så gik vi alle en tur ned til stranden, jeg havde ikke badetøj med så mig og nogle andre løb bare i vandet med underbukser og T-shirt. så tog vi tilbage og hyggede. Senere skulle vi spise i spisesalen, vi fik pasta med kødsovs og resten af tide hyggede vi bare til vi skulle sove.

Fakta

jeg har lært at vis man skal til Bornholm skal man ca. køre i tog en time og 10 min og sejle omkring 2 timer i færge.
Færge vi sejlede med hedder Leonora Christina og at der er ca. 2 km til Rønne vandrehjem fra Rønnehavn.
Og at ejerne hedder Per og Mognes.

Hyggeligt minde

Mandagen var hyggelig i sig selv,
både i toget på færgen og dag vi kom,
men det var rigtig hyggeligt at spille minigolf
med Ida og volleyball med
Mathilde, Hala, Emilie, Sera og Ida,
jeg ved egentlig ikke rigtig hvem der vandt
men det var nu meget sjovt at spille.
Det var også sjovt på stranden.
Da de fleste ikke havde badetøj med
gik vi bare i med tøj på og det er jeg glad
for vi gjorde for det var rigtig dejligt
selvom det var virkelig koldt.

Tirsdag 29/9

Logbog:

Tirsdag morgen kl. 09:00 var alle delt ind på hold bestod af Mathilde, Luna, Emilie, Mig, Elias, Jona, Magnus, Noah og Marius

men det er kun dem fra 6.u. Vores hold skulle på museum og skattejagt i Rønne. Da vi var på museumet hørte vi om 2. verdenskrig og en dreng der hedder Boye som har fortalt om hans oplevelse på vej hjem fra skole, og så gik vi også rundt og så nogle steder på Bornholm som han havde været under bumbningen fx. den bunker han havde gemt sig i damen som fulgte os rundt var fra Tyskland så hun snakkede lidt specielt. Da vi var færdige skulle jeg virkelig tisse så vi var alle nød til at stoppe. Da jeg havde tisset blev vi delt ind i mindre grupper, jeg kom sammen med Mathilde, Emilie og Luna. Så fik vi et kort og nogle spørgsmål som skulle besvaret. Vi nåede kun 6 af spørgsmålene men vi hyggede også mest og nød det gode vejr.

vi skulle også interviewe nogle Bornholmere. Senere blev vi trætte og tog på stranden, der skete ikke så meget andet en at vi til sidst skulle spise Boller i karry, hygge og så i seng.

Interview

Spørgsmål og svar:

Hvordan er det at bo på Bornholm?

Svar: Det er dejligt og fredeligt der er ikke så mange mennesker og meget natur.

Hvordan er vejret?

der er meget vind altså det blæser meget.

Er der forskel på hvor mange turister der er efter vejret/årstider?

Ja, nogle gange er der mange turister og nogle gange er der ingen.

Er det irreterinde med alle de turister?

Nej for der er også mange steder der ikke er mennesker.

Er der et godt sted på Bornholm i kan anbefale?

Hammershus er et dejligt sted at se.

Fakta

jeg har lært at springvandet på Rønnetorv blev indviget i 1908 og at der er et fyrtårn i Ystad som er helt magen til et i Bornholm som er fra 1880. Jeg har også lært at Rønne er den største by på Bornholm. Og at det beskyttelses rum der er i rønne har der boet tyske civilflygtninge, og at det gamle posthus er blevet et hotel. Man fandt også ud af at de besatte Bornholm fordi de kunne få deres store skibe ind i deres havn. Rønne bliver også kaldt for Bornholms hovedstad. Når man kommer sejlende til Rønne er noget af det første man ser Sct. Nikolai kirke der er oppe på toppen  af havnebakken.

Hyggeligt minde

Tirsdag var vi jo på skattejagt så vi gik rundt og hyggede, vi var også ved et hus som vi skulle svare på et spørgsmål om men vi kunne ikke finde svaret så Luna fra vores gruppe bankede på så mig og de andre blev bange og løb men vi troede ikke Luna ville løbe. Da vi var løbet gemte vi os bag et træ og ham manden der boede der kom ud, vi blev helt overæsket over hvordan han så ud. Jeg troede ikke der var så mange unge mennesker på Bornholm, men han havde altså store bukser på og var sikkert i 20 'erne.

Det var også lækkert at sidde på Store torv med chips og is og bare snakke for vejret var rigtig godt. Det sidste minde var da Mathilde hele tiden snakkede om en halskede fra Tiger til 30 kr. så Noah endte med at købe den til hende og hun blev rigtig glad

Onsdag 30/9

Onsdag morgen vågnede jeg bare helt normalt og spiste morgenmad som den anden dag. Bag efter skulle vi ud foran vandrehjemmet og mødes kl. 09:00 hvor vi blev hentet af en bus. Chaufføren hed Claus, mig og Delal fik taget et billed som i kan se. Det første sted vi kørte hen var rytterknægten som er det højeste punkt på Bornholm. Vi fik kravlet helt op på toppen hvor der var udsigt til en kæmpe skov. Da vi var kommet ned skulle vi gå gennem skoven hvor der var en masse store sten hen til ekkodalen. Da vi havde gået igennem skoven blev vi kørt til Gudhjem hvor vi cirka var i 1 time og 30 min. Vi var både i karameller riget og inde og få en stor is. senere blev vi kørt til Hammershus og så til en stor klippe med (geder) men jeg kan ikke huske vad den hed men vi kunne ikke finde vej ned så vi gik længe rundt, men til sidst blev vi kørt hjem. Senere på aftnen var der natteløb og bål og så var det egentlig bare hygge til vi skulle sove.

Fakta

Jeg har lært at krølle bølles far hedder Bobbarækus og hans mor hedder Bobbasina og hans søster Krølle Borra. Og at Bornholm er det eneste sted i Danmark der er figne træer. Og i Gudhjem er der Danmarks største/bedste is. Ekkodalen hed oprindeligt Kodalen. Og at det bedste ekko fås ved H.C. Ørsteds kilde.

Hyggeligt minde

Da vi var i Gudhjem var mig, Delal, Mathilde, Emilie og Luna inde i Danmarks bedste is butik, og få 2 kugler med lakrids og stracciatella smag. Jeg kan ikke huske hvor meget den kostede men den smagte rigtig godt. Så gik vi videre rundt i Gudhjem

og var i en karamel butik, alle undtagen Emilie købte noget, jeg købte bolcher som hedder "tiger øjne" og er med lakrids og appelsin. Så gik vi bare rundt og snakkede indtil vi fandt en sød lille butik med alt muligt. Mig og Delal prøvede nogle søde panda huer og solbriller. Jeg endte med at købe nogle kaninøre til min niece. Så gik vi ned til vandet og bare slappe af. Vi fik  også et billed med vores chauffør Claus som i nok kan se på billedet.

Torsdag 1/10

Torsdag morgen skulle jeg på cykel tur, vi skulle køre 20 km den ende vej og 20 km tilbage. Alle fra vores hold gik ud til cyklerne for at få dem indstillet så vi kunne passe dem, jeg var lidt for høj til de andre så jeg to en dame cykel, det var åbenbart Rikkes så jeg fik en der var alt for lille til mig og var virkelig svær at køre på. Da vi skulle afsted kørte vi gennem en skoven til en lang vej. Da jeg havde kørt cirka 15 km skete der noget ikke så godt, jeg faldt nemlig redt voldsomt af cyklen. Jeg kan ikke rigtig huske vad der skete for jeg besvimede med det samme, men jeg ved at jeg kørte ind i Delal. Jeg blev nød til at køre de sidste 5 km for vi var jo ude i ingenting, så jeg cyklede med en hånd til NaturBornholm  hvor jeg så blev hentet af en taxa med Delal.Vores lærer Sofie var der heldigvis allerede med en der hedder Line. Da vi kom der hen stod Sofie og ventede, vi gik ind og ventede til at nogle kunne se på min arm. Da den var blevet set på blev vi sendt over til en dame der skulle tage billeder af min arm. Bagefter billederne sad vi i en evighed og ventede på at lægen ville se mig. Da han endelig hentede os var der lige en der var vigtigere så det to lidt ekstra tid. Han kom endelig ind og sagde den var brækket, jeg blev lidt overrasket men han sagde også at lægen ville sige om jeg skulle hives i armen og så gik han igen, jeg fik ringet til min mor og fortalt vad der var sket og vad lægen sagde. Så kom der en ung kvinde og en ung mand som så var lægen og en praktikant. Jeg fik så fortalt vad der skulle ske og så blev jeg spændt fast til væggen med et bælte og blev så bedøvet to gange og så begyndte lægen at hive i min arm, det gjorde lidt ondt men jeg var jo bedøvet så det gik. Efter billeder for anden gang snakkede vi med lægen og så to vi en taxa tilbage til vandrehjemmet jeg fik fortalt min historie til dem der spurgte og så fik vi spist "det skal lige siges at jeg ikke havde fået andet en morgenmad den dag". Senere var der pink party men jeg var ikke rigtig i fest humør så jeg skiftede ikke tøj eller gjorde noget specielt. Og det var enden på en hård dag med cirka 6 timers vente tid.

Fakta

Idag lærte jeg ikke så meget om Bornholm men jeg har lært at man virkelig skal passe på når man cykler for den mindste ting kan brække din arm. Jeg har også lært at hvis man skal have en stor taxa kan det blive rigtig dyrt, jeg har lært at man skal vente i evigheder på et sygehus og at man sover forfærdeligt med en brækket arm, men at folk er søde og vil gerne hjælpe.

Hyggeligt minde

Mit hyggelige minde var på sygehuset hvor mig Delal, Line og Sofie sad og ventede i en evighed, vi havde fået en lille plade som ville begynde at bippe og blinke rødt når det var min tur vi var alle lidt trætte så mig og Delal gik en tur, eller Delal kørte mig i en kørestol. Vi kørte bare lidt rundt, vi var ikke så gode til at finde vej så vi gik/kørte bare rundt med pladen i hånden. Lige pludselig begyndte pladen at bippe og så gik vi helt amok Delal skubbede så hårdt hun kunne vilket ikke var en god ide for det kunne kørestolen ikke klare så jeg stod af og begyndte at løbe ved siden af Delal mens hun kørte stolen. Da vi endelig fandt det stod Sofie og ventede, da vi kom ind viste det sig at vi skulle vente længere for der kom en ambulance med en pige på min alder, så vi havde løbet forgæves.

Fredag 2/10

Fredag morgen vågnede jeg lidt anderledes jeg havde ikke sovet så godt og det var svært at få tøj på det var fredag vi skulle hjem, vi skulle cirka med færgen klokken 2 så der var rigeligt med tid. Da alle havde spist morgenmad skulle vi pakke og det fik jeg heldigvis hjælp til, når vi havde pakket færdig og var klar skulle vi stile kufferterne udenfor og vente til at resten var færdig så fik vi afvide hvem der havde vundet konkuransen om det pæneste værelse der var ok mange vindere og vores værelse var et af dem, man vandt en pose skumfiduser til hver gruppe. Så gik vi ned til stranden for at få tiden til at gå men det blev lidt kedeligt så nogle af os to til Rønne ind og gå rundt. På et tidspunkt skulle vi gå tilbage for at kunne nå færgen. Mig og to andre blev kørt i taxa ned til færgen så der ikke skulle ske flere uheld med os, da vi kom der ned sad vi bare og ventede og snakkede til de andre kom. Da de andre var kommet gik vi om bord på færgen hvor vi hyggede. Da vi var i Sverige kørte vi med bussen, jeg sad med Ida. Det var en meget hyggelig tur men det var dejligt at komme ud. Da vi kom ud sagde vi farvel til vores klasser og hej til vores familier. Min far to min kuffert og kørte den ned til S-toget som kørte os hjem, resten af dagen slappede jeg bare af og fortalte min mor og far vad der skete på turen.