Lejrskole på Bornholm

Mandag - Tirsdag - Onsdag - Torsdag - Fredag

Home

Quiz!

Klik på ordet "Quiz!" for at gå
direkte til spørge-skemaet!

Mandag

"Jeg stod tidligt op om morgenen. Min mor var allerede oppe, og havde smurt mig en stor stor madpakke. Da jeg havde børstet tænder og var parat, gik vi ud til den taxa som min mor havde bestilt. Den kørte os ud til Hovedbanegården, hvor hele sjette årgang stod og ventede. Jeg spejdede efter mine venner, og da jeg så dem, smed jeg tasken ved de andres og løb over til dem. Vi stod og snakkede i lidt tid, og da klokken endelig slog "6", råbte en af lærene op. Han sagde, at vi skulle samle os i vores klasser, og stige op på toget. Mig, Rasmus, Markkus og Villads satte os sammen. Vi spillede et brætspil og lidt kort i toget. Det tog os deromkring 3-4 timer, til vi var på Ystad station. Så skiftede vi fra tog til færge.
Sverige-Danmark Tog Hovedbanegården
Vandrerhotel Rønne

På færgen købte jeg en stor pose slik, og delte den med de andre. Vi spillede også Afrikas Stjerne på denne tur. Da vi kom i havn på Bornholm, skulle vi gå et ret langt stykke til vandrehjemmet. Da vi kom derhen, ville ejerne af vandrehjemmet give os besked om reglerne. De hed Mogens og Per, og var brødre."

Transport - Leonora Christina

Færgen vi sejlede med sejlede deromkring 38 knob, og hed "Leonora Christina". Den er lavet af aluminium, og har en længde på 112,6 meter. Den har en bredde på 26,2 meter, og er hvad man kalder en "Passagerkatamaran". Den kan have 350 biler, og 1400 passagerer ombord. Den bruger dieselmotorer og waterjetter. Den blev bygget på det australske skibsværft i Fremantle i Vest Australien i 2011.
Leonora Christina

Mandag
Om mandagen købte jeg en gigantisk pose med slik for 49 kroner. Det lyder som om det var virkeligt lækkert, men det er bare det, at næsten ingen af os kunne lide den smag! Så vi spiste ikke særlig meget af det. Men vi brugte det som penge når vi spillede Blackjack.
Tirsdag

"Vi stod tidligt op, deromkring klokken 8:15. Jeg havde sovet godt. De senge vi fik passede perfekt til min længde, og dynerne og puderne var store og bløde. Jeg og mine venner lå på værelse H3. Vi består af Vitus, Markkus, Rasmus, Villads, Mikas og Theis. Idag ville vores lærere dele os ud på 3 hold. Mig og Vitus kom på samme hold, og jeg kom også sammen med Ali, Anton og Lau. Idag skulle vores hold ud på en skattejagt i Rønne. Mig, Anton, Lau og Ali dannede en gruppe. Inden skattejagten begyndte, skulle vi på museum. Vi lærte noget om en dreng for længe siden, der hed Boye. Boye var en dreng på omkring vores alder, lidt ældre, men deromkring.

Rønne på Bornholm
BOrnholm Bombett

Han fortæller en historie om dengang, Bornholm blev bombet af Russerne. Russerne prøvede at jage nazisterne ud af Bornholm under anden verdenskrig. Det gjorde de ved at give besked til den Bornholmske befolkning uden at tyskerne fandt ud af det, om hvor og hvornår Soviet Unionen, som de hed dengang, ville bombe Bornholm. Men de tidspunkter Russerne berettede den Bornholmske Regering om, var i russisk tid, altså en time bagud! Så når de ville bombe klokken tolv, kom bomberne altså klokken 11 i stedet. Men Bornholmerne besluttede sig for at være en time bagud også, og havde gjort sig parate en time før bomberne faktisk kom. Men konsekvenserne var alligevel

store. Et par huse blev smadret, og cirka 5 personer døede per bombeangreb. Engang var Boye på vej hjem fra skole. Det var en dag som alle andre. Men så hørte han et fly over hovedet. Han troede, at det bare var Russerne som kastede med true-breve som de plejede. ( Fakta: True-breve var en slags breve, som Russerne kastede under anden verdenskrig i de lande, Nazi havde erobret. Brevene stod på Russisk, og der stod noget med "Skrid ud af Danmark!" "Fis væk fra Bornholm!" og noget som det. ). Men denne gang var det noget andet. Han hørte bombe-alarmen gå, og pludselig var han i shock. Han så en bombe flyve ned fra himlen, og ramte fuldtræffer ved et hus han stod virkeligt tæt på. Resten kan du høre hvis du selv kommer til Bornholm en dag ;). Mig og min gruppe klarede ikke særligt mange poster."

Byer - Rønne

Det er muligt at Rønne blev brugt som fiskerhavn i Vikingetiden! Den havn som Rønne også er kendt for idag, kunne faktisk være grundlagt helt tilbage i Vikingetiden! Rønnes indbyggertal i 2015 er 13.579 mennesker, som har hus/lejlighed og måske job på Bornholm. I 1327 fik byen Købsrettigheder. Den blev grundlagt i 1300-1400 tallet, men der er intet præcist svar på dette spørgsmål. Dens postnummer er 3700.

Rønne set fra Vandsiden

EN SPECIEL PERSON(ER)

Villads og Rasmus var nok nogle af dem der gjorde min lejrskole på Bornholm bedre. Jeg tror ikke at min lejrskole ville være det samme uden dem ved siden. De grinte når jeg grinte, og jeg grinte når de grinte. Men det var surt, at vi ikke kom på samme hold, og vi kom alle sammen i hvert sit. Men nogle andre gode personer, var Ali, Anton og Lau. Vi var på samme hold, og på den måde lærte jeg dem bedre at kende. De har et godt humør, selvom det godt kan blive lidt kedeligt og surt, kan de stadig godt få det bedste ud af dem. Personer som dem kan gøre verdenen til et bedre sted at være c:. Stor tak til både Villads, Rasmus, Ali, Lau og Anton og alle de andre på årgangen for at være ekstremt seje :D

Onsdag

"Som sædvanlig stod jeg tidligt op, men denne gang lidt tidligere. Og med lidt tidligere mener jeg en hel halv time! Det er fordi, at idag skal jeg på en lidt anden tur, nemlig busturen. Det er en tur rundt på Bornholm med Jan Oles Turisttrafik. Jeg kørte en god gang morgenmad ned inden jeg fyldte min drikkedunk op med saftevand, jeg havde stjålet fra buffetten. Mogens og Pers syltetøj smagte virkeligt godt på deres brød, og det var det eneste jeg spiste til morgenmad på vandrehjemmet resten af turen. Da jeg var færdig, gik jeg ind på værelset og pakkede mine ting. Jeg havde glemt at smøre mig en madpakke efter jeg havde spist. Efter jeg havde pakket alt det jeg havde brug for (Lommelygte, Pung og Drikkedunk), gik jeg ud til lågen, der hvor bussen burde være. Men da jeg kom derud, tænkte jeg "Det var sørens...". Bussen var der nemlig ikke! Jeg lyttede til de andre der snakkede i smug, og hørte at

Jan Oles Bus
Opalsøen
de snakkede om at bussen var en halv time forsinket. Så jeg kunne godt have sovet lidt videre. Jeg gik ind på værelset, og lånte Villads jumbobog uden han vidste det. Den læste jeg i i 15-20 minutter, inden jeg gik ud til lågen. Bussen stod der, men vi måtte ikke stige ind endnu. Det var en lang rød og hvid turistbus, med et rødt logo hvor der stod "Jan Oles Turisttrafik". Lidt efter kom lærene og sagde, at vi godt måtte stige op. Jeg fik scoret mig et af de forreste sæder. Der sad jeg sammen med Anton. Vi kørte lidt rundt i Rønne først, mens Claus, vores buschauffør fortalte om de steder vi kørte hen til. Et af de mest fascinerende steder vi kørte hen til, var Opalsøen. Søen var smuk og skinnende, og kan helt hundrede procent anbefales at se med sine egne øjne.

Det næste vi kørte hen til, var Hammershus. Selv om jeg selv syntes, det ikke var særligt interessant at se på, er det stadig et historisk kunststykke. Vi fik lov til at gå rundt omkring ruinerne, men de fleste, inklusive mig, sad bare i et træ og snakkede med hinanden. Derefter kørte vi ned til Gudhjem, som er en by på Bornholm. Der fik vi lov til at gå lidt rundt i noget tid. Det kan godt være jeg bytter lidt om på rækkefølgen af hvad vi så først og sidst, men det var i hvert fald de tre ting der var mest spændende. Nå, men i Gudhjem er der en karamelbutik, der hedder

Hammershus
Gudhjem Special

Karamelkompagniet. Der laver de nogle af de bedste karameller, du nogensinde kommer til at smage. De laver også bolcher, som virkelig kan sætte din søde tand i aktion. De giver også smagsprøver, så du kan finde den der passer præcist til din tunge. Der ligger også en meget populær slikbutik, som går under navnet "Gudhjem Special". Du kender nok ikke navnet, men hvis jeg fortæller dig, at det er dem der laver verdens største is, ringer en klokke så i hovedet på dig? Sikkert ikke, men navnet på verdenens største is hedder "Apollo", og koster 120 kroner. Og nej, jeg købte ikke sådan en. Ikke for at prale, men jeg kunne helt sikkert spise sådan en uden problemer, problemet var bare, at jeg ikke havde penge nok ;-).

Byer - Gudhjem
Gudhjem ligger på den nord-østlige side af bornholm. Den har et antal af 715 indbyggere, og blev grundlagt deromkring 1200-tallet. Dens postnummer er 3760, og har en areal på 588,53 kvadratkilometer.
Gudhjem
Onsdag
Hmm.. Lad mig tænke.. Lad os se her.. Ja, idag skulle jeg på bustur. Da jeg steg op i bussen, ventede jeg tålmodigt. Da vi skulle starte, så stod Andreas og spillede smart på sin cykel lige foran buschaufførren! Han så lige gennem forruden, og spottede Andreas. Så var der en bagerst i bussen der sagde, at Claus, vores buschauffør, skulle dytte af ham! Det gjorde han, for Claus er for cool, og Andreas væltede omkuld i shock! Så begyndte alle i bussen at grine :)
Torsdag

"Det var en morgen som de andre, og jeg stod op på det tidspunkt jeg plejer, altså deromkring klokken 7:30-7:45. Dette var den sidste dag på ugen, for imorgen skulle vi hjem til sjælland. Denne gang skulle jeg på cykeltur med mit hold. Ikke rigtig noget specielt, bare cykle lidt rundt på Bornholm, nyde vejret og udsigten. Selvom vi nok fik det værste tidspunkt at cykle på. Det regnede på nogle tidspunkter, og det var koldt og tåget. Vi skulle køre en del kilometer, måske 32-34. På vejen stoppede vi op for at tage noget at drikke, eller bare tage en pause, og få pusten hvis vi lige har kørt op ad en bakke.  Der var en, der faldt af cyklen, og begyndte at bløde ud af hånden, som om hun kunne skyde blodlaserer ud af hænderne eller sådan noget. Men det er faktisk ikke særligt sjovt. Hun græd og havde ekstreme smerter. Hun havde nemlig brækket armen! Ja, du læste rigtigt! Man kan godt brække armen når man falder på cyklen, så pas godt på!

Cykelvej
NaturBornholm

Det, som vi cyklede hen til, hedder NaturBornholm (Som set til venstre). Det er Bornholms naturmuseum, og der lærte vi om dinosaurer og istiden. Om hvordan isen fra tusinder og tusinder år siden har slidt og slæbt store sten over Bornholm. Vi blev også sendt tilbage i tiden, gennem Helligdoms-klippernes hule gang, som sendte os helt tilbage til den gang jorden bare var en blød og ekstremt varm magma, til dengang isen slæbte hen over jorden, som var det smør som blev smurt på et brød. Selvom det faktisk gik virkeligt langsomt. Denne kæmpe isklump af en istid bevæger sig deromkring 5 meter om dagen, så det går ret langsomt. Men trods den langsomme bevægelse, holdt den i virkelig lang tid, og den smeltede virkeligt langsomt, og var meget fast. Man kunne ikke stikke en skovl ind i den og grave en isklump ud, og kaste den i hovedet på sin ven. Av."

Sten - Grundfjeld

Grundfjeld er en kæmpe sten, som er blevet slidt ned i længden af en istid for længe siden. Hvis vi nu tager en ikke helt normal sten, som er deromkring.. lad os sige 8 meter høj? Hvis vi så siger, at denne sten er stukket langt ned i jorden, og holder rigtig godt fast i jorden. Så siger vi, at istiden kommer, og den er sådan cirka 14 meter høj, altså hele 6 meter højere end vores sten. Istiden kommer så til vores sten. Vi tror sikkert, at denne kæmpe sten kan holde istiden tilbage, men det kan den altså ikke! Istiden skraber i grundfjeldet, at den mister sin højde. Så grundfjeldet bliver mindre, men holder stadig fast i Jorden. Men hvis vi så, når istiden er smeltet, prøver at grave dette grundfjeld op, kommer det til at tage virkeligt lang tid, på grund af at Grundfjeldet er stukket så dybt i jorden, at vi sikkert skal grave 15-16 meter ned.

Grundfjeld

Torsdag
Idag skulle jeg på cykeltur, og det var ligesom et helvede af kulde. Det var virkeligt koldt! Jeg ville ønske, at jeg havde en dejlig varm vinterfrakke på! Men det værste var, at der var en pige som jeg ikke kan huske navn eller klasse på, der faldt og slog armen virkelig hårdt! Og med virkelig hårdt, mener jeg virkelig VIRKELIG hårdt. Hun brækkede armen af at falde på cyklen! Det lyder måske lidt dumt, men det er faktisk muligt at brække armen på cykel hvis man lander forkert! D: Av av av!
Et andet minde som jeg har, var, at vi havde en fest, hvor man kun måtte have pink tøj på! Selvom der var næsten ingen med pink tøj, de fleste havde bare hvidt, sort eller en anden farve.
Og så et tredje! Jeg lagde Villads i skakmat på næsten ingen tid, med bare en hest, et tårn, og en løber! Og jeg havde kun dræbt to heste og et tårn ( Inklusive en del bønner selvfølgelig ) fra Villads! :D Epic Win! :D
Fredag

"Det var idag vi skulle hjem til Sjælland. Jeg glædede mig til at komme hjem igen. Vi stod lidt tidligere op end de andre dage, og gik ud og spiste morgenmad. Efter morgenmaden skulle vi smøre en gigantisk madpakke. Jeg smurte 3-4 madder. Da vi havde pakket vores tasker, smed vi dem ude i haven. Derefter fik vi lidt tid til at lege eller spille minigolf på deres minigolfbane, mens vi ventede på at de andre havde pakket. Da alle var pakket og parat, skulle vi gå ind i spisesalen, hvor vi havde spist morgenmad og aftensmad alle de andre gange. Der skulle Morten, en af vores lærere give os bedsked om, hvad vi skulle. Derefter sagde vi farvel og tak til Mogens, Per og vandrehjemmet.

Vandrerhotel Rønne
Leonora Christina

Derefter gik vi cirka 2-3 kilometer ned til havnen, og der tog vi vores yndlings-færge, Leonora Christina. På færgen sad jeg sammen med dem jeg havde boet på værelse med, som bestod af Vitus, Mikas, Rasmus, Markkus, Villads og selvfølgelig mig, Theis. På turen lavede vi ikke noget særligt, vi spillede bare kort og sådan. Der kom nogle ældre herrer og damer, som spurgte om de måtte sidde ned ved vores bord. Selvfølgelig sagde vi ja til 2 mænd og 1 dame. Men senere kom der 2 flere, og vi kunne slet ikke være der. Jeg blev der, mens de andre hentede Lars Peter, for at se om han kunne få dem væk, uden at få dem til at lyde uhøflig. Andet end det, skete der ikke noget specielt på turen. På Sverige fik vi lov til at køre i verdens længste bus. Det er en Volvo. Derefter kørte vi fra Sverige til Sjælland. Da vi kom tilbage til sjælland, sagde vi farvel til vores lærere, og derefter sluttede min lejrskole på Bornholm med min årgang. Tak for at du ville høre efter." c:

Transport - Volvo 9700

Fra Sverige til Danmark kørte vi i en Volvo 9700, eller noget lignende. Den er 2.55 meter bred, og er cirka 12,6 meter lang. Dens højde går an på hvilken model man kører i. Jeg kan sige at den mindste er 3,42, den mellemste er 3,61, og den højeste er 3,73.

Volvo 9700
Fredag
Hmm.. Det bedste minde fra den dag var nok.. Øhm.. Når jo, jeg har et ret dårligt minde derfra, men det er ikke værst. Da mig og mine venner sad og hyggede os med noget blackjack på færgen, kom der nogle ældre herrer og spurgte om det kunne sidde ned her. Selvfølgelig sagde vi ja, for de så ikke ud til at fylde særlig meget. Men det gjorde de. De havde virkelig meget mellemrum, og de larmede som en flok hunde der gør efter tre miavende katte der ikke kunne ramme de høje toner rigtigt! Det var lidt, faktisk meget irreterrende at der ikke var plads til os ved vores eget bord. Så vi kaldte på LP, som hjalp med at få dem væk, ved at sige vi blev nemt søsyge af at stå op. Det lød lidt dumt, men de troede på det og gik. Så fik vi vores pladser tilbage. :)