Theas lejrskole
Mandag

Logbog

I dag ringede mit vækkeur kl. 5:15 jeg stod op og pakkede de sidste ting jeg skulle have med til Bornholm. Jeg gik ned i køkkenet og spiste min morgenmad derefter gik mig og min far ned til Flintholm og tog toget til Hovedbanegården. Da vi kom frem stod alle de andre allerede under uret så skulle alle forældrene gå og vi gik ned til toget vi skulle med. Jeg sad sammen med Ida og Anna i toget og det var rigtig hyggeligt. Da vi kom frem til færgen skulle vi aflevere vores kufferter og vi gik op og satte os i en sofa. Da vi begyndte at sejle fik vi at vide at vi godt måtte gå rundt og kigge i butikkerne mig og nogle andre gik ned i Mini shoppen. Jeg Købte ikke noget men nogle af de andre købte lidt slik og sodavand. Da vi endelig kom frem skulle vi gå ca. 2 km. hen til vandrehjemmet. Da vi kom frem til vandrehjemmet fortalte ejerne af vandrehjemmet os reglerne derefter fik vi værelserne at vide. Jeg var på værelse med Frida, Anna, Ida og Sera det var et rigtig hyggeligt værelse. Efter det måtte vi lave hvad vi ville de havde volleyball, minigolf, legeplads, badminton og bordtennis. Efter vi havde været ude og lege pakkede vi ud. Efter det gik vi en tur ned til stranden og der badede vi med tøj på fordi det var så koldt skulle dem der havde badet hjem og skifte. Da vi havde skiftet gik vi ned til stranden igen det var rigtig hyggeligt vi plukkede blomster og brombær. Da vi kom hjem til vandrehjemmet igen spiste vi og derefter gik vi i seng.

Fakta

Vi sejlede med Katamaran færge.

Der er ca. 2 km. fra færgen til vandrehjemmet.

Vandrehjemmet er rødt med hvide vinduer.

Man kalder Bornholm for klippeøen og solskinsøen.

Den færge vi sejlede med hedder Leonora Christina.

I Bornholm er det meget normalt med klipper i modsætning til andre byer i Danmark.

Vi kørte med Øresundstog til Ystad fra København.

Der var minigolf, volleyball, bordtennis, fodbold og badminton på vandrehjemmet.

Da Bornholm var besat blev vandrehjemmet brugt af tyskerne.

Der var 3 mands, 4 mands, 6 mands og 8 mands værelser på vandrehjemmet.

Der var spisesal, tv rum, reception og 2 gange med værelser.

Minde

I toget på vej til færgen sad jeg sammen med Ida og Anna det var rigtig hyggeligt vi havde det RIGTIG sjovt. Ida fandt en pille på gulvet imens jeg sad og fortalte om min træner Christoffer og derefter har vi bare haft det sjovt med at Ida kaldte pillen Christoffer. Bagefter tænkte Ida på en elg også sagde jeg at jeg lige kunne forestille mig en elg der hedder Christoffer som står og svinger med sin arm som en mongol. :-) Lige siden har vi bare haft det sjovt med det. I toget spillede vi også krig og hver gang man vandt et stik fik man en Malteser som Anna havde med det endte med at jeg vandt:-) På et tidspunkt kørte vi også forbi en mark hvor vi så harer:-) Tog turen var i det hele taget bare en rigtig hyggelig tur og vi havde det rigtig sjovt.
Tirsdag

Logbog

I dag skulle vi op kl. 7:00 men mig og Sera vågnede allerede kl. 6:00 derefter vågnede de andre også. I dag skulle vi på tur i de hold vi er blevet delt i på tværs af klasserne. Jeg er kommet sammen med Laura og Sera af dem fra min klasse også også en masse andre. Vi skulle på bustur i dag vi var 7 forskellige steder henne. Det første sted var Kongemindet det er et slags højt tårn hvor man kan gå op og se den flotte udsigt man kan se ud over en hel skov. Efter Kongemindet var vi i Ekkodalen der ligger i skoven man kunne se fra Kongemindet. Vi gik, løb og klatrede igennem skoven i Ekkodalen kunne man råbe noget også kommer der et kæmpe ekko. Tredje tur var i Gudhjem som er en lille by de har verdens største is der er rigtig hyggeligt. Jeg gik rundt med Laura og Sera og kiggede mig og Sera købte en flot sten hver på et lille loppemarked. Efter Gudhjem kom vi til Helligdomsklipperne det var et virkelig det sted fordi man kunne klatre på klipperne og vi var også ned i en grotte hvor der lever små røde edderkopper. Femte tur var Hammershus det er nogle ruiner af en gammel bygning det var lidt kedeligt men vi fik også lov til at slappe af og ligge i græsset og klatre på klipperne så det var okay. Derefter tog vi til Opansøen som er en rigtig flot sø hvor der er klipper og får rundt om. Om sommeren er der en kæmpe svævebane hen over Opansøen men den var der selvfølgelig ikke der vi var der. Den sidste tur var til Jons kapel som minder lidt om Helligdomsklipperne det er en masse klipper nede ved vandet det var også rigtig hyggeligt. Så skulle vi hjem og slappe af så legede vi lidt så spiste vi. Om aften var der skovstratego hvis man ville men jeg var ikke med. Om aften kommer lærerne og tjekker værelserne fordi vi har en konkurrence om hvilket værelse der er renest og derefter skulle vi i seng.

Fakta

I grotten ved Helligdomsklipperne lever der små røde edderkopper som hænger ned fra loftet.
Vi kørte forbi en bakke hvor man siger at Krølle bølle og hans familie bor.
På Bornholm spiser sorte får mindre end hvide får fordi der er færre sorte får end hvide får.
Vi var også forbi et træ der er over 200 år gammelt.
I ekkodalen kan man råbe noget også kommer der et kæmpe ekko.
På en bestemt bakke på Bornholm siger man at der er nogle underjordiske folk der skubber alt der kører på bakken vi prøvede selv hvor han slukkede motoren og det var op af bakke og alligevel kørte den.
Jons kapel er 22 meter højt.
Der er ca. 111 trappe trin op af Jons kapel.
Opansøen er turkis blå.

Minde

Da vi var ved Opansøen plukkede mig, Sera og Laura brombær de gjorde vi faktisk stort set overalt vi var der er brombær overalt på Bornholm. Især ved Opansøen vi plukkede så mange at vi helt glemte at følge med så vi blev væk for de andre. Da vi endelig var færdige med at plukke brombær var de andre på den anden side af søen men det gjorde ikke noget og lærerne blev heller ikke sure vi nåede alligevel at se en masse. Vi så b.l.a en masse får og selvfølgelig den flotte sø. Vi klatrede også på klipperne der var rundt om søen får at få brombær:-) vi kastede også nødder oppe fra klipperne ned på nogle af drengene:-)Der var også masser af sten som vi kastede ned i søen for at se hvor meget det plaskede. Ved Opansøen er der også rigtig meget ekko faktisk mere end ved ekkodalen så vi prøvede også at kaste store sten i vandet for at høre om der kom ekko men det gjorde der ikke, i hvert fald ikke særlig meget.
Onsdag
Logbog

I dag skulle jeg på cykeltur vi skulle kører 19 km. til NaturBornholm. Der var mange bakker på vej derover men det var ikke så hårdt synes jeg men det var der nogle af de andre der syntes så vi kørte lidt langsomt. Da vi endelig kom derover spiste vi vores madpakker udenfor i solen. Da vi var færdige med at spise gik vi udenfor det var Erik Lind der viste os rundt. Vi startede med at gå udenfor hvor han viste os noget jeg troede bare var en stor sten men det viste sig at være toppen af et 50 km. højt bjerg resten var bare under jorden. Bagefter fortalte han os om hvordan stenene er blevet slidt og det er de ved at der er kommet vand ned i revner også er det frosset til is så stenene flækker. Bagefter viste han os et sted hvor der var 2 forskellige slags sten så hvis man hoppede fra den ene sten til den anden havde man hoppet mange millioner år ud i fremtiden det var ret mærkeligt men også meget sejt. Så viste han os havbunden altså det var det engang. Der var et mærke i havbunden han fortalte os der engang havde ligget en vandmand på det mærke og at det var en professor der havde fundet det, mærket er kun fundet 3 steder i Indien, Afrika og Bornholm. Bagefter viste han os en kæmpe sten der hedder hønen fordi hvis man går 15-20 meter væk fra den i mørke ligner den en høne. Så gik vi indenfor hvor vi så en film om hvor man rejste tilbage i tiden og så hvordan Bornholm engang så ud. Da vi havde set filmen skulle vi gå tilbage i til 2015 ved at gå igennem en lang gang hvor man så hvordan Bornholm engang så ud ligesom i filmen og langsomt hvordan Bornholm blev til det i dag. Vi så også en masse dyr vi så fisk, krokodiller, skildpadder, slanger, frøer og mus. Efter det så vi nogle dinosaure fodspor som nogle engang har fundet vi fik også lov til at røre dem det er ret sejt at tænke på at det er ægte fodspor fra dinosaure. Så cyklede vi hjem på vej hjem så vi også en rundkirke og nogle sten en kunstner engang har tegnet eventyr ind i. Da vi kom hjem legede vi først så spiste vi og derefter gik vi i seng.

Minde

På NaturBornholm så vi en masse dyr nogle af dem var meget søde især skildpadderne. Vi så også slanger, mus, frøer, fisk og krokodiller. Vi så også en masse dyr på selve cykelturen vi så b.l.a får, køer og heste. Jeg kunne godt lide at vi fik lov til at gå rundt og prøve alle tingene og kigge. Man kunne prøve alle mulige mærkelige ting man kunne gå en i en slags tidsmaskine og man kunne prøve at lege med noget lys og alt muligt. Man kunne også prøve noget hvor man skulle stå på et slags bånd der kørte igennem en slags gang hvor der var helt mørkt men der var alle mulige mærkelige lyde. Man kunne også se på en masse flotte sten hvo man kunne kigge i en slags kiggeret også når man drejede på et hjul skiftede stenen farve. Der var også en pude man kunne ligge på også når man lå på den kunne man mærke hvordan en puls føles.
Fakta

Der er 19 km. ud til NaturBornholm.
Der er 13 km. hjem fra NaturBornholm til vandrehjemmet.
Der er en 17 årig pige der har fundet et kranie fra en slags dinosaure.
Stenene på Bornholm blev slidt ved at der var vand der løb ned i revnerne på stenen så frøs det til is også flækkede det af.
Der er en sten på Bornholm der hedder hønen fordi hvis du går 15-20 meter væk fra den i mørke så ligner den en høne.
Der er fundet et mærke af en vandmand på det der engang var Bornholms havbund.
Hvis du hopper fra en slags sten til en anden på et sted på NaturBornholm så har du hoppet mange millioner ud i fremtiden.

De har gjort min lejrskole bedre

Jeg var på værelse med Anna, Ida, Sera og Frida nogle rigtig søde piger:-)
Mit værelse har gjort min lejrskoletur meget bedre end den kunne have været. Jeg var rigtig glad for mit værelse det var alle sammen nogle jeg rigtig godt kunne lide. Jeg tror vi havde det godt fordi vi havde et godt fællesskab og var enige om tingene og det er jo vigtigt at kunne blive enige om tingene så man ikke skændes. Selvom vi var på værelse sammen var vi også sammen når man måtte lave fri leg vi var meget sammen men vi var selvfølgelig også sammen med en masse andre. De har gjort min lejrskoletur bedre fordi jeg syntes det betyder meget hvem man er kommet sammen med det kan forandre meget så jeg blev rigtig glad da jeg fik at vide at jeg var kommet sammen med dem. Vi havde det rigtig skægt vi lå også om aften og grinte meget:-) Vores værelse vandt også det pæneste værelse fordi der var en konkurrence om hvilket værelse der var pænest hele ugen. I det hele taget havde vi det bare super hyggeligt desvære var jeg der ikke hele ugen fordi jeg skulle til Berlin så jeg skulle hjem Torsdag men det var hyggeligt den tid jeg var der:-)
Torsdag

Logbog For Torsdag

I dag skulle jeg hjem fordi jeg skal til Berlin i morgen og mine forældre havde glemt at mit pas var udløbet så jeg skulle hjem i dag for at kunne nå at få et nyt pas. Jeg blev vækket 5:40 af Sofie og Mariane jeg stod op tog tøj på og pakkede de sidste ting. Taxaen kom kl. 6:00 så kørte vi ned til færgen vi gik ind og jeg afleverede min kuffert. Jeg sagde farvel til Mariane og gik op og købte noget morgenmad da jeg havde spist satte jeg mig og hørte musik. Da vi kom frem til Ystad tog jeg bussen til hovedbanegården hvor min far hentede mig. Da vi kom hjem skulle vi hen og lave mit pas i starten troede det var for sent at lave et nyt men heldigvis fik jeg et midlertidigt pas.