Lejrskole Bornholm Magnus

Mandag

Det startede med at vi skulle mødes på Hovedbanegården klokken 06:00. Vi tog toget klokken 06:30 og så var det bare på vej mod Ystad. Togturen tog ca. 1 time og 30 minnuter, det var rigtig sjovt i toget, vi spiste slik og spiste også lidt morgenmad. Da vi havde kørt i halvanden time, var vi kommet til Ystad og så skulle vi direkte videre til færgen. Vi gik om bord på færgen og så begyndte den at sejle. Det var en rigtig sjov sejltur, vi fortalte jokes og grinte og hyggede os rigtig meget. Vi var også ude på dækket og det var lidt uhyggeligt fordi jeg har briller og så var det som om at de hele tiden var ved at flyve af, men det gjorde de heldigvis ikke. Da færgen var ankommet til Rønne skulle vi gå 2 kilometer hen til vandrehjemmet. Da vi havde gjort det, fik vi at vide hvem vi skulle sove sammen med og pakke ud. Da vi havde pakket ud og gjort alt det der, gik mig, Virtus og Sofus ud og spillede minigolf. Til aftensmad fik vi fik pasta med kødsovs og det smagte rigtig godt. Da vi havde spist gik vi ud og legede, og så skulle vi gå ud og tisse og børste tænder og så gå i seng.

Minder mandag
Jeg vågnede op og jeg var meget træt, min far sagde at skulle op nu, men jeg ville ikke op. Jeg var spændt og jeg havde det også lidt dårligt. Da jeg stod på Hovedbanegården var jeg lidt ked af det, fordi jeg ville komme til at savne min mor og far. Vi satte os ind i toget og jeg ville bare gerne sove men der var for meget larm. Lidt efter gad jeg ikke at sove mere, så derfor fortalte vi jokes og grinte rigtig meget og jeg glædede mig meget til at se vandrehjemmet. Vi kom til vandrehjemmet og det var ret fedt. Jeg var virkelig glad for dem jeg skulle sove sammen med. Det var Albert, Marius, Sebastian, Noah, Virtus og Sofus. Vi spillede minigolf og det var rigtig hyggeligt vi grinte og havde det rigtig sjovt. Vi skulle spise og det duftede rigtig dejligt. Vi skulle have spaghetti med kødsovs og der havde vi det også rigtig sjovt. Vi skulle til at lægge os til at sove, og der begyndte jeg at tænke på mine forældre og så blev jeg ked af det. Jeg fik den følelse at jeg gerne ville hjem. Jeg sov ikke hele natten. Jeg havde det som om jeg var nervøs, men jeg klarede hele natten.

Fakta mandag

Jeg syntes at det er lidt svært at fortælle om mandagens fakta, fordi vi ikke var på Bornholm hele dagen men jeg kan da fortælle, at med et tog fra Københavns Hovedbanegård til Ystad tager ca. en time og 20 minnuter. Der kan være 356 biler på den færge vi sejlede med og ca. 1500 mennesker. På Bornholm bor der 40.715 inbyggere. Bornholm er danmarks 5. største ø næst efter Lolland. Vi boede på et vandrehjem der hedder Danhostel Rønne som ligger lidt uden for Rønne. På vandrehjemmet er der 26 værelser. Værterne hed Per og Mogens Andersen.

Tirsdag
Om tirsdagen var vi på tur i byen Rønne. Vi skulle lave sådan en skattejagt hvor der kunne stå en eller anden gade og så skulle vi gå ud til den. Vi fik også lov til at gå rundt i butikker og købe slik og sådan noget. Der var bla. en fire etagers høj Tiger butik hvor man bare kunne købe alt. Vi hørte også en historie om en dreng der hed Boye, han havde gået hjem fra skole og så var der kommet et bombefly og havde sprunget bomber næsten lige foran ham.

Interwiew Tirsdag

1. Hvad syntes du at man skal se på Bornholm

svar: Skoven, stranden og klipperne

2. Hvordan er det at bo på Bornholm

svar: Det er dejligt men svært at komme frem og tilbage

3. Er det let at få venner i vores alder

svar: Ja der bor mange børn her

4. Er det trygt at bo på Bornholm

svar: Ja der er meget stille og roligt

5. Er det godt vejr på Bornholm

svar: Ja det er jo solskinsøen

Fakta Tirsdag
Om tirsdagen var vi på Rønne tur og der var vi på et historie museum, hvor vi skulle lytte til en dame der fortalte om 2. verdens krig på Bornholm. Der hørte vi meget om en dreng der hed Bøye, som havde boet på Bornholm. Da han var barn skulle han hjem fra skole, ligepludselig hørte han en lyd det var et fly, han troede bare at det var russerne der kom med breve men det var det ikke, de kom i stedet med bomber de kastede bomberne ud af flyet og de landede næsten lige foran Boye. Det var Trykbølgebomber eller sådan noget, de sprang men Boye døde heldigvis ikke. Men det var der desværre to andre der gjorde. Da vi havde hørt om det, gik vi over til der hvor det var sket, det syntes jeg var meget sejt. Da vi var helt færdige skulle vi lave en skattejagt og der var der et springvand der var blevet bygget i år 1908.

Minder tirsdag

Jeg har desværre ikke så mange gode minder fra om tirsdagen. Jeg er ikke så god til at sove ude, derfor blev jeg rigtig ked af det og fik hjemve og det endte desværre med at jeg slet ikke fik sovet om natten. Derfor var jeg rigtig træt om tirsdagen og jeg havde ikke så meget lyst til at tage på tur. Da jeg var kommet ud på turen gik det lidt bedre, jeg var heldigvis kommet på et rigtig godt hold og der var lærere som jeg følte mig rigtig tryg. Jeg var kommet sammen med nogle af mine kammerater fra klassen. Vi måtte selv vælge hvem vi skulle gå sammen med, og det blev jeg virkelig glad for, så jeg valgte at gå sammen med nogle af drengene fra min klasse. Det syntes jeg var rigtig rart, fordi jeg havde været så ked af det. Så da vi gik rundt i holdene begyndte vi at snakke og grine så det kunne næsten ikke blive en bedre dag.

Onsdag
Om onsdagen var vi på bustur og der så vi rigtig mange ting. Vi startede med at køre til Rytterknægten som er det højeste punkt på hele Bornholm. Det er 162 meter over vandets overflade og der er en sindssyg god udsigt. Det blev bygget i år 1856. Da vi havde set det gik vi et lille stykke igennem en skov, og så kom vi til Ekkodalen det var ret sjovt, vi råbte en hel masse ting bla. hvad drikker Møller og hvad er et dårligt firma. Og det hyggede vi os rigtig meget med. Da vi havde været der satte vi os ind i bussen og så var det på vej mod Gudhjem. Da vi var der var der nogle rigtig gode butikker, der var en is butik med verdens største is og en 12 kilo tung slikkepind til 3000 kroner og en 6 kilo tung slikkepind til den halve pris. Der var også en karamel butik som faktisk var den første karamel butik i hele Danmark. De lavede nogle rigtige gode karameller og man kunne få en hel masse smagsprøver. Der var også en butik som jeg var rigtig glad for, den hed Glasrøgeriget og der kunne man købe en hel masse glasfigurer som de har pustet i. Da vi kørte skulle vi videre til Helligdomsklipperne og der var der en virkelig fed hule som man kunne gå ind i, men den var meget smal, så der kunne ikke være så mange inde i den ad gangen. Da vi ikke gad at være der mere kørte vi videre til Opalsøen. Der var virkelig flot men også meget langt ned, hvis man altså skulle snuble. Vi gik en lang tur der og nød bare udsigten. Der gik også nogle får rundt og lavede en hel masse lort. Da vi heller ikke gad at være der mere, så kørte vi tilbage til vandrehjemmet og skrev logbog, og der tænkte jeg at det havde været den bedste tur ind til videre.
Opal Søen

Fakta onsdag

Bussen kørte klokken 09.00. Vi lærte næsten alt om Bornholm på den tur, vi lærte bla. at en bus kan køre op af en bakke i frigear. Og hvis man skal have nyplukkede figner, så skal man tage en tur til Bornholm, fordi det er det eneste sted i hele Danmark der kan vokse figner. På Bornholm bor der faktisk også en hel trolde famile, der er Krølle Bølle og hans mor hedder Bobbasine og hans lillesøster hedder Krølle Borra. Troldene blev opfundet af en mand ved navn Ludvig Mahler, den historie blev skrevet under anden verdenskrig i år 1943. Vi var også på Hammershus som er en gammel ruin. Grunden til at Hammershus er en ruin i dag, er fordi de brugte mange af murstene på en kirke og en hel masse huse. Hammershus er grundlagt på en 74 meter høj klippe og med sine forborge har det et areal på 35.000 kvadratmeter, i 1822 blev Hammershus fredet.

Minder onsdag

Om onsdagen var jeg på bustur og det var virkelig sjovt, så derfor har jeg nogle gode minder. I bussen sad mig og Marius sammen og det var rigtig sjovt. Vi sad og kiggede ud af vinduet imens vi fik en hel masse ting at vide. Vi snakkede og grinede og fortalte nogle jokes/vittigheder det var virkelig sjovt. Da vi kom op til Rytterknægten var det en lille smule uhyggeligt fordi der var så langt ned, og det var ikke sådan et højt hegn der var bygget, så man havde det lidt som om man var lige ved at falde ned nogle gange. Der var også virkelig hyggeligt i Gudhjem, jeg syntes man havde sådan en dejlig følelse når man gik rundt der, og så var det også virkelig godt vejr, så det gjorde det lidt bedre. Ved Opalsøen var det lidt skræmmende fordi der var sådan et mega gammelt hegn, og så så vi nogle gå helt ude ved kanten hvor der slet ikke var noget hegn, der kunne man godt blive lidt bange. Vi gik videre og nød udsigten en hel del, det var virkelig flot og solen skinnede i vandet så det var virkelig flot.

Torsdag

Om torsdagen var vi på cykeltur og der så vi ret mange ting. En af de første ting jeg sådan rigtig lagde mærke til det var at der er ret flot natur på Bornholm. Vi kørte nemlig på en sti igennem en skov. Da vi havde kørt igennem skoven kørte vi forbi en lufthavn, der var lige et fly der var lettet men vi så det desværre ikke. Vi skulle cykle nitten kilometer der ud og 13 kilometer tilbage. Vi skulle køre ud til noget der hedder Natur Bornholm. Da vi var ankommet til Natur Bornholm skulle vi spise vores madpakker. Der var en lille butik hvor man kunne købe slik og kiks og sådan noget. Da vi var færdige med det skulle vi ind i en tidsmaskine hvor vi skulle se Bornholm for mange millioner år siden. Efter det skulle vi gå rundt og kigge. Der var nogle små krokodiller, og der var også sådan en vand dinosaur der havde levet på Bornholm, den syntes jeg var ret uhyggelig. Da vi skulle videre fra Natur Bornholm, skulle vi køre ud til Nylars rundkirke, som er bygget midt i 1100 tallet, så den var meget gammel. Den var meget flot og lidt special fordi den var hel rund. Da vi skulle hjem var vi meget trætte, vi skulle stadig køre ca. syv kilometer, da vi kom hjem slappede vi bare af og drak en hel del vand.

Fakta torsdag

Om torsdagen var vi på cykeltur og der fik vi ret meget at vide om Bornholm. Vi skulle cykle 19 kilometer der ud og 13 kilometer tilbage. Vi skulle ud at se noget der hedder Natur Bornholm. Da vi var kommet ud til Natur Bornholm skulle vi gå en lille tur sammen med en mand, som viste os en gammel havbund, der var tørret helt ud, der kunne man se nogle gamle vandmænd der havde ligget og tørret ud. De havde ligget der i så mange år at vandmændene var tørret ind i havbunden. Vi så også en hel masse grundfjeld. For at forklare hvad et grundfjeld er, har jeg været inde på Naturstyrelsens hjemmeside og fundet dette;Grundfjeldet stikker op på Bornholm, men dybt under resten af Danmark ligger grundfjeldet og danner fundamentet for undergrundens øvrige bjergarter. Grundfjeldet består af bjergarter som granit og gnejs, og er dannet mange kilometer nede i jordskorpen, og adskiller sig derved fra alt andet i den danske undergrund. Da vi havde kigget på grundfjeldene skulle vi indenfor på Natur Bornholm. Der skulle vi ind i en tidsmaskine hvor vi så Bornholm for virkelig mange år siden. Vi fandt samtidig ud af at Bornholm er 1,7 milliarder år gammelt og at det aldrig har stået det samme sted, det var virkelig sjovt at være inde i den tidsmaskine.

Minder torsdag

Det var virkelig sjovt om torsdagen da vi skulle cykle. Da vi begyndte gik det meget fint, det gik ned af bakke og jeg havde medvind. Jeg kunne høre vinden suse forbi så jeg vidste at vi kørte i et dejligt tempo. Da vi var kommet videre begyndte det at gå op af bakke, så blev det hårdt, jeg kunne høre mig selv trække vejret, og vinden susede ikke så meget forbi mine ører mere. Vi stoppede, det var bare så dejligt. Da vi begyndte at køre igen, kørte mig og Elias sammen, det var rigtig sjovt. Vi snakkede og grinede og havde det rigtig sjovt, især ned af bakkerne. Da vi var ankommet til Natur Bornholm, blev jeg rigtig glad, fordi jeg syntes at det så rigtig fedt ud. Da vi gik indenfor så vi en rigtig sjov "tidsfilm", jeg fik et kæmpe chok på et tidspunkt, fordi det rystede i sæderne der hvor man skulle sidde. Filmen den var virkelig fed. Da vi skulle hjem var jeg så træt at jeg havde lyst til at sove, men jeg skulle lige ud at køre 13 kilometer.

Fredag

Om fredagen skulle vi hjem, og det glædede jeg mig rigtig meget til. Da vi vågnede skulle vi gå ud og spise morgenmad. Da vi havde spist skulle vi begynde at pakke vores kufferter og gøre rent på værlserne og feje og alt sådan noget. Da klokken blev omkring 11:00 skulle vi mødes ude ved cykelskuret, der var der præmieoverrækelse for hvem der kunne holde deres værelser renest hele den uge. Da vi havde gjordt det gik tur ned til stranden hvor vi kastede med sten og Mariekiks. Vi lavede en konkurence om hvem der først kom ned til nogle sten og tilbage igen og det var så Sofus der vandt det. Ligepludselig sagde de voksne at man kunne tage en tur til Rønne sammen med dem, hvis man havde lyst, men det havde jeg ikke, så jeg blev og kastede med nogle sten. Da klokken blev omkring 13:00 skulle vi tilbage til vandrehjemmet og hente hvore kufferter, og så skulle vi gå ned til færgen. Der var ca. 2 kilometer ned til færgen. Da vi var ankommet skulle vi gå om til en bil med vores kufferter. Da færgen begyndte at sejle sad jeg sammen med Albert og Sofus, det var rigtig sjovt. Da vi endelig var ankommet til Ystad skulle vi bare lige køre lidt i bus og så var vi hjemme i København igen. Busturen varede ca. 1 time og 15 minutter. Da vi ankom til København var det første jeg kiggede efter min mor, jeg så hende næsten lige med det samme og så løb hen til hende og gav hende en ordentlig krammer.

Minder fredag

Jeg vågnede og tænkte YES!!! Jeg skal hjem i dag så jeg kunne næsten ikke vente til at komme hjem. Jeg gik ud og tog noget morgenmad og jeg var simpelthen bare så glad. Efter morgenmaden spillede vi minigolf og det var rigtig sjovt og hyggeligt. Den nat var den første nat, hvor jeg havde sovet hele natten, så det var rigtig dejligt. Så kunne jeg nemlig være frisk til hele dagen. Vi gik en tur på stranden, jeg fik en hel masse dejlig luft i hovedet. Jeg gik hele tiden og tænkte på vi skulle hjem men der var stadig mange timer til at jeg ville se min mor og far igen. Jeg gik og kastede med mange sten da vi var på stranden og så sagde Sofus til mig, at jeg var rigtig god til at kaste. Mig og Sofus gik meget sammen nede på stranden og det var rigtig dejligt. Da vi skulle gå over til færgen tænkte jeg, så er der ikke lang tid tilbage. Da vi gik ud af færgen og ind i bussen begyndte jeg at glæde mig virkelig meget til at se min mor og far. Da vi så ankom til Københavns Hovaedbanegård kiggede jeg ud af vinduet og der stod min mor, jeg løb ud til hende og gav hende en kæmpe krammer.

Fakta fredag

Jeg har lært at jeg kan være væk fra mine foældre i en hel uge ude at komme hjem, også selvom det var rigtig svært. Jeg lærte også at det er sundt at være væk fra sin familie, for selvom at man syntes at de godt kan være lidt irreterende så kan man mærke hvor meget de betyder og hvor meget man savner dem. Så jeg har lært mange ting om mig selv. Jeg lærte også at det er godt at få snakket med lærene hvis nu man har hjemve eller sådan noget i stedet for at holde det inde, så får man det sådan helt godt inden i. Man kan altid få hjælp bare man siger hvad man ville have hjælp til.

Tak for en dejlig tur

Hvis det ikke er for de her personer jeg skal til at skrive om nu, så tror jeg ikke at jeg kunne være blevet på vandrehjemmet i en hel uge. Det betød meget for mig at være sammen med Albert, Sofus, Virtus, Sofie og Jakob, fordi de hjalp mig meget med hjemve og hvis jeg var ked af det. Jeg fik fx lov til at ringe hjem af Sofie og Jakob hvis jeg var ked af det eller jeg bare gerne ville snakke med mine forældre. Det syntes jeg var rigtig dejligt. Jakob sagde også at jeg bare kunne komme ind og vække ham midt om natten hvis jeg blev ked af det og det gjorde jeg så og det syntes jeg var sødt af Jakob, at han gad at stå op midt om natten for at snakke med mig eller gå en tur eller sådan noget. Albert, Sofus og Virtus ville næsten altid lave noget sammen med mig fx spille minigolf eller fodbold, badminton, basketball osv. De kan også hjælpe mig hvis jeg får hjemve eller at jeg bliver ked af det og det er virkelig fedt. Jeg syntes i det hele taget at jeg har verdens bedste klasse, vi er gode til at hjælpe hindanden hvis der noget galt eller hvis man vil snakke om noget. Jeg syntes at det er virkelig fedt at man bare kan spørge om næsten alting. Et forslag til at uv og x kan få det bedre sammen, vi kunne tage på flere ture sammen fx en legeplads eller en biograf eller sådan noget. Vi kunne også lave mere ff sammen på tværs af klasserne.