Min Lejrskole - Sera
Min dagbog/logbog, fra dengang jeg var på Bornholm med min årgang.

Logbog Mandag 28/9 - 15

Det var mandag morgen, og jeg var lige blevet vækket. Klokken var 04.40 så jeg var meget træt. Jeg gik ud og tog et bad, børstede tænder og redte hår, og så tog vi afsted. Inde på hovedbanegården var de fleste ankommet, jeg fik en croissant så jeg ikke var alt for sulten. Det var rigtig hyggeligt at stå inde på Hovedbanegården med sine venner og bare snakke. Klokken 6.30  begyndte vi at gå over mod toget, vi startede med at sidde i toget, i 1 time, og 10 min. Efter det gik vi over til en færgen som lå lige over for toget, vi skulle være på færgen 2 timer, det var hyggeligt at sidde på færgen, vi spillede lidt kort og snakkede.
Da færgen var i havn, og alle var fra borde, skulle vi gå 2 kilometer, for at komme hen til vandrerhjemmet. Vandrerhjemmet var stort, rødt, og der var plads til mange mennesker. Vi blev bedt om stille vores kufferter, og tasker, fordi vi skulle have en besked indenfor, om hvem man skulle sove sammen med, og reglerne for vandrerhjemmet. Efter alle reglerne var blevet fortalt, fik vi vores sove grupper at vide, jeg skulle sove sammen med Ida, Anna, Thea og Frida. Der var en drengegang, og en pigegang, pigegangen havde bogstavet P, og drenggangen H, jeg boede på P1. Vores værelse var et ottemands værelse, men vi var jo kun fem personer så vi havde massere af plads.
Senere på dagen gik vi ned på stranden, der var en masse der badede, også selvom det var koldt. Jeg gad ikke bade jeg havde nemlig ikke badetøj med. efter en times tid på stranden, gik vi op til vandrerhjemmet, og dem der havde været i vandet gik op og skyllede salt vandet af sig. Da det blev aften skulle vi jo have aftensmad, vi fik pasta med kødsovs, det var super hyggeligt at være sammen med sine venner i snakkede om dagen, om de skulle ske på turen og andre ting. Klokken 9.00 blev vi sat til at børste tænder, og gøre klar til gå i seng. Klokken 9.30 skulle lysene slukkes, men vi lå alligevel og snakkede lidt.

Faktaboks 28/9 - 15

- Vi kørte med Øresunds tog.

- Vi kørte med tog fra Hovedbanegården, til Ystad.

- Vi sejlede med en katamaran færge.

- Vandrehjemmet var rødt m. hvide vinduer.

- Der var volleyball, minigolf, fodbold og badminton bane.

- Da Bornholm var besat blev vandrerhjemmet brugt af tyskerne

- Der var spisesal, TV rum, reception og to gange med værelser.

- Der var 3, 4, 6 og 8 mands værelser.

- Der var Ca. 0,5 kilometer til stranden.

- Vi gik to kilometer fra færgen og over til vandrehjemmet.

- Vi skulle være på hovedbanegården kl. 6.00.

- Vandrehjemmet hed "Rønne vandrehjemmet"

- Fra stranden kunne man kigge over til havnen hvor vi ankom.

- Det tog Ca. 20 min. at gå fra havnen til vandrerhjemmet.

Et godt minde

Det ene gode minde var da vi sad i toget, men også inde på Hovedbanegården. Vi var var jo alle sammen trætte, men alligevel havde vi det stadig sjovt og alle havde nogen at snakke med. Det også lidt sjovt at se de andre når de var trætte, de så jo lidt anderledes ud fordi det var tidligt. I toget fortsatte den gode stemning mig, Mathilde, Astrid og Hala sad sammen, vi spillede kort og snakkede, Det var rigtig hyggeligt og sjovt, vi fik taget en masse billeder.

Jeg kan huske lige da vi var kørt over Øresundsbroen som føre over til Sverige, lå tågen så lavt, at det næsten nåede ned til græsset, det var lidt specielt at se, for det plejer vi nemlig ikke at se danmark.

Det andet gode minde var henne på vandrehjemmet, hvor vi lige havde lagt os op i vores senge for at sove.

Vi lå i vores senge og snakkede, om dagen og andre små historier.

Lærerne havde lige været inde for bedømme vores værelse fra 1-10. Det var ikke noget specielt vi lavede, vi lå bare og snakkede, faktisk var der nogle tidspunkter hvor vi skræl grinede, selvom der overhovedet ikke var noget at grine af, men bare var nogle åndssvage kommentarer.

Logbog Tirsdag 29/9 - 15

Alle var samlet inde ved morgenmaden ved hver deres bord. Mig, Thea og Laura, fra klassen skulle på bus tur, så vi skulle lidt tidligere afsted end de andre hold. da vi var ude ved bussen fik at vide at Vores buschauffør hed Claus, jeg tror han var i tresserne, han var venlig, sjov og havde gråt hår
Det første sted Claus kørte os hen var til Konge-mindet. Konge-mindet var var et slags tårn, og oppe fra toppen kunne man se langt ud over skoven. Da alle var kommet ned fra tårnet, gik vi mod en dal som hed Ekkodalen. På vej hen til Ekkodalen kom vi forbi nogle klipper, klipperne fortsatte hele vejen ned til dalen. Efter ti minutter var vi ved Ekkodalen, det var ikke fordi der var så meget ekko men det var da okay. Da vi var igennem Ekkodalen, havde Claus kørt bussen over på den anden side, så vi bare skulle gå ind i bussen og blive transporteret videre. Næste stop var Gudhjem. Gudhjem var en lille havneby, den var ikke noget særligt synes jeg, de havde dog en is butik, hvor de havde solgt verdens største is. Vi fik lov til at gå rundt i en time, efter det skulle vi tilbage til bussen, og videre til næste stop, som var Helligdomklipperne. Klipperne var fyldt med store sten som man kunne gå rundt på. Over i det ene hjørne af klipperne, var der en grotte som man skulle gå over en lille bro og derefter ned af en stige, under stigen var der vand, så man skulle passe på man ikke blev våd. Inde i grotten blev der smallere og smallere, og hvis man kiggede op, så man edderkopper der hang ned fra grotten. Da alle havde været inde grotten, gik vi tilbage til bussen. Næste stop var Hammershus,vi fik lov til bare at slappe lidt af fordi vi stadig manglede to stop, så vi hyggede os bare lidt. Vi begyndte af gå tilbage mod bussen. Næstsidste stop var Opansøen. Opansøen var en sø omringet af klipper og søen var blandtandet kendt for at have turkis blåt vand. Da vi var færdige der, kørte vi til sidste stop, som var Jonskapel. Jons kapel var næsten ligesom Helligdomklipperne. Det var hyggeligt at være der, vi fik lov til at kravle rundt på klipperne og sidde og snakke. Jonskapel var hyggeligt, men nu gik turen til Vandrerhjemmet igen, inden vi tog hjem fik vi taget et billede med Claus. Da vi var tilbage på vandrerhjemmet skulle vi spise aftensmad vi fik Kylling i karry, da vi havde spist færdigt, snakkede vi lidt, og da klokken blev 9.00 skulle vi i seng.

Faktaboks 29/9 - 15

- Hvis man kiggede op inde i grotten så man edderkopper hænge ned.
- Der er et juletræ på Bornholm som er Ca. 200 år gammelt.
- Sorte får spiser mindre end hvide får.
- Fra konge-mindet kunne man kigge helt over til Skagen.
- Opansøen er blandt andet kendt for at have turkis farvet vand.
- Jonskapel var 22 meter højt.
- Der var Ca. 111 Trappetrin ned til stenene ved Jonskapel
- Krølle Bøllen kommer fra Bornholm
- På Bornholm er der en bestemt bakke hvor man siger at der er nogle underjorddiske folk som skubber biler, busser og andet frem uden at man bruger motoren

Et godt minde

Det gode ene minde for Tirsdag, det var da vi mødte buschaufføren Claus, han var grå håret, og i tresserne han var sjov, sød og fortalte nogle gode ting. Der var godt nok nogle gange hvor han også fortalte nogle underlige ting, som at han ikke kunne tåle særlig meget sprut, og at man skulle have tre forskellige kørekort for at blive buschauffør. I starten syntes jeg at han virkede lidt sur, men det var han overhovedet ikke, mig og Thea endte faktisk med at få taget et billede med ham, de blev Rigtig gode. Det var rigtig sjovt at møde en buschauffør som man faktisk snakkede med.

Det andet gode minde var bare hele busturen med alle de smukke og specielle steder som vi var,  jeg vil især huske Helligdomsklipperne, jeg har nemlig aldrig rigtig prøvet at være inde i en grotte før.

Logbog Onsdag 30/9 - 15

Jeg var inde og spise morgenmad, jeg skulle på cykeltur idag, så da jeg var færdig med morgenmaden smurte jeg lige hurtig en madpakke.

Ude ved cyklerne havde jeg fundet en damecykel som havde valgt at køre på. vi skulle cykle ud til en attraktion hvor de skulle fortælle om fortiden og naturen. Da vi havde cyklet de 19 kilometer som vi skulle cykle, spiste vi vores madpakker. Et kvarter senere var vi inde på Natur Bornholm, vi blev vist rundt af en mand som hed Erik Lind,  han viste os et udtørret hav, hvor en proffeser havde fundet en aftryk af en vandmand. Sådan et aftryk havde man kun fundet to andre steder, nemlig i Afrika og i Indien. Da han havde vist os de ting han ville vise, fik vi lov til at gå rundt i en time og prøve nogle forskellige ting. Da den time var gået, cyklede vi tilbage til vandrerhjemmet. Til aftensmad fik vi skinke og kartofler, da alle var ved bordet var færdige med spise tog vi af bordet. efter Aftensmaden satte vi os ind i TV rummet og spillede mafia. Klokken 9.00 skulle vi gå i seng.

Faktaboks 30/9 - 15

- Ved Natur Bornholm var der et bjerg som ragede 39 kilometer ned i jorden
- Der var 19 kilometer hen til Natur Bornholm men kun 13 tilbage fordi vi kørte to forskellige veje
- Istiden havde skrabet over området ved Natur Bornholm, og det kunne man se fordi der var aftryk fra der hvor isen havde skrabet.
- På Natur Bornholm var var der et aftryk fra en vandmand, sådan et aftryk havde man kun fundet to andre steder nemlig i Afrika og i Indien.
- De tre dyr der næsten ikke har forandret sig gennem aldren er Skilpadden, Fisken og Krokodillen

Et godt minde

Det gode minde var da vi cyklede, alle var glade og vi behøvede ikke at tale lavt til hindanden, som vi gør over i skolen, men det var jo fordi vi var udenfor. Lærerne var også glade jeg tror det var fordi vi var udenfor de behøvede jo heller ikke at være efter os hver gang vi råbte eller talte højt, faktisk bedte LP os om at råbe til hindanden, hvis vi skulle holde tilbage eller bare være opmærksomme på en bilist eller andet. Det var bare rigtig hyggeligt at cykle derud af, cykelturen var heller ikke for lang så jeg nåede ikke at blive træt.
Jeg kommer også til at huske de steder vi kørte forbi fx. Kommer jeg til at huske at vi kørte forbi en lufthavn, og at vi så et fly der skulle til at lande og derfor fløj lige hen over hovedet på os, jeg kommer også til at huske de mange dyr som vi så, der var køer, heste osv.

Logbog Torsdag 1/10 - 15

Idag skulle vi til Rønne, for at gå på "by vandring". Vi startede med at gå på noget de kaldte en "skattejagt". Skattejagten gik ud på at man skulle gå rundt i byen og svare på de spørgsmål der stod på vores papir, som vi havde fået uddelt om morgenen. Skattejagten var okay, men det var ikke så fedt at gå rundt udenfor, fordi det var så koldt. Fra kl.11 til kl. 14 gik vi så rundt og lavede skattejagt. Da klokken så var blevet 14, fik vi lov til at gå rundt sammen med dem vi ville, og bare kigge på butikker og hygge. Mig og Laura gik i Tiger og købte lidt forskelligt. 2 timer senere var vi alle samlet på Storetov igen, vi skulle på museum og høre lidt om 2. Verdens krig. Damen der fortalte var i fyrrerne, og havde brunt hår, det var lidt ukomfortabelt at sidde på gulvet i en halv time, og høre om 2. Verdens krig, fordi vi kun havde fået en pude at sidde på. En halv time senere sluttede damen af, og svarede på de sidste spørgsmål. Da hun havde gjort det, skulle vi udenfor igen, fordi at damen skulle fortælle endnu mere, bare om en lille dreng og hans liv på det tidspunkt. Da damen havde vist og fortalt om de forskellige ting, skulle vi tilbage til vandrerhjemmet igen.
Om aftenen var der Pink Party, så alle fået en lille smule pink på, der var nogen der optrådte men jeg så bare på, snakkede lidt med de andre. Klokken 9.00 skulle vi gå i seng, så vi var friske til næste dag.

Faktaboks 1/10 -15

- Der lægger en bunker på Rønne Museum som også lå der under 2. Verdenskrig
- Der er et stort tov i Rønne som hedder Storetov.
- Springvandet inde på Storetov blev indviet i 1908.
- Somluret som står inde på Storetov er fra år 2000  og er lavet af billedhuggeren Jun-Ichi Inoue.
- Det tog Ca. 15-20 at komme ind til Rønne Storetov.
- Rønne museum var meget lysebrunt og havde et tag der var lavet af røde teglsten.
- Torvets ældste Bygning er det fredede arrest hus, som ligger på østsiden og er opført i 1834. Bygningen er tegnet af major Henning Pedersen

Et godt minde

Det ene gode minde var inde i byen, da vi lige var blevet færdige med vores "skattejagt" og havde fået lov til at gå rundt sammen med dem man havde lyst til. Jeg gik sammen med Laura, vi gik rundt og kiggede i butikker, vi gik blandt andet i Tiger, hvor Laura skulle finde nogle gaver til sin familie så jeg gik bare rundt og kiggede imens jeg ventede på at Laura havde fundet det hun skulle.  Det var hyggeligt at gå rundt i byen og bare få lov til at gå rundt og hygge, også fordi der ikke var nogen bestemte steder vi skulle gå hen, vi skulle bare være tilbage til den tid som vi havde fået af vide, det var faktisk det eneste vi rigtig skulle holde øje med.

Interview med en rigtig bornholmer

1. Hvad er det bedste ved at bo på Bornholm?
-Naturen.

2. Hvordan er din hverdag på Bornholm?
-Hverdagen er ikke så stressende som i københavn.

3. Hvad er dit yndligs sted på Bornholm? Hvorfor?
-Det er galløkken her i rønne fordi at det er der jeg er vokset op og har leget som barn.

4. Hvad er anderledes ved Bornholm end andre steder i Danmark?
- Det er klipperne for dem har vi ikke andre steder i Danmark.

5. Er du glad for at bo på Bornholm? Hvorfor/Hvorfor ikke?
- jeg er glad for at bo på Bornholm pga. Mine andre svar.

Logbog Fredag 2/10 - 15

Det var fredag morgen så det var jo sidste dag Bornholm inden vi skulle tilbage til København. Vi var lige kommet ind fra morgenmaden så vi var gået i gang med at rydde op på værelset og pakke vores kufferter, så der kunne komme nye gæster.

Vi skulle være ude af værelset inden klokken 10, så vi havde to timer til at gøre alt færdigt. Da klokken så var blevet 10 stod alle udenfor og var klar til at gå ned til rønne, Der var 4 timer til at færgen sejlede, så imens vi ventede gik vi ned til rønne. Mig, Anna, Astrid, Ida og Luna gik sammen rundt i byen og kiggede på butikker, vi gik i BR for sjov skyld og satte os ind og snakkede. 1 ½ time senere var alle samlet over ved springvandet, vi skulle nemlig tilbage og hente vores kufferter. Oppe i færgen sad vi og snakkede det var hyggeligt, og der blev taget nogle billeder.

Da vi sad i bussen sad jeg sammen med Astrid vi sad bare og snakkede om turen og andre ting. Henne på hovedbanegården var de fleste forældre, lidt efter så jeg min mor og morfar stå og vente på mig, jeg gik hen og sagde farvel til Sofie og tog hjem. Jeg syntes at det har været hyggeligt og sjovt at være på Bornholm med årgangen, og jeg ville gerne gøre det igen en dag.

Faktaboks 2/10 - 15

- Det tog en time og 10 minutter med færgen, og 1 time og 45 minutter med bussen.
- Vi skulle være ude af vores værelse inden klokken blev 10.
- Vi fik lov til at gå rundt i Rønne to timer, inden vi skulle tilbage til vandrerhjemmet for at hente vores kufferter.
- Vi var tilbage på Hovedbanegården ca. Klokken 17.30 hvor alle forældrene skulle hente os.
- Efter færgen skulle vi med bus fra Ystad til Hovedbanegården.
- Vi blev nød til at køre i to busser, fordi at der jo ikke er plads til alle tre klasser i en bus.

Et godt minde

Det ene gode minde for fredag var da vi stadig var på Bornholm, og gik rundt i Rønne, mig, Ida, Anna, Astrid og Luna gik rundt sammen vi tog blandt andet da vi var inde i BR hvor vi sad og snakkede, og tegnede på tegninger, ikke fordi det var sjovt i sig selv, men det var bare hyggeligt at sidde og snakke. Vi gik rundt og lidt i byen fordi vi havde ikke rigtig nogle bestemte butikker vi gerne ville ind i.

Mit andet gode minde var da vi lige var kommet frem til Hovedbanegården og alle forældrene stod og ventede. I starten kunne ikke finde min mor og morfar, faktisk gik der 3 minutter inden jeg fandt dem, jeg gik over og sagde hej og så stod vi og snakkede lidt. Da vi så var klar til at tage afsted, gik vi over og sagde farvel til Sofie, så hun vidste at vi var taget hjem.
Jeg syntes det har været en rigtig sjov og hyggelig tur, og jeg har lært de andre klasser bedre at kende, jeg håber at vi kan gøre det igen på et tidspunkt, selvom det nok ikke kommer til at ske.

Af Sera 6.u

U

V
X

U V X

På bornholmerturen er der nogle personer der har gjort turen specielt god, først og fremmest syntes jeg det det har været hele årgangen, for ellers havde det jo ikke været en rigtig Bornholmertur hvor alle tre klasser samles, men ellers er de personer der har gjort min lejrskole specielt god, det var sovegruppen/værelseskameraterne som var Anna, Ida, Thea og Frida , det var bare hyggeligt og sjovt at være sammen med dem, både om aftenen, om morgenen og midt på dagen vi havde det sjovt lige fra starten og grinte en del, det er specielt den første dag jeg husker, hvor det var første dag på værelset.

6. u,v og x har fået et bedre fællesskab efter Bornholmerturen, nogen har måske fået nye venner, eller bare lært nogle andre personer bedre at kende, i vertfald bedre end de gjorde i forvejen.

Men hvordan kan vi beholde fællesskabet i mellem klasserne?

Jeg tror at det ville være en god ide, at tage på turer sammen i de forskellige klasser fordi så har man mere "frihed" til at gøre hvad man vil, lidt ligesom på Bornholm. men jeg tror også at der ikke skal gøres for meget ud af, for så bliver vi måske bare trætte af hindanden, og så stopper fællesskabet.