Min lejrskole.
Skrevet af Tobias
På denne hjemmeside finder du:
Logbog, fakta, billeder og oplevelser.
God fornøjelse. :)

Dag 1

Log-bog dag 1

Turen herhen var fint nok, jeg blev ikke syg. Tog turen varede ikke mere end 1,5 time, den var hurtig overstået. På færgen købte vi meget slik, og heldigvis var der ingen der blev søsyge. Da vi ankom i Rønne skulle vi lige gå 2 kilometer i brandende varme det var lidt slemt. Da vi ankom på vandrehjemme lagde alle sine tasker og kufferter på jorden, der var minigolf og volleyball net og masser af plads og vandrehjemmet var rigtig smukt. Vi blev fordelt rundt på værelserne sammen med mine bedste venner og så slappede vi bare af og spiste noget af det slik vi havde købt på færgen, det var rigtig hyggeligt vi spillede også noget minigolf, det var sjovt. Så var vi nede på stranden og bade det var iskoldt. Da vi kom hjem var der spaghetti med kødsovs. nam, nam. og så skrev vi logbog og hyggede resten af aften.
Faktaboks
Klokken 03.00 startede der et fenomen der hedder "blod måne/ blood moon". Dette sker når jorden skygger for solen så månen bliver helt rød. Dette sker fordi at det røde lys er det eneste lyst der når rundt om jorden. For at komme til Bornholm skal man tage en bus eller tog til Ystad. I Ystad skal man tage færgen (Leonora Christina) til havnen i Rønne. Færgen som sejler fra Ystad til Rønne hedder Leonora Christina som er 112,6 meter lang og er 26,2 og er 8,5 meter dyb. Færgen kan bære 1000 ton og kan indeholde 1400 passagerer og 357 biler som bliver placeret rundt på de tre bildæk og brændstofstanken kan indeholde 160.000 liter. Færgen blev lavet i Australien og sejlet til danmark. Rønne er Bornholms største by og er hovedbyen på Bornholm. Rønne har 13.579 indbyggere og arealet er 588,53 km2. Bornholm har en form som et parallelogram, Bornholm ligger i Østersøen og har et areal på 589,16 km 2. Bornholm har 39.828 indbyggere, det vil svare til at der cirka ville være 67 personer per km 2.
Bornholm bliver også kaldt Solskindsøen eller Klippeøen. Grunden til at folk kalder Bornholm for Klippeøen er fordi den har et fundament af sten og klipper, og Solkindsøen er den bare kaldt fordi folk syntes at der altid er solskind på Bornholm.
Bornholm omkreds er på 141,4 km hele vejen rundt om øen.

Minder/oplevelser
Vi ankom alle på hovedbane gården klokken lort om morgenen, men det gjorde ikke noget for jeg vidste at det ville blive en god tur og vi ville alle få det sjovt og hyggeligt.
Vi stod alle på toget med alt vores baggage om det så var tasker eller kuffeter eller måske noget helt tredje.
Vi satte os og så ud ad vinduet. Det var super tåget både i sverige og på sjælland Jeg tjekkede også mit nye kamara ud det var ikke fordi det var nyt det var bare mit fars gamle.
Efter tog turen tog vi Færgen til Bornholm. Jeg har taget denne færge tussind hvis af gange med min familie.
På færgen købte vi massere af slik, der var tilbud 3 pakker slik for hundrede kr. Billigt.  Så Phillip og jeg købte for en halvtredser vær.
Efter færgen gik vi resten af vejen, damn det var varmt, men nu var vi jo kommet til solskindsøen alligevel. Så vi svedte jo ad helvedes til.
Da vi ankom på vandrehjemmet smed vi vores tasker, det var rigtigt dejligt

Dag 2

Logbog Dag 2

morges vækkede nogle pigerne os alt for tidligt. Idag skulle vi med bussen vi kom mange seje steder hen. Vi startede ved Rytterknægten nede ved Dueodde. Vi gik helt op i toppen der var rimeligt langt ned. "UHYGGELIGT." Vi fortsatte videre ned til Ekkodalen den var sejt. Vi tog med bussen igen til gudhjem og spiste og købte slik i spar. Nam,Nam. Vi gik ind i bussen og kørte videre til den Sortegryde og Helligdoms klipperne og kravlede ind i hulen. Inde i hulen gad nogle af de andre ikke så Alex og jeg tog hans kamara og brugte blitzen til at se i hulen det var spænende. Vi kørte videre til Hammershus det var ikke så spænende i guess. Så tog vi ned til Opalsøen den var flot og smuk. Så tog vi til Jons kapel, det var sejt. Så tog vi hjem og spiste kylling i karry.
Så gik vi ind på værelset og hyggede resten af dagen.
Faktaboks
Rytterknægten er Bornholms højeste punkt, 172 meter over havet, og det blev bygget i år 1856, men i år 1856 var tårnet kun 162 meter over havet da der senere i år 1899 blev bygget et ekstra stålstillads oven på.
Ekkodalen er Danmarks længste sprækkedal. Hammershus blev grundlagt omkring 1200 tallet og ligger på en 74 meter høj klippe og har et areal på 35.000 m2. Jon fra Jons kapel blev sent til Bornholm for at gøre bornholmere kristne, så han slog sig ned i hulen som nu er blevet opkaldt efter ham.
På Bornholm er der fire rundkirker: Østerlars kirke, Nylars kirke, Sankt ols kirke og Ny kirke. Ny lars kirke ligger mellem Aakirkeby og Rønne og blev bygget i år 1100 og blev bygget af tempelridderne. Østerlars kirke er den ældste og største rundkrike på Bornholm den bliver besøgt op til 100.000 gange om året, og er derfor et af Bornholms største seværdigheder. Sankt ols kirke er den højeste og mest elegante set udefra og er 26 meter høj. denne rundkirke blev bygget i år 1150. Ny kirke blev i middelalderen kaldt Allehelgens kirke, men fik sit andet navn i år 1500.

Minder/oplevelser
Da vi vågnede lå vi i sengen  og hyggede og snakkede det var super hyggeligt vi lå og snakkede om alle mulige mærkelige ting, som Family Guy og andre tv show's som The Simpsons og South park.
Da vi gik ud af lokalet kunne vi dufte den dejlige morgenmad som kravlede op i vores næse. Mhmhmhh. Det duftede rigtig godt.
Da vi gik ud til morgenmad satte vi os og ventede på at vi måtte gå op og spise, det var røv sygt.
Efter morgenmaden Spillede vi noget minigolf, det var sjovt og svært for der lå sten på banen.
Så skulle Alex og jeg afsted på busturen. Alexander og jeg Begyndte at snakke med buschaufføren han var rigtig nice han hed Klaus.
Inde i bussen sad Alex og jeg og talte om computer ting og spil, jeg tror at vores tid i bussen var noget af den bedste tid på hele lejrskolen. Henne ved Rytterknægten gik vi helt op i toppen, puha der var langt ned, det var næsten som om at man faldt når man kiggede ud over kanten. Den sussende fornemmelse susende gennem kroppen og gav mig gåsehud eller myrepatter som nogle kalder det. Vi gik videre ned til Ekkodalen det var hyggeligt og smukt ude i skoven Alexander og jeg talte noget mere om computer og spil og tog nogle fede shots. Vi tog med bussen igen og Klaus fortalte os nogle seje og sjove facts om Bornholm og de forskellige ting vi kørte forbi som rundkirker og andre turistattraktioner.
Henne ved den den sorte gryde gik Alexander og jeg helt ind til slutningen af hulen, vi følte os som nogle rigtig "caveexplores."
Henne ved Jon's kapel fandt Alexander og jeg den som de første, og vi gik også rundt om klippen som de første det var rigtig badass.

Dag 3
Logbog dag 3
Idag skulle vi cykle til natur Bornholm.
Og pigerne vækkede os heldigvis ikke for tidligt de vækkede os faktisk ikke engang.
Vi cyklede omkring 19 km til Aakirkeby hvor Natur-Bornholm lå.
Det eneste vi lavede var at tale om sten og geologi og om hvordan Bornholm lå på grundfjeldet.
Efter det gik vi ind på Natur-Bornholm hvor vi spillede sådan nogle små mini spil om det så var små biler med solceller på toppen eller nogle små skærme man skulle trygge på, der var og en bio graf med rystende sæder, det følte sjovt.
Efter Natur-Bornholm tog vi til Aakirkeby og købte slik i superbrugsen. Nam, Nam. Efter Nam, Nam Cyklede vi hjem.

Faktaboks
Bornholm har været mange forskellige steder henne på verdens kortet. Der har engang ligget et bjerg, hvor der lå klippevægge rundt om.  Bornholm har en af verdens få vandmands fossil der er kun fire i verden.
Bornholm har engang været en ørken, på det tidspunkt lå det nede ved Afrika, på det tidspunkt levede der dinosaurer.
Der er 19 kilometer mellem Rønne og Aarkirkeby.
Natur-Bornholm blev lavet i år 2000, af prins Henrik og Birthe Juel Jensen. Myrer smager af velsmagende citrus og lugter af det samme som hvis du holder hånden over en myretue.
Det bjerg der var på Bornholm engang blev sandsynligt vis væk under istiden.
Grunden til der er så mange sten oppe på land er fordi de engang lå 3 kilometer under jorden, men efter istiden kom de op til over fladen. Bjerget blev lavere fordi der kom vand ind imellem revnerne og så da det blev koldt begynder vandet at fryse og blive koldt så det fryser til is og dermed sprækker.
Dag 4
Logbog dag 4
Idag skulle vi til Rønne, vi havde hørt at det skulle være sjovt, så vi glædede os meget.
Vi gik ind til det store torv hvor vi fik at vide at vi skulle lave nogle opgaver hvor vi skulle spørge nogle Bornholmere om fakta.
Vi var lidt forvirret med at finde de forskellige gader og pladser, det var noget med et koordinat system som vi ikke havde fundet.
Det var rimeligt koldt og blæste også meget, så det var lidt irerterende, men heldigvis regnede det ikke.
Vi løste næsten alle posterne, for der var nogle der var rimeligt svære.
Efter løbet gik vi i Tiger, Menu, Netto og mange andre steder, det var dejligt at komme indenfor i varmen.
Efter noget tid gik vi hen på museet og der talte vi lidt om anden-verdenskrig, det var spænende.
Efter det gik vi hjem og hyggede på værelset resten af dagen.

Faktaboks
Under 2. verdenskrig Brugte de tyske soldater Bornholm som et feriested altså de tog der hen for at holde fri.
Den tyske regering gemte v1 og v2 bomber samt u-både på Bornholm.
V1 missilerne som tyskerne gemte på Bornholm, de første og eneste blev brugt til at bombe Storbritannien og ramte den 15 juni 1944. V2 Raketterne var mere raket end bombe den blev brugt til at bombe sydøstlige England og senere Belgien, men bomben blev videreudviklet i løbet af den kolde krig. Rakettens teknologi blev senere brugt til at sende de første mennesker til månen i år 1969.
Ham der opfandt V-2 raketten (Warnher Von Braun) blev senere efter krigen direktør for NASA's Marshall Space Flight Center i Alabama.
Den Bornholmske modstandsbevægelse Sendte folk til Sverige og på vejen tilbage hentede de våben, udrustning og andet.
Svenskerne sendte også Små bygge selv huse til Bornholm til at erstatte de bombede.

Minder/oplevelser
Idag skulle vi til Rønne og lave et løb rundt i Rønne hvor vi skulle svare på nogle spørgsmål via at spørge nogle bornholmere.
Men først skulle vi spise noget morgenmad og smøre vores madpakke.
Efter vi havde smurt madpakken pakkede vi vores tasker, Vi skulle jo selvfølgelig bare have det samme med som de andre dage vi havde været på tur.
Efter vi havde pakket gik vi med LP med ned til store torv i Rønne. Vi fik at vide at vi bare skulle spørge nogle Bornholmere om svarene.
Jeg kom på hold med Alex og nogle andre så jeg var glad for hvordan grupperne var blevet lavet.
Til at starte med var vi lidt forvirret om hvor de forskellige gader og pladser lå, men så fandt vi et koordinat system på den anden side af kortet.
Efter alle posterne skulle vi mådes på store torv ved springvandet. Efter det gik vi i Tiger, Menu og mange andre steder.
Efter en del slik shopping skulle vi gå hen til museet som lå lidt fra store torv.
Henne på museet talte vi en del om anden verdenskrig og det var rimeligt spænende at høre om besættelsen af Bornholm.
Efter det gik vi ned i en bunker der lå ude foran museet, det var spænende at se en bunker indefra.
Vi fik også nogle historier om en dreng som havde oplevet anden verdenskrig.
Efter det gik vi hjem og spiste aftensmad og hyggede resten af aftenen.

Dag 5
Logbog dag 5
Idag skulle vi hjem. Vi gik ud og spiste morgenmad og efter det skulle vi pakke.
Næsten alle rodede rigtig meget så der var meget at rydde op. Vi skulle også tage vores broer ned, men da Alexander skulle pille den ned, tabte han ned over min arm, det var ikke fordi det gjorde ondt, men jeg begyndte bare at blive svimmel.
Det var rigtig ubehageligt. Og så besvimede jeg. Jeg troede at jeg var væk i flere minutter, men da jeg vågnede op sagde de andre at jeg kun var væk i 1 minut.
Men efter jeg havde besvimet havde jeg det rigtig dårligt og kunne ikke rigtig lege sammen med de andre, jeg sad bare på bænken sammen med Alexander og Sylv, men det var fint nok.
Så gik vi ned til stranden og blev der indtil klokken 14.00, og så tog vi hjem.
Minder/oplevelser
Vi stod selvfølgelig bare op som vi plejede og gik ud og spiste noget morgen mad.
På en måde var jeg rimelig glad for at vi skulle hjem, for her var ved at blive rimeligt kedeligt.
Efter morgenmad gik vi ind på værelset og pakkede vores ting, det tog rimeligt lang tid nu hvor vi havet rodet så meget.
På et tidspunkt skulle Alexander tage stigen ned, men han tabte den og ramte min arm. det var ikke fordi det gjorde ondt eller noget, jeg begyndte bare at få det dårligt og begyndte at blive svimmel. Efter noget tid besvimede jeg, da jeg vågnede op havde jeg helt glemt at jeg var på Bornholm og inde på værelset, men så kom jeg i tanke om det alt sammen.
Efter det tog vi bare ned på stranden, der var nogle der badede, men det gad jeg ikke.
Efter stranden tog vi hjem.
Mine venner
Sylvester var der næsten altid, på den positive måde. Han holdt humøret oppe.
Sylvester er sådan en person der er sjov og "hyper" hele tiden, det er det jeg godt kan lide med Sylvester.
Om aftenen sad vi og talte og Sylvester blev bare ved med at sige noget sjovt.
Men der er jo også andre på turen jeg rigtig godt kunne lide at være sammen med, Som Alexander.
Alexander er bare en man kan tale med om næsten alting, han er næsten altid glad.
Og da vi sad i bussen sad vi bare og talte om alt muligt det var rigtig hyggeligt.
Phillip er også rigtig hyggelig at være sammen med, vi taler næsten om alting sammen.
Phillip er en rigtig gutter mand ligesom alle mine andre venner.
Christoffer er rigtig sjov og sød, som fx da vi sad på væreset spillede han det musik som vi gerne ville høre, det god stil.
Christoffer er altid sjov at være sammen med.
Peter er altid klar på sjov, når vi leger flækker vi altid af grin selv af de mærkeligste ting, som en lille dum video eller en eller anden kommentar.
Vi allesammen sad altid rundt om bordet og spillede kort om små stykker slik, mens vi hører Psycho killer og andre gode og sjove pop sange.
Også når vi lå og skulle sove kravlede vi bare rundt på nogle broer  vi havde lavet og var super fjollede, det er virkelig noget jeg kommer til at kunne huske.
Vi sidder også bare nogle gange rundt om spejlet og laver sjove grimaser og hiver i vores ansigter, det er virkelig også bare noget vi laver når vi er fjollede.
Vi kan også bare finde på noget mega fjollet som andre ville synes ville være mega pinligt, som at løbe rundt om blokken kun i underbukser eller sove på trampolinen eller hoppe på trampolinen klokken 03.00 om natten.
Vi kan også finde på de mærkeligste ting sammen , og det er derfor jeg elsker mine venner.