NOAHS LEJRSKOLE

MANDAG

LOGBOG

klokken 6 om morgenen mødtes vi inde på hovedbane gården. Klokken 7 kørte vi i tog til Ystad og derfra tog vi færgen til Bornholm. Efter sejlturen som cirka tog halvanden time, gik vi 2 kilo meter til vandrehjemmet. Så fik vi information om hvad man måtte og ikke måtte der. Så skulle vi gøre vores værelser klar til at man kunne være der og efter det var der fri leg. Så skulle vi gå tur og se hvor langt væk vi måtte gå også var vi på stranden. Så spiste vi aftensmad også gik vi i seng.

FAKTABOKS

Bornholm er i den allerøstligste ende af Danmark, øen har et areal på 589,16 kvadrat km og har en omkreds på 141.1 km. Øen har 39.828 indbyggere og ca. 20.000 af den bor i øens hovedstad Rønne den by med 2.flest indbyggere hedder Nexø med 3.668 også kommer Aakirkeby med 2.052 . På Bornholm er der også gulv under sengene

MINDER

jeg syntes det var sjovt da vi var på stranden og spille fodbold og minigolf. jeg kom til at kende nogen af dem af fra 6.u bedre at kende, foreksempel Emil og Vincent. vi spillede en lille fodboldkamp men blev så afbrudt af at Olivia sad fast i en gynge så Morten og Jakob blev nødt til at vende gyngen på hovedet så hun kunne komme ud, det var rigtig sjovt. jeg havde det også sjovt med nogen af drengene efter aftensmad og sådan.

TIRSDAG

LOGBOG

vi cyklede 19 km ud til natur Bornholm og der var der er en guide der lærte os om Bornholm natur og landskab. så var vi inde og se en film der handlede om hvor Bornholm har været i tidens løb. så skulle vi hjem, der kørte vi forbi en super brugsen så vi kunne købe noget slik og sådan noget. Så skulle vi cykle 15 km for at komme hjem til vandrehjemmet.

FAKTABOKS

Bornholm har været en slags Sahara, man kan springe 1,2 milliarder år i tiden. Man kan spise myre og de smager af citrus.  Øen har form omtrent som et parallelogram. Bornholm er det eneste sted i Danmark med klipper. der er relativt mange strande på Bornholm. Bornholm ligger et sted hvor 2 kontinental plader har stødt sammen, derfor er grundfjeldet kommet op over jordens overflade og derfor er der klipper.
MINDER

Det var meget op ad bakke derhen og ret hårdt, vi havde det sjovt mens vi var på natur Bornholm og grinte meget og sådan, på vej hjem hyggede vi bare, jeg faldt en gang på cyklen men eller var det meget sjovt. Til aftensmad fik vi kylling i kaje tror jeg, den var god tror jeg. Jeg købte 3 liter is te som var meget svære at på med hjem på cykel. Efter aftensmad legede vi en leg der hedder skovstratego hvor der er 2 hold, alle har et kort fra stratego spillet, så skal man løbe rundt og tage andre folk og den der har det højeste kort har vundet, hvis ens hold får det andet holds fane har ens hold vundet.

ONSDAG
LOGBOG

Idag var vi i Rønne og på Rønne museum hvor vi lærte om hvordan Bornholm var og havde indflydelse i 2. verdens krig. Bagefter det var der en skattejagt hvor vi skulle ud nogen steder og finde ud af hvad de havde været brugt til. Efter måtte vi gå rundt og købe slik og sådan noget.
FAKTABOKS

Under 2. verdens krig var Bornholm et sted hvor 200 tyske soldater brugte det til at holde krigsskibe og lave ubådstræning fordi vandet omkring er så dybt. På Bornholm havde man lidt flere ressourcer end andre steder i landet fordi der var færre soldater så man kunne nemmere have høns og få nogen flere æg, mere korn eller mere mælk, så folk der levede på Bornholm dengang havde det altså lidt lettere end mange andre.
MINDER

Mig og pm og nogen drenge fra 6.v havde det rigtig sjovt med nogen morgenmads produkter som vi probede ind i munden også klistrede de fast. Mit hold klarede skattejagten på 45 minutter så vi havde meget tid til at købe slik i bagefter. Mig og Andreas købte massage i en massage stol der var på vores vandrehjem.

TORSDAG
LOGBOG

Idag var vi på bustur med en buschauffør der hed Klaus. Vi var ude og besøge Joens kapel, hammers hus, borholm højeste punkt rytterknægten, ekkodalen og mange andre steder. Vi holdt en pause i Gudhjem hvor man kan få verdens største is "Apollo". På vejen stoppede vi fordi vi skulle se om der fandtes underjordiske, og det gør der fandeme, de skubbede vores bus op ad en bakke, jeg ved ikke hvordan det kunne lade sig gøre men der skete altså noget.
FAKTABOKS

Rytterknægten er 162 meter høj og blev bygget i 1856 til minde om Frederik VII og grevinde Danners besøg nogle år før. I 1965 blev de Bornholmske jernbaner lukket, jernbanerne var 91,4 km lange og er nu blevet til cykelsti. Man lukkede dem fordi at skinnerne var i for dårlig stand og togene ville kunne holde nogen årtier endnu men man vurderede at de ville være for dyrt i forhold til hvor mange der brugte dem. Danmark har 7 rundkirker og 4 af dem ligger på Bornholm det er lidt vanvittigt når man tænker på hvor meget mindre Bornholm er.
MINDER

Vi havde en rigtig sjov bustur, selv om den var lidt lang var den alligevel meget hyggelig. Busturen tog ca. fra klokken 9:00 om morgenen til klokken 16:00 om eftermiddagen. Om aftenen var der fest, jeg syntes festen var lidt kedelig men en fest er jo en fest.

FREDAG
LOGBOG

Idag er det fredag og sidste da inden vi skal hjem, jeg kunne godt have brugt en uge mere for jeg syntes det har været rigtig sjovt. Vi skal være ude af vandrehjemmet klokken 10 så vi har lidt travlt, efter det skal vi på stranden og bagefter for vi noget tid i Rønne. Vi skal være på færgen klokken 14:00 og færgen sejler 14:30. På stranden lejede vi Bear Grylls som er en der skal overleve en masse mærkelige steder.
FAKTABOKS

Vi sejlede med bornholmer færgen som er en del af det danske rederi Danske Færger A/S. Færgen sejler fra Rønne til Ystad og omvendt. Fra 1973 var Bornholmer færgen statsejet og hed Bornholmstrafikken, indtil i 2005 hvor den kom til at hedde Bornholmerfærgen A/S. Efter færgeturen tog vi danmarks længste fabrikslavede bus hjem.
MINDER

Klokken 10:30 tog vi på stranden, efter det tog vi til Rønne hvor man kunne bruge sine sidste penge hvis man ville. Efter det tog vi ned til færgen, selvom der kun var 2 km var det rigtig hårdt for min taske var meget svær at gå med. Efter færgen tog vi Danmarks længste bus hjem. Da vi så kom hjem blev vi hentet foran DGI byen af vores forældre.

HVEM GJORDE TUREN EKSTRA GOD?

Jeg blev rigtig gode venner med nogen af drengene fra 6.u blandt andet Emil, Marius, Vincent, Jonathan og Elias. Vores klasse og U klassen havde det rigtig godt sammen og det har de også her efter vi er kommet hjem igen. Jeg tror vi kan blive ved med at være gode venner hvis vi nogen gange er sammen med dem istedet for kun at være sammen med dem fra X.