lejrskole på Bornholm 2015

lavet af Peter Magnus

Fakta om Bornholm

i Rønne bor der ca. 20.000 mennesker i Nexø bor der 3,642 i Gudhjem bor der 715 i Aakirkeby bor der 2.052 og i svaneke bor der 1.059 mennesker og i sandvig bor der 1.582 mennesker i alt på Bornholm bor der 39.828.

Vores vandrehjem aka. Der hvor vi boede lå kun 1 kilometer fra Rønne centrum og arealet på vandrehjemmets grund var 11.000 m2. Rønne er Bornholms største by

Mandag

mandag morgen klokken 07:00 tog vi toget fra hovedbanegården mod Ystad. Vi kørte i tog i en time derefter skiftede vi til en færge hvor vi sejlede i omkring 65 min.

Da vi ankom til Bornholm gik vi i 20-30 minutter indtil vi kom til vandrehjemmet som lå lige ude for rønne. da vi ankom til vandrehjemmet fik vi en masse info om hvem vi skulle sove sammen med og meget andet info.

Efter det lagde vi vores ting ind på vores værelser og spiste frokost. da vi havde spist frokost tog vi ned på stranden og badede.Senere hen på eftermiddagen legede vi rundt omkring på grunden lidt efter skulle vi spise og så spillede vi skovstratego og efter det gik vi i seng

Minder

mine bedste minder fra mandagen er nok i toget og på færgen hvor vi hørte musik spiste slik og købte cola. I toget sad mig og Anne/Anton sammen og hørte musik og åd slik.

da vi kom ud fra toget havde vi spist over halvdelen af alt det slik vi havde med. Da vi kom på færgen satte vi os ned. Jeg sad sammen med Oscar,Noah,Lau,Andreas,Anton og Ali.

efter vi havde sejlet i ca. 35 min fik Oscar den ide at købe en kasse colaer og jeg var med på den så mig og Oscar gik ned i butikken og købte en kasse colaer med 24 colaer i så vi delte den op og fik 12 colaer hver.

Fakta om Bornholm

for omkring 17.0000 år siden var hele Bornholm fladt over det hele men så kom der et ryk på kontinentalpladerne så den nordlige del af Bornholm blev skudt mellem 15 meter til 3500 meters højde.

Nu tænker du sikkert på hvofor jeg skriver det når der ikke er et 3500 meter højt bjerg på Bornholm og der er et meget simpelt svar fordi for 17.0000 år siden havde istiden ikke lagt sig over jorden så for cirka 15.0000  år siden lagde istiden sig og pressede på bjergene

og for cirka 7.0000 år siden var der ingen bjerge og Bornholm var blevet skabt som det er idag.

Tirsdag

om tirsdagen cyklede vi 19 kilometer ud til Natur Bornholm hvor vi så på nogle af de tydelige efterladenskaber fra istiden og nogle store klipper.

Vi var også inde i en 4D simulator hvor vi så hvordan Bornholm så ud som det gør idag og vi så også krokodilleunger.

Efter vi havde været på Natur Bornholm cyklede vi videre til Nylars rundkirke hvor vi så nogle store runesten.

da vi kom hjem spillede vi minigolf og to timers tid senere spiste vi aftensmad. efter aftensmad spillede vi skovstratego og og efter det gik vi i seng.

Minder

mine bedste minder fra tirsdag er nok da vi var i 4D simulator eller da vi holdt abesex( en fest hvor man ``hænger i lamperne``) inde på vores naboers værelse.

vores naboer var Tobias,Peter,Alexander,Phillip,Sylvester og Christoffer alle fra 6.V

det var rigtig sjovt fordi at vi hørte høj musik og kastede med chips og drak en masse sodavand og havde det bare rigtig sjovt sammen fordi vi har bare en rigtig fed måde at feste på og jeg elsker bare at være en del af det .

Fakta om Bornholm

der har været et bombardament i Rønne 3 gange og alle 3 gange var det russerne der bombede Rønne fordi at det var under 2. Verdenskrig

og der var en gruppe tyske nazister på Bornholm så russerne skræmte dem væk ved at bombe Rønne men Bornholm blev så erobret af russerne

så det var først fem år senere at Bornholmerne var frie til at være en del af Danmark igen.

Onsdag

om onsdagen var vi i Rønne hvor vi var på Rønne historie museum. Der lærte vi en masse om Bornholm under 2.Verdenskrig og de bombardamenter der har været på Rønne.

Vi var også nede i en bunker fra 2.Verdenskrig der blev brugt da Rønne blev bombet. Da vi kom tilbage på vandrehjemmet tog vi ned på stranden hvor jeg kom til at smide Peter fra 6.V`s sko væk /:

men  vi fandt den igen. Senere på aftenen var der natløb men jeg var for træt og gad ikke.

Minder

der bedste minde fra onsdagen er nok da mig,Noah,Villads,Peter og Sylvester købte 750 gram morgenmad og åd det. Der var bare en lille ting der ikke var så fedt ved det.

morgenmaden smagte ikke særlig godt og det var faktisk kun Villads der kunne lide den. men så begyndte Noah at tage dem ind i munden hvorefter han spyttede dem ud på os i en kaskade af flyvende mundvand og morgenmad.

Det var ret sjovt.

Fakta om Bornholm

ruinen Hammershus er tidligere blevet brugt både som borg og som statsfængsel men bruges ikke længere til nogen af delene længere.

Hvert år i sandvig afholdes der en fisker konkurence som går ud på at fange den største torsk og førstepræmien er en check på 75.000 kroner. Sidste år var det en svensker der vandt.

mange kender nok den kendte Krøllebølle is men den findes faktisk ikke længere fordi at navnet er blevet købt af det norske firma Nestle så nu hedder det en Bornholmer is.

Torsdag

om torsdagen skulle vi på bustur hvor vores bus blev skubbet af ``de underjordiske`` og vores buschaufør hed klaus og kunne synge på  Bornholmsk.

vi var ude og se Hammershus og Hammerknuden og Opalsøen og vi var også i Gudhjem.

Der var også fest om aftenen Og vores underholdning var 100% den bedste jeg vil dog ikke lige forklare om den men den var god.

Minder

mine bedste minder fra torsdagen er nok da Peter fra 6.V lavede et backflip fra en sten ved Hammershus

eller da mig,Peter,Sylvester,Christoffer,Alexander,Tobias og Phillip

holdt abesex igen denne gang vildere og med ALL IN chips som er chips med burgersmag og pizzasmag og med steaksmag og drak en sodavand kaldt ``team spirit`` .

Fakta om Bornholm

Under den kolde krig blev der i 1955 oprettet en radarstation i Almindingen som er en skov der ligger på Bornholm og som er danmarks 3 største skov.

Den radarstation bliver idag kaldt Radarhoved Bornholm. Den blev i 1962 en del af NATO`s early warning system`s langrækkende radarstationer, som på få minutter kunne advare hvis et storangreb fra sovjetisk var under udvikling.

Færgen vi sejlede hjem med hed Leonora Christina og er bygget i Australien og har en totallængde på 112,6 meter en bredder på 26,2 meter og sejler med en hastighed på 38 knob.

Fredag

om fredagen skulle vi hjem men vores færgen sejlede først klokken 14:30

så indtil da skulle vi rydde op på vores værelser og da vi skulle være ude fra vandrehjemmet klokken 10:00 var vi på stranden fra klokken 10:30 til 13:30 og efter det tog vi ned til færgen.

Da vi kom i land i Ystad tog vi en bus til København og vi ankom til København klokken 17:30.

Minder

mit bedste minde fra fredagen er nok da jeg mødte nogle fynboer på færgen som jeg blev en gode venner med.

De var ret sjove især fordi de blev ved med at prøve at forklare mig om hvor den by de boede i lå på Fyn men jeg fattede brik af hvor det var de mente at de boede.

billede af mig og dem kan ses nedenunder denne tekst.

En særlig person der gjorde turen bedre

for mig var den særlige person der gjorde turen bedre Peter fra 6.V som er min rigtig gode ven som jeg også var sammen med på holdene og som jeg havde det rigtig sjovt sammen med og han er bare en rigtig flink fyr

og vi har det bare rigtig sjovt sammen og så var vi også meget sammen på turen.