Bornholm

Mandag

Jeg stod op kl 4:55 så skulle jeg have morgenmad og tage tøj på, så kørte mig og min forældre ud til hovedbane gården der stod vi i lidt tid tid sammen med alle de andre fra min klasse og deres forældre men så skulle vi afsted, vi tog toget til Ystad der spillede vi kort og spiste slik. da vi ankom til Ystad så gik vi over til færgerne og sat vores ting af på en vogn der tog det helle op på færgen, så skulle vi sejle det tog lidt tid før den gad at sejle men den gjorde det efter cirka et kvarter. så sad mig og mine venner bare og talte og spiste vores mad og så fik vi en ide, den ide var at købe ramme med cola til at delle så vi fik 6 hver det meget billigt fordi vi betalte kun 25 kroner hver det er jo altid meget dejligt at have noget at drikke. Alle de andre købte slik og sådan noget, da vi kom så var man lidt træt men det gik fint og så skulle vi gå lidt over 2 km så kom vi frem og der var meget fedt jeg havde forventet være og så spillede vi minigolf og fodbold det var da meget sjovt men vi skulle ikke på nogen ture. Så skulle vi spise og efter det

Fakta fra mandag

Vi sejlede med leonora christina færgen, den sejlede 41 knob i timen og det tog 1 time og 10 min. Det sted vi sov hed Danhostel Røne, der var faktisk rigtig gode senge og der var fit nok mad der var nye retter vær dag

Et godt minde fra mandag

Mit gode minde fra mandag var da mig og mine tre venner der heder Vincent, Jona, Elias vi købte en ramme Coca cola med 24 dåser i så vi kunne få 6 hver og det var faktisk meget biligt fordi det kostede i alt 100 kr, og der er jo altid  meget dejligt med drikke vare, fordi så kan man drikke noget når man får lyst.

Tirsdag

Vi stod op kl 7:45 og der skulle vi spise morgenmad der var en lille buffet, der fx. Yoghurt, müsli og brød med forskelige påleg.
Så skulle mit hold på tur vi skulle ud og cykle vi cyklede helle 34 km, men bare rolig det var ikke vær vej fordi der var 18 km den ene vej og 16 km den anden vej. Da vi cyklede ud til natur Bornholm var vi alle rimelig trætte men det var ikke så slemt, lige før vi gik udenfor skulle vi spise vores frokost og nå vi havde spist så skulle vi ind og møde en tur guide, han viste os rundt uden for, det var meget sjov fordi han plukkede en svamp og så smagte vi den det smagte ikke særligt godt men det var bedre en jeg troede det ville være dårligere og så smagte vi også myre der smagte af enden citron eller så fik man en der smagte af opvaske middel det var lidt ligesom bean boozeld. Da vi kom indenfor så skulle vi sen en slags film den handlede om tids perioder på Bornholm og efter det skulle vi bare gå rundt og lave det vi ville. Så var det tid til at gå hjem på vej tilbage kørte vi brugsen der købte mig og vincent noget slik og lidt af vært, da vi kom hjem var alle vildt trætte og efter det spiste vi aftensmad der fik vi pasta med kødsovs.
Efter det skulle vi i seng.

Fakta om naturBornholm

1. Jeg synes der lugter meget nogen steder på Bornholm

2. Der er spiselige svampe på Bornholm

3. Der mange bakker på Bornholm

4. Der findes en myre der smager citron

5. Der er et sted på naturBornholm hvor der er en lille bump, hvis du hopper ned fra det bump så sprænger du på en måde hopper frem i tiden

6. Der var engang dinosaurer på Bornholm

7. Bornholm har været der i over 100 milioner år

Et godt minde fra tirsdag

Vi var på cykel tur idag og det var lidt kedeligt men så var det dejligt at vi skulle i brugsen fordi der kunne man købe slik og alt muligt andet. Vi spiste myre der smagte af citron, men de kunne også smagte af opvaske middel. Jeg spillede også minigolf med Vincent det var sjovt fordi at der var 12 huller der gjorde det lidt sjover og så fordi at jeg vandt. Så fik vi også point for vor rent vores værelse var det var meget sjovt.

Onsdag

Idag skal vi ind til Rønne der inde skulle vi først ind på museum der handlede om 2.Verdenskrig, det var ok men det var ikke så sjovt men har prøvet sjovere. da vi havde været der i lidt mere end en time skulle vi også ud og høre om en dreng der hed bojan det var lidt kedeligt, men derefter skulle vi ud på det store torv der skulle vi deles op i grupper, min gruppe var vincent,Virtus,Simon,Josip,Walli vi skulle lave spørgsmål til nogen indfødte Bornholmer, men først skulle vi svare på et spørgeskema lærere havde lavet så fik vi et kort over Rønne og så skulle vi gå rundt til nogen forskelige gader og spørge folk om de vidste hvad svaret var vis de ikke vidste hvad det var så blev vi jo nød til at spørge en anden og der var foresten 10 spørgsmål. Da vi havde gjort det så skulle vi lige interviewe men efter det så måtte vi bare gå rundt og købe slik og sådan noget jeg købte fx. Cocio,oreo og sådan noget men efter en time eller noget i den retning så skulle vi hjem. Da vi kom hjem så skulle vores hold på stranden, der var ikke så mange der gad at gå ud i vandet men mig og nogen fra min klasse ville gerne men jeg må indrømme det var meget koldt. Da vi var kommet hjem fra stranden så synes jeg det var på tide at jeg tog et bad så derfor gik mig og fire af mine venner i bad, da jeg havde skiftet til tørt tøj så skulle vi spise vi fik kylling i karry, derefter sad jeg bare inde på mit værelse og snakket med mine venner indtil at der var natteløb det handlede om en nazi general der havde dræbt nogen jøde børn, det var ikke rigtigt uhyggeligt men det var meget sjovt. Derefter skulle vi bare i seng så godnat

Spørgsmål til interview

7. Der er et springvand på det store torv
8. Der er gode mad muligheder

Minder fra onsdag

Jeg synes det var meget sjovt at gå rundt i byen og svare på de der spørgsmål fordi når man skulle gå rundt i byen, så lærte jeg også lidt at kende byen. Jeg synes det var meget sjovt at interviewe fordi så kunne man jo også høre deres mening på livet fordi i CPH siger folk nok det der er fedt er at der er mange menesker og der meget natteliv men på Bornholm siger de naturen og at der er så fredeligt. Jeg synes også det var meget fedt at man kunne købe så meget billigt slik og billige drikkevare. Det var meget fedt at være på stranden fordi man kølet ned og så var det bare meget sjovt sammen med vennerne. Jeg synes det var meget sjovt til natteløb jeg havde håbet at det ville være uhyggeligt men det var det desvære ikke det var derimod sjovt.

Torsdag

Idag skal mit hold ud på bus tur, men først skulle vi lige spise morgenmad og smøre vores madpakker. Lige da vi kom op på bussen så lagde man mærke til buschaufføren han hed Claus, Claus var en rigtig guttermand fordi at han var sjov og så vidste han også meget om Bornholm,  vores første stop var ved rytterknægten det var et højt tårn som vi man kunne gå op i, der var rigtig højt men jeg kan ikke rigtig huske hvor højt der var det var cirka 100 meter over vandes overflade, da vi havde været der oppe så skulle vi gå over til ekkodalen der var faktisk rimelig flot. vi kørte på sådan en vej hvor vis man bremsede så var der sådan nogen små usynlige trolde der skubbede bussen op ad bakker selv når han havde taget nøglen ud. Så manglede vi kun to stop og det første stop var ved gudhjem der købte jeg en is med 3 kugler, jeg fik med brownie,skilpade,lion de smagte rigtig godt især skilpade den var rigtig god og så gik man bare rundt i lidt tid, da vi kom tilbage til bussen så havde næsten alle købt noget. Det næste sted vi stoppede var ved opalsøen, opalsøen var sådan en sø der var omringet af klipper og så gik vi op på klipperne men vi holde lidt afstand til kanten fordi der var engang et dreng der døde fordi at han faldt ud for klipperne og det ville jo ikke være så godt hvis det skete, da vi var oppe på klipperne så så vi geder og får men efter det skulle vi tilbage til bussen derefter kørte vi bare hjem og gjorde os klar til pinkparty, til pinkparty skulle alle sove grupper lave et show for de andre men efter det skulle vi næsten allerede i seng så godnat

Fakta fra torsdag

1. Der er mange menesker der tror at der findes små usynlige trolde der skubber ens bil hvis man parkere på vejen
2.Der er et tårn der på Bornholm der er 162 meter over vandes overflade
3. Man kan få verdens største is i gudhjem den hedder apollo og der er cirka 1,5 liter is
4.Der er en stor sø der hedder opalsøen
5. Der er en grotte der hedder jons kapel
6. der var en gang en is der hed krølle bølle men der var et norsk selskab der købte den og de kaldte den Bornholmer isen
7. Der er en rigtig god karamel og bolche butik i gudhjem

Minder fra torsdag

Jeg synes at det var sjovt at der var sådan nogen små usynlige trolde der skubbede bilen hvis man parkerede på vej de skubbede den selv op ad en bakke.Jeg synes at det var fedt i den der is butik i gudhjem fordi at deres is smagte så godt og at de havde verdens største is. Det var rigtig sjovt ved opalsøen fordi at der var et flot terran og fordi at det var fedt at gå oppe ved klipperne men det var også meget sjovt bare at se nogen geder og får der bare gik rundt. Jeg synes derimod at det både var lidt uhyggeligt men også sjovt på samme tid

Dem der har været vigtige for mig på lejerskolen

Dem fra u klassen der har været vigtige for mig er Vincent,Jonathan s, Elias lad os starte med Vincent, Vincent har været vigtig fordi at vi har både været på samme tur hold og fordi at vi sov på samme værelse dermed har vi jo næsten helle tiden sammen men det er ikke kun derfor det var også fordi at han bare er vildt sjov. Så er det Jonathan´s tur Jona har været speciel fordi at han har bare været sjov at være sammen med og igen jeg sov også på samme værelse som ham. Elias han har været en god ven på denne tur fordi at han har været sjov og så er han bare dejlig at være sammen med. Det var så U klassen men nu til dem der går i X der er det Oscar,Andreas skal vi starte det fra starten igen ja det gør vi så nu er det Oscar´s tur, godt nok går han i X men han har stadig været en god ven for mig og dem der har sovet på mit værelse, Andreas vi har haft det sjovt sammen fordi at vi skulle prøve og få en fra X og en fra U til at komme sammen jeg siger ikke hvem det var men jeg kan sige at det var en dreng fra U og en pige fra X, det var det og tak for en fantastisk lejerskole