Min Tur til BORHHOLM
af Alexander
Mandag

Logbog

Idag tog vi til Bornholm, vi startede med at køre i tog vi fik nogen rigtig dårlige sæder. Så tog vi færge vi fik okay sæder den her gang. Vi købte masser af slik altså Tobias, Phillip Christoffer, Peter, Sylvester og mig. Til sidst var vi der vi gik til vandrehjemmet, da vi var der skulle vi have værelser jeg kom på værelse med Tobias, Sylvester, Peter, Phillip og Christoffer. Efter det slappede vi af. Om aftnen spillede vi kortspil og gamblede om lakrids. Også skulle vi til aftensmad spise pasta med kødsovs. Da vi skulle i seng kom LP og Jakob og tjekkede om vi havde gjort værelse i stand for der en konkurrence men der havde vi jo selvfølgelig glemt.

Oplevelser
Fakta
Leonora Christina

Leonora Christina er en færge den færge vi sejlede med til Bornholm. Den blev lavet i 2010 og søsat i 2011, hvor dens jomfrurejse (som betyder dens første rejse) begyndte i Australien. Den 10. juni ved midnat sejlede skibet ind på dansk farevand hvor den vil ankomme ved Rønnehavn klokken 08:32. Leonora Christina har en bredde på 26,2 m, en længde på 112,6 m og en dybgang på 4,85.
Tirsdag

Logbog

Idag blev vi vækket klokken 06:40 halvtreds minutter før vi skulle stå op. Tobias og jeg er på hold sammen så vi skulle med bus sammen, vi havde de fedeste lærer LP og Sofie, og vores buschauffør Klaus var også mega nice. Først kørte vi til Rytterknægten det højeste punkt på Bornholm, så gik vi til ekkodalen hvor vi råbte ting som "Hvad drikker Møller?" hvor du så vil få svaret "Øller". Så efter det kørte vi så videre til byen Gudhjem hvor man kan købe verdens største is. Så tog vi til Den sorte gryde hvor Tobias og jeg hoppede rundt på sten og udforskede en hule. Så tog vi til Hammershus hvor Tobias og jeg gik på murene som vi så ikke rigtig måtte. Efter kørte vi til Opalsøen som er rigtig smuk og har en rigtig flot udsigt. Til sidst kørte vi til et sted der hedder Jons kapel hvor vi ledte efter en hule, imens LP og de andre gik var Tobias og jeg på en strand vi fandt en hule som vi så gik ind i. Der var nogle huller og sprækker som vi så råbte ud af også kom LP og sagde at vi havet fundet den hule vi var kommet for. Efter vi havet leget op hoppet rundt skulle vi tilbage til bussen. Og nu er vi hjemme og sider og skriver.
Fakta
Rytterknægten
Rytterknægten er Bornholms højeste punkt med 162 m over vandet. Tårnet der står der hedder Kongemindet som blev bygget i 1856 er til minde om Frederik VII.
Onsdag
Logbog
Idag skulle mit hold og jeg cykle til Naturbornholm som er et museum for naturen på Bornholm. Idag blev min sovegruppe og jeg ikke vækket fortidligt, vi stod op tog tøj på og gjorde os klar. Efter vi havet spist morgen sad Tobias og jeg inde på værelset og ventede på vi skulle afsted. Da vi fik at vide at vi skulle af sted gik vi og valgte en cykel vær alle stod og fandt en cykel, jeg var nød til at få en voksen cykel. Jeg tog en damecykel for deres sæder er mere behagile man sidder lige op og der var en kurv foran på den. Da alle var klar begyndte vi at cykle det tog os 19 km at komme derhen, vi tog nogen små stop under vejen for folk blev trætte og nogen blev sure. Naturbornholm ligger i Aakirkeby så da vi kom der cyklede op til Naturbornholm og parkerede vores cykler.
Vi satte os ned og spiste frokost, da vi var færdige med vores frokost gik om bag bygningen vor en guide ventede på os. Han fortalte os om granit og bjerge efter det tog vi ind og så masser ting om naturen på Bornholm ting som klima, bjerge istiden og mere granit. Efter det tog vi ned i Aakirkeby til nogen butikker, Tobias og jeg købte masseraf slik, chips og sodavand. Vi skulle så cykle tilbage de var 15 km tilbage på turen besøgte vi en rundkirke der hed Nylars den var meget flot. Og nu sidder vi her og æder chips og slik.
Fakta Nylars Kirke
Nykars kirke er en rundkirke der ligger i byen Nylars som 216 indbyggere. Nylarrs kirke blev lavet i i midten af 1100-tallet, Nylars er en omdannelse af Nikolaus som er navnet på den helgen som kirken var indviet til.
Torsdag

Logbog

Idag stod vi op af os selv vi tog tøj på og gik ud og tog morgenmad, efter morgenmaden lavede vi madpakker. Mit hold og jeg skulle på tur til Rønne. Vi skulle gå ned til byen vi gik indtil vi kom til midten af byen hvor der er et torv der hedder Store torv. LP delte os op i hold jeg var sammen med Tobias, Viggo fra U, Clara fra X og en anden pige fra X. Vi skulle lave nogen opgaver vi skulle fx finde ud hvad en gammel gård var for en gård. Efter alt det skulle alle hold mødes på Store torv, så fik vi lov til at købe ting og sager i butikker. Efter det skulle vi på et museum vor vi fik fortaltting om Bornholm i 2. verdenskrig, også efter det gik vi hjem til vandrehjemmet.